Annonse: Amfi Ullevaal

Fem tips til hvordan du kan «booste» fettforbrenningen

Hedvig Bang-Førsund er PT hos Elixia på AMFI Ullevaal.

Få de beste rådene til en livslang og enkel strategi for trening og vektkontroll. Og merk deg detaljen som er spesielt viktig for de over 50 år ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.01.2018 kl 17:16

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Fakta: Elixia

Åpningstider:

Elixia Ullevaal

Mandag-torsdag: 6-22
Fredag: 6-21
Lørdag: 9-18
Søndag: 10-20

Elixia KidZ

Mandag-torsdag: 9.30-12.30 og 16.15-19.45
Fredag: 16-19
Lørdag: 9.30-12.30
Søndag: 10.30-13.30

Tlf: 21 42 01 13

Åpningstider resten av AMFI Ullevaal: 09-19 (18)

Se også:
Elixias nettsider
AMIF Ullevaals nettsider

AMFI ULLEVAAL: – Hei - og velkommen! lyder den kameratslige hilsenen fra treningssenterets daglige leder, Trond Lid Cappelen, til de sportye gjestene som sjekker inn på Elixia Ullevaal.

Én av de besøkende sliter på sin side med å finne treningskortet, uten at det legger noen demper på den hyggelige stemningen.

– I dag spanderer jeg, sier Elixia-Trond med et smil, og viser i praksis den gode tonen han har med medlemmene.

Øk forbrenningen

Det er januar, og høysesong for mennesker som ønsker å trene bort uønsket kroppsfett. Men hvordan kan du øke forbrenningen på mest mulig effektivt vis?

  • Ta smarte valg gjennom dagen med tanke på daglig aktivitet. Det er vanskelig å gå ned i vekt om du trener en time om dagen, men sitter stille resten.
  • Bruk mer energi enn du putter i deg.
  • Tren styrke og få en økning i muskelmasse, som igjen vil gi deg en liten økning i din hvileforbrenning, spesielt viktig etter å ha fylt 50 år.
  • Sov nok og stress mindre.
  • Mer grønt på tallerkenen.

De gode rådene kommer fra Hedvig Bang-Førsund (30), som til daglig jobber som personlig trener ved Elixia på AMFI Ullevaal.

Se bildet større

Hedvig anbefaler å trene kjernemuskulaturen om du ønsker økt forbrenning.

Den smørblide og veltrente 30-åringen snakker stolt om hvordan hun har hjulpet mange mennesker til å gjøre store livsstilsendringer.

– Jeg er lidenskapelig opptatt av å hjelpe folk til å få en bedre forståelse av sin egne kropp: Et fantastisk verktøy. Jo sterkere, jo bedre! sier den tidligere profesjonelle danseren.

Svar på det treningsfolket lurer på

Lav forbrenning kan imidlertid gjøre det vanskelig å realisere nyårets store mål: Å gå ned i vekt.

I all hovedsak skyldes som regel vektøkning at du inntar flere kalorier enn kroppen din klarer å bruke. For å få baderomsvekta til å spille på lag, må du derfor innta færre kalorier enn du bruker, bruke mer kalorier enn du inntar, eller - kanskje helst - kombinere dette.

Forbrenningen din øker eller reduseres nemlig i takt med ditt aktivitetsnivå.

Se bildet større

PT Hedvig Bang-Førsunds råd til hvordan bli kvitt magefettet.

– Så hva er den beste treningen for å bli kvitt det frustrerende magefettet?

– Det finnes ingen spesiell måte å punktforbrenne visse områder på kroppen. Jeg vil anbefale å tenke mer langsiktig, hvor du gjør endringer som vil gi deg gode resultater på lang sikt, og som du kan leve med resten av livet, sier Hedvig, og forsøker å bevisstgjøre hvordan du med relativt enkle grep kan få høyere forbrenning.

– Et sunt og næringsrikt kosthold, minimum 10.000 skritt per dag, samt jevnlig styrketrening. Jeg vil at du skal ta valg som gjør deg selv stolt, sier den personlige treneren.

– Hva anbefaler du å spise?

– Her er det enkle ofte det beste. Følg helsedirektoratets kostholdsråd: mer grønt på tallerkenen, unngå mat og drikke med mye sukker i hverdagen, spis sunt og variert kombinert med fysisk aktivitet. Spis fisk to til tre ganger i uken og la frukt og grønt inngå i alle dagens måltider, sier Hedvig som mer enn gjerne slår et slag for morgentrening.

– Jeg føler det setter standaren for resten av dagen, slik at man tar sunnere valg, og man får med seg en gratis endorfinrus inn i arbeidsdagen, lyder oppfordringen fra den tidligere danseren.

Se bildet større

Utfall er en fin øvelse for å bygge muskulatur i beina. Den tar også godt på rumpe, og er en bra øvelse for balanse/stabilitetstrening.

Elixia Ullevaal – stedet med det lille ekstra …

Hedvigs sjef, Trond, forteller at Elixia Ullevaal er et ungt senter, med en ikke altfor stor medlemsmasse. I tillegg har du også tilgang til andre goder, som ikke nødvendigvis er opplagte ingredienser på et helsestudio.

– Her er det god plass til å trene og nå sine mål. Her får du store vindusflater som gjør at du får bra med lys, det er altså ikke et kjellerlokale. Så har vi det lille ekstra med spa i dusjanlegget, en fantastisk barnepass og trygge omgivelser med høy kvalitet på de personlige trenerne, sier Trond, som utvilsomt verdsetter omgivelsene.

– Her er det mange medlemmer som kjenner hverandre fra lokalmiljøet, det er en bra gjeng! Å arbeide her er helt fantastisk. Jeg gleder meg virkelig til å gå på jobb, og med tvillinger på to år, gleder jeg meg ikke til å komme hjem, avslutter han med latter i stemmen.

Les mer på SATSELIXIAs nettsider!

Se AMFI Ullevaals nettsider!