Ferdig-styla rånere

Ferdig-styla rånere

RASK: Mitsubishi Evolution X. (Foto: Mitsubishi)

Piker, hvin og bassgang: Disse bilene er fiks ferdig stylet og tunet for et langt liv på stripa.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.11.2007 kl 09:05

Subaru WRX Sti og Mitsubishi Evolution X har det til felles at de begge går fort. Styggfort. Avhengighetsskapende verstingbiler kan stå som fellesnevner på vårens raskeste nyheter; Mitsubishi Evolution X og Subaru WRX Sti. I motsetning til de minst like raske fartsmaskinene fra Audi, BMW og Mercedes, skiller de to japanerne seg ut ved å være så godt som kompromissløse.

Dette er først og fremst ganske harry utrustede kjøremaskiner med rundt 300 hk under panseret. I Japan prises Evolution X rett under 180.000 kroner, japansk moms inkludert, for toppmodellen med "alt" utstyr. I Norge havner begge bilene rundt 700.000 kroner, takket være skattleggingen av motoreffekten og CO2-utslippet. Subaruen kommer først, og er kanskje den råeste av dem med fire eksosrør og mulighet til å regulere bremsevirkningen på senterdifferensialen for å gjøre det lettere å tilpasse bilen til kjørestilen. Effekten oppgis til 300 hk og 406 Nm i drakraft tatt ut av 2,5 liters sylindervolum.

Mitsubishien har (i hvert fall i Japan) litt mindre effekt; 280 hk hentet fra 2,0 liters motorvolum, men den har litt mer moment; 422 Nm ved så lavt turtall som 3500 o/min. Tro det eller ei, men bilen kan leveres med dobbeltclutch a la VW/Audi og mulighet for automatmodus. Bilen ankommer Norge først mot slutten av sommeren.

Uansett: Begge virker som en magnet på UP, så det er bare å trå varsomt

Annonse
Se bildet større

SUBARU: Rånete og rask; WRX Sti. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

FET: Med takspoiler og luftinntak på panseret. (Foto: Subaru)

Se bildet større

MITSUBISHI: Rånete og rask; Evolution X. (Foto: Øivind Skar)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!