FAU med Grefsen-kick off

FAU med Grefsen-kick off

Ullern vgs-rektor Pål Riis har hatt suksess med snuoperasjonen ved skolen.

Forrige torsdag sparket Grefsen FAU i gang seminar om den «nye» barneskolen – med blant annet både foreldre, ansatte og rektor til stede.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.09.2008 kl 13:14

GREFSEN: Samlingssalen var ganske så fylt opp da FAU Grefsen inviterte til seminar/kick off om den nye planlagte barneskolen.

Arkitektur, pedagogikk, visjon

Etter en kort innledning med historikk av FAU-sjefen selv, Erik Skei, var det skoleelevmor og arkitekt Ellen Authens tur. Hun viste frem flere forskjellige arkitektoniske generelle løsninger – både innendørs og utendørs, og var blant annet innom temaene dagslys, farger, utnytte det som er og å søke nye muligheter.

– Arkitektur påvirker oss. Den skal løse behovet, men også tilføre noe ekstra. God arkitektur skal ikke være lett å forlate, og god arkitektur skal man lengte tilbake til. Og riktige arkitekturvalg trenger ikke koste mer enn dårlige, sa blant annet Authen.

Neste innleggsholder, Tone Gerd Bratland fra den offentlige stiftelsen Agora (www.agora.no), som også arbeider med forholdet mellom arkitektur og pedagogikk, også i samarbeid med Norsk Form.

– Denne prosessen dere nå står overfor kan ses på som en landhandel av muligheter i et samspill mellom de forskjellige aktørene i byggeprosessen, sa hun, og understreket viktigheten av barnas deltakelse i prosessen.

Barna med i prosessen

– Spør barna hvordan de ønsker at skolen skal være/bli. Forskning viser blant annet at det er ikke bare klasserommet som gjelder, men også i høyeste grad uterommet. Men barna vil også være med å mene noe om undervisningen og arbeidsmåtene

– I tillegg har trender innenfor pedagogikken en kort levetid – sett i forhold til bygningsmassen. Derfor er det også viktig å utforme skolebygg som lett kan tilpasses nye trender, sa Bratland.

Rektor ved Ullern vgs., Pål Friis, fortalte om en snuoperasjon i løpet av de siste årene, som i dag har gjort vgs-skolen til en av landets ledende. Han startet foredraget med å referere Walt Disney «If you can dream it, you can do it».

Forstå, forestille, foreta

– Først må dere «forstå» hvor skolen er i dag. Så handler det om selve planprosessen, som dere nå skal gå inn i. Vær visjonære. «Gå ut» av selve klasseromsdebatten – «forestille» og tenk «umulige» ting rundt hvordan dere ønsker at den nye skolen skal bli – ikke bare bygningsmessig, men også i forhold til det pedagogiske innholdet. Mye «umulig» har blitt mulig på vår skole likevel. Det kan det også bli for dere, sa rektoren.

– Så handler det om å «foreta» seg det man har forestilt seg og forankre det innenfor de reelle mulighetene, sa Friis.

Annonse
Se bildet større

Forrife torsdag var det kickoff om den nye planlagt barneskolen. Arkivfoto

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!