Finn opp noe nyttig og gøy, sa Aud til Arne. Her er resultatet

Finn opp noe nyttig og gøy, sa Aud til Arne. Her er resultatet

Oppfinner Arne og kona Aud, som ba ektemannen finne opp noe nyttig. Det gjorde han. FOTO: PRIVAT

– Vi gikk så lei av lo i borrelåser her i familien at vi liksågodt fant opp Burrfix som ordner den saken, sier Arne Sommerfelt, Langmyrgrendas «Reodor Felgen».

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.06.2017 kl 13:11

NORDBERG: Arne Sommerfelt er sivilingeniør, og kona Aud mente at det var på tide at han fant opp noe nyttig for en gang skyld, og som også var litt gøy!

Trøbbel med lo i borrelåsen

Da barna var små hadde Arne observert Aud streve med å bruke ei tann på en kam for å fjerne lo fra borrelåsene på skoene til ungene.

– Et fint prinsipp, tenkte Arne.

For hvem har vel ikke ergret seg over tilsvarende problematikk, og har endt med å kaste verdifulle sko og plagg på grunn av borrelåser fulle av lo?

Riktignok tok det ti år fra Auds hjertesukk til ektemannen, til produktet nå er i produksjon. Burrfix er navnet, og det omtales som en «potensiell arvtaker for ostehøvelen».

Hvorfor? Fordi Burrfix, som så dagens lys i Langmyrgrenda på Nordberg, «høvler» bort lo fra borrelåsen.

Se bildet større

Produktet som er utviklet i Langmyrgrenda høvler bort lo fra borrelåsen. FOTO: PRIVAT

Satser på borrelås

Nå har ekteparet våget å satse alt på produktet mange sikkert har savnet, uten helt å vite det selv. Og ideen utviklet Arne fra konas bruk av den litt stive tannen på en kam i det hun dukket ned i "krokskogen" i borrelåsen for å fjerne lo.

Mens barna vokste seg store i en sjeldent privilegert og lo-fri borrelåstilværelse, besluttet paret å gjøre mer ut av idéen. De gjennomførte en spørreundersøkelse hvor 53 prosent faktisk hadde kastet plagg på grunn av fulle borrelåser. 85 prosent hadde opplevd borrelåser som hadde sluttet å fungere på grunn av lo og bøss.

– Vi satte oss i gang for alvor da undersøkelsen viste at folk faktisk ville spare penger på å bruke produktet, sier Arne.

Mer spennende enn ostehøvelen?

Oppfinnelsen har ekteparet beskyttet med patent ved hjelp av IP-konsulentbyrået Zacco, for å sikre seg rettighetene i tilfelle andre lar seg friste til å kopiere ideen. Produktet er laget av sort og oransje plast.

– Et enda mer spennende forbrukerprodukt enn ostehøvelen, mener Arne.

Se bildet større

Burrfix er nå i produksjon og selges i ekteparet Sommerfelts nettbutikk. Men de håper å få en større distributør med på laget. FOTO: PRIVAT

– Kanskje kan borrelåsbørsten bli enda bedre kjent som norsk oppfinnelse enn den. Potensialet internasjonalt tror jeg imidlertid at er enda større. Det er vel helst nordmenn og noen nostalgiske norsk-amerikanere som bruker ostehøvel. Et redskap mot fulle borrelåser trenger imidlertid alle, uansett nasjon, legger han til.

Rådgiverne i Zacco mener at familien Sommerfelt har gått riktig frem for å sikre seg rettighetene til borrelåsredderen.

– Mange går i den første fellen hvor de kringkaster idéen sin høyt og lavt. Da er den ingen nyhet lenger, og patent får man som belønning fra samfunnet kun for å bringe nyheter til torgs. Sommerfelt gjorde helt forbilledlig en forundersøkelse for å sjekke om andre hadde patentsøkt idéen. Da det lyste grønt på dette punktet gikk vi i gang med å skrive selve patentsøknaden, sier patentfullmektig Sindre Fossum i Zacco.

Jakter distributør

Sommerfelt-ene trodde at et samarbeid med en stor, norsk varemerke-eier var på plass og valgte å kjøre på med patentsøknad for egen regning. Underveis trakk varemerke-eieren seg fordi den selv manglet egnet distribusjonskanal.

– Idéen er det letteste for en gründer, men nesten umulig å selge. Investorer virker mest interessert i å gå inn med kapital i ferdige produkter. Det er på mange måter lett å forstå, for det tar lang tid å utvikle noe og kan innebære høy risiko. Vi egenfinanserte utviklingen, og selv om det ble noen hundre tusen kroner så var det innenfor rammene av hva vi familien kan bære. Nå som vi står med ferdig produkt er vi optimistiske både med tanke på distribusjon og kapital for også å eksportere produktet, sier Arne.

En første, liten produksjon ble gjort i Kina på tampen av fjoråret, og så langt selges produktet i egen nettbutikk.

– Hvordan har salget gått så langt?

– Vi har solgt noen hundre børster etter at vi startet nettbutikken i januar. Nettbutikken er en kanal vi bruker til å gjøre produktet kjent, men egentlig tror vi at dette produktet egner seg endra bedre til salg over disk sammen med klær, sko og sportsutstyr som nettopp trenger en slik børste, sier Arne.

Grünerparet er derfor på jakt etter en distributør for Burrfix.

– Vi har den spennende utfordringen det er å fortelle om og forklare virkemåte og hensikten til noe de fleste aldri har hørt eller sett før. Heldigvis hjelper det at de fleste faktisk har opplevd å ergre seg over en borrelås, sier Arne.

LES OGSÅ:

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse