PRØVEKJØRT: BMWs nye 5-serie

Fem'enal

Fem'enal

BMW PÅ SITT BESTE: Ingen lager biler med bedre kjøredynamikk enn BMW, og den nye 5-serien er bedre på nesten alle punkter sammenliknet med utgående modell.

BMW har igjen bevist at de er best på kjøreopplevelser. Og om du ikke har råd til den nye 5-seien, kan det være verd å vente noen år og kjøpe den brukt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.02.2010 kl 13:30

BMW er en forholdsvis liten bilprodusent. Derfor må de være best. Bommer BMW har de ingen å sende regningen til. Men BMW har ikke bommet.

Da vi kjørte til fjells med dagens 5-serie (E60) hadde vi en klar følelse av å kjøre en moderne bil det er lett å like. Ferske tester viser også det samme.

Etter noen dager på fjellet med den nye, er vi ikke lenger like sikker. For den nye 5-serien er bedre på det meste.

Ikke bare er den litt lengre, litt bredere, litt rommeligere og mye mer avansert, men den bruker også mindre drivstoff. Den antatte hovedvarianten med 163 hk dieselmotor har fått forbruket senket til 0,5 liter/mil, hvilket gir er CO2-utslipp på 132 gram/km til tross for 130 kilo i vektøkning.

Etter at BMW kvittet seg med den amerikanske designsjefen Chris Bangle, er formene blitt mykere slik mange kjenner BMW fra tidligere modeller.

Som vanlig slipper BMW sedanmodellen først, men den følges ganske snart opp med stasjonsvogn. Så følger varianter med firehjulsdrift.

Hvordan er den å kjøre?

Naturligvis førsteklasses. Kun Jaguar er i nærheten, og begge har bakhjulsdrift. Beklager, men her stiller andre bak. Langt bak. Avansert elektronikk sørger for å holde bilen i sporet.

Kun på vanskelig vinterføre hemmes framkommeligheten av bakhjulsdriften. Men også BMW kommer med firehjulsdrift på flere av 5-seriemodellene, bare ikke i år.

Hva er under panseret?

Dette er motorprogrammet ved oppstart:

DIESEL:

BMW 520d

Motor: 2,0 l/163 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,50 l/mil/132 g

0-100/Toppfart:

BMW 525d

Motor: 3,0 l/204 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,61 l/156 g

0-100/Toppfart: 7,2 sek/235 km/t

BMW 530d

Motor: 3,0 l/245 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,62 l/162 g

0-100/Toppfart: 6,3 sek/250 km/t

BENSIN:

BMW 523i

Motor: 3,0 l/204 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,76 l/177 g

0-100/Toppfart: 7,9 sek/238 km/t

BMW 528i

Motor: 3,0 l/258 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,76 l/179 g

0-100/Toppfart: 6,6 sek/250 km/t

BMW 535i

Motor: 3,0 l/306 hk

Forbruk pr mil/CO2: 0,84 l/195 g

0-100/Toppfart: 6,0 sek/250 km/t

BMW 550i

Motor: 4,4 l/407 hk

Forbruk pr mil/CO2: 1,04 l/242 g

0-100/Toppfatrt: 5,0 sek/250 km/t

Naturligvis kommer det også etter hvert en M5 med minst 100 hk mer enn 550i. Regn også med kraftigere dieselmotorer.

Hva gjør bilen spesiell?

Kjøredynamikken. Ingen kombinerer kjøreegenskaper, sportslighet og komfort i denne klassen på en bedre måte enn BMW.

BMW tilbyr også en ekstrautstyrsliste herfra og til julenissen. Mye av dette handler om sikkerhet, og burde strengt tatt vært en del av standardpakken, eksempelvis varme i rattet, Night Vision, headupdisplayet og de to vidvinkelkameraene montert i skjermene for å se til siden i vanskelige kryss.

Alle automatgirkassene arbeider nå med åtte trinn og forbruker knapt mer drivstoff en bilens manuelle girkasser.

Hva er bilens svakheter?Først og fremst framkommelighet på vanskelig vinterføre.

Hvem passer den for?Alle som er glad i å kjøre bil og som evner å verdsette det ypperste av chassisbygging.

Hva koster den?

Altfor mye dessverre. 520 D starter på 474.000 kroner, opp 23.000 kroner fra utgående modell. Det meste skyldes økt vektavgift. BMWs kunder kjøper ekstrautstyr fra 100.000 kroner og oppover. Jo dyrere bil, jo mer utstyr.

For en 550i med 407 hk må du ut med 1.350.000 kroner når staten har forsynt seg med 815.000 kroner i avgifter.

Konkurrenter?Jaguar og Mercedes samt til en viss grad Audi, Lexus og Volvo S80/V70.

Når i Norge?Introduseres 20. mars. Målet å selge 1000 stk av 5-serien i året.

Annonse
Se bildet større

LEKKER: De dempede linjene gjør 5-serien til en lekker bil.

Se bildet større

UT MED AMERIKANEREN: Også bak er bilen mindre skarpskåret.

Se bildet større

I GODT DRIV: På normalt vinterføre går det strålende. Det sørger elektronikken for.

Se bildet større

BAK RATTET: Knapt noen bygger bedre førermiljøer enn BMW.

Se bildet større

SPESIELL: Legg merke til BMW originale girspak.

Se bildet større

FRA FØRERPLASS: Automatgirkassen har åtte trinn og bilens chassis/styring kan innstilles i fire trinn.

Se bildet større

LETTLEST: Navigasjon med diger splittskjerm.

Se bildet større

LEGGE NED: Baksetet kan legges ned, men det koster naturligvis ekstra.

Se bildet større

5-SEIER: Det er synd at ikke flere har råd til denne bilen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!