ANNONSE
Annonse

PRØVEKJØRT: BMWs nye 5-serie

Fem'enal

BMW PÅ SITT BESTE: Ingen lager biler med bedre kjøredynamikk enn BMW, og den nye 5-serien er bedre på nesten alle punkter sammenliknet med utgående modell.

BMW har igjen bevist at de er best på kjøreopplevelser. Og om du ikke har råd til den nye 5-seien, kan det være verd å vente noen år og kjøpe den brukt.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.02.2010 kl 13:30

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

BMW er en forholdsvis liten bilprodusent. Derfor må de være best. Bommer BMW har de ingen å sende regningen til. Men BMW har ikke bommet.

Da vi kjørte til fjells med dagens 5-serie (E60) hadde vi en klar følelse av å kjøre en moderne bil det er lett å like. Ferske tester viser også det samme.

Etter noen dager på fjellet med den nye, er vi ikke lenger like sikker. For den nye 5-serien er bedre på det meste.

Ikke bare er den litt lengre, litt bredere, litt rommeligere og mye mer avansert, men den bruker også mindre drivstoff. Den antatte hovedvarianten med 163 hk dieselmotor har fått forbruket senket til 0,5 liter/mil, hvilket gir er CO2-utslipp på 132 gram/km til tross for 130 kilo i vektøkning.

Etter at BMW kvittet seg med den amerikanske designsjefen Chris Bangle, er formene blitt mykere slik mange kjenner BMW fra tidligere modeller.

Som vanlig slipper BMW sedanmodellen først, men den følges ganske snart opp med stasjonsvogn. Så følger varianter med firehjulsdrift.

Hvordan er den å kjøre?

Naturligvis førsteklasses. Kun Jaguar er i nærheten, og begge har bakhjulsdrift. Beklager, men her stiller andre bak. Langt bak. Avansert elektronikk sørger for å holde bilen i sporet.

Kun på vanskelig vinterføre hemmes framkommeligheten av bakhjulsdriften. Men også BMW kommer med firehjulsdrift på flere av 5-seriemodellene, bare ikke i år.

Hva er under panseret?

Dette er motorprogrammet ved oppstart:

DIESEL:

BMW 520d

Motor: 2,0 l/163 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,50 l/mil/132 g

0-100/Toppfart:

BMW 525d

Motor: 3,0 l/204 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,61 l/156 g

0-100/Toppfart: 7,2 sek/235 km/t

BMW 530d

Motor: 3,0 l/245 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,62 l/162 g

0-100/Toppfart: 6,3 sek/250 km/t

BENSIN:

BMW 523i

Motor: 3,0 l/204 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,76 l/177 g

0-100/Toppfart: 7,9 sek/238 km/t

BMW 528i

Motor: 3,0 l/258 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,76 l/179 g

0-100/Toppfart: 6,6 sek/250 km/t

BMW 535i

Motor: 3,0 l/306 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,84 l/195 g

0-100/Toppfart: 6,0 sek/250 km/t

BMW 550i

Motor: 4,4 l/407 hk

Forbruk pr mil/CO2: 1,04 l/242 g

0-100/Toppfatrt: 5,0 sek/250 km/t

Naturligvis kommer det også etter hvert en M5 med minst 100 hk mer enn 550i. Regn også med kraftigere dieselmotorer.

Hva gjør bilen spesiell?

Kjøredynamikken. Ingen kombinerer kjøreegenskaper, sportslighet og komfort i denne klassen på en bedre måte enn BMW.

BMW tilbyr også en ekstrautstyrsliste herfra og til julenissen. Mye av dette handler om sikkerhet, og burde strengt tatt vært en del av standardpakken, eksempelvis varme i rattet, Night Vision, headupdisplayet og de to vidvinkelkameraene montert i skjermene for å se til siden i vanskelige kryss.

Alle automatgirkassene arbeider nå med åtte trinn og forbruker knapt mer drivstoff en bilens manuelle girkasser.

Hva er bilens svakheter?Først og fremst framkommelighet på vanskelig vinterføre.

Hvem passer den for?Alle som er glad i å kjøre bil og som evner å verdsette det ypperste av chassisbygging.

Hva koster den?

Altfor mye dessverre. 520 D starter på 474.000 kroner, opp 23.000 kroner fra utgående modell. Det meste skyldes økt vektavgift. BMWs kunder kjøper ekstrautstyr fra 100.000 kroner og oppover. Jo dyrere bil, jo mer utstyr.

For en 550i med 407 hk må du ut med 1.350.000 kroner når staten har forsynt seg med 815.000 kroner i avgifter.

Konkurrenter?Jaguar og Mercedes samt til en viss grad Audi, Lexus og Volvo S80/V70.

Når i Norge?Introduseres 20. mars. Målet å selge 1000 stk av 5-serien i året.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.