Fire av ti bryter mobilforbudet i bil

Velstående synder mest.

Fire av ti bryter mobilforbudet i bil

Det er forbudt å bruke mobil uten håndfri i bil, men over halvparten av de med inntekt over 800.000 tar vanligvis telefonen likevel. FOTO: (Illustrasjonsfoto)

Det er forbudt å bruke mobiltelefon uten håndfri i bil, men de best betalte tar vanligvis telefonen likevel.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.10.2012 kl 13:49

Daglig oppstår flere farlige situasjoner ute på veiene som følge av mobilbruk i bil. I en helt fersk undersøkelse utført for Gjensidige Forsikring av Ipsos MM, sier 44 prosent av mennene og 32 prosent av kvinnene at de vanligvis tar telefonen dersom den ringer. Sjåfører over 60 år er klart mest lovlydige.

I Oslo sier 43 prosent av de spurte at de vanligvis tar telefonen dersom den ringer og de er ute og kjører bil.

Over halvparten av de med inntekt over 800.000 tar vanligvis telefonen uansett.

Bekymret

I husholdninger med inntekt mellom 4-800.000 kroner er det mange færre som bryter loven (31 prosent).

- I dag er en mobil mye mer enn bare en telefon sier Biørn Arnesen, informasjonsansvarlig i Gjensidige.

Han er bekymret over holdningene til mange av de som ferdes ute på veiene. I dag opplever vi at bilførerere ringer, surfer på internett, sender SMS og til og med chatter når de er ute og kjører bil, sier han.

- Kjører du bak en bil som plutselig begynner å vingle litt foran deg, kan du med ganske stor sikkerhet si at sjåføren har en mobil i hånden, sier Arnesen.

Tusenvis har opplevd nestenulykker

I Oslo svarer så mange som 1 av 4 at de har opplevd at bruk av mobiltelefon har skapt farlige situasjoner som kunne fått alvorlige følger. Det vil si at tusenvis av bilister på osloveiene har opplevd nestenulykker grunnet mobilbruk.

- Kjører du i høy fart på landeveien og begynner å taste på mobilen, skal det svært lite til før det kan gå galt. Også ved lavere hastigheter er det livsfarlig å fikle med mobilen, advarer Arnesen.

- Ikke svar på anrop

- Hvis telefonen ringer og du verken har håndfri eller en passasjer som kan svare, bør du stoppe bilen eller la telefonen ringe til den slutter av seg selv. Du skal verken svare på anropet eller trykke på knappen for å avvise det. Begge deler avleder oppmerksomheten og kan skape farlige situasjoner, avslutter Arnesen i Gjensidige.

En av fire nordmenn over 15 år sier de selv har opplevd at bruk av mobiltelefon under kjøring har skapt farlige situasjoner som kunne fått alvorlige følger. Det betyr at rundt regnet 1 million nordmenn har hatt slike opplevelser.

LES OGSÅ: For deg som er lei Wordfeud

LES OGSÅ: Dette kan være Nokias redning

LES OGSÅ: Med iPhone under vannet

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!