Fjerner disse for å lage ny sykkelvei

Fjerner disse for å lage ny sykkelvei

Uno-X og Mekonomen forsvinner, til fordel for bredere trasé med sykkelvei og sammenhengende kollektivfelt. Innkjøring til bensinstasjonen vil krysse sykkelvei og kollektivfelt og være lite heldig, ifølge Statens vegvesen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Så er det klart. Det blir sykkelvei og kollektivfelt istedenfor bensinstasjon og verksted ved Storo.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.12.2016 kl 14:51

STORO: Bystyrets flertall vedtok Statens vegvesens ønske om å omregulere et 600 meter langt strekke mellom Lillo terrasse og Storokrysset for å oppgradere sykkelveien og lage et sammenhengende kollektivfelt.

Dermed må både Mekonomen bilveksted og Uno-X-stasjonen vike.

Langvarige leiekontrakter

Nordre Aker Budstikke skrev om Byutviklingskomiteens befaring på stedet i desember. Uno-X, som har en leieavtale som potensielt strekker seg til 2028, ønsker å opprette sin første hydrogenstasjon i Oslo her ved Storo. Men det går ikke om Stetens vegvesen presser dem bort.

Det er Statens vegvesen som er grunneier, og en avtale om å avslutte leieforholdet med Mekonomen, som egentlig hadde rett til å være på stedet fram til 2023, er inngått.

Nå blir trolig det også tilfellet for Uno-X.

Høyre og Frp ønsket en utredning av flere alternativer for strekningen, som kunne sikre at bensinstasjonen fikk bli. De fremmet forslaget for bystyret, men det falt altså den 14. desember.

Les om befaringen, og hva Uno-X og Statens vegvesen sa, her!

Se bildet større

Espen Ophaug (V), Pia Farstad von Hall (H), Victoria Marie Evensen (Ap) og Camilla Wilhelmsen (Frp) i byutviklingskomiteen, sammen med Andreas Skjæret, lytter til Irene Johanson fra Uno-X. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Uenig i beslutningen

– De syklistene som ikke greier å sykle på sykkelveien østover langs ring 3 her, de bør ikke ut i oslotrafikken og sykle i det hele tatt! sa Peter N. Myhre (Frp) under bystyremøtet 14. desember, ifølge Dagsavisen.

Høyre og Frp stemte til slutt for omreguleringen, men ikke uten motstand.

– Vi var uenige i beslutningen. Vi ønsket primært alternativ fem, som består av en fri sykkelvei, kollektivfelt og at du flytter bensinstasjonen, sier Pia Farstad von Hall til Dagsavisen. Hun er Høyres fraksjonsleder i Byutviklingskomiteen.

Uheldig kryssing

– Vi støtter både tilrettelegging for sykkel og kollektivtransport. Men vi mener det er mulig å få til en løsning der vi får plass til tre gode ting på området, ikke bare to, slik som Statens vegvesen foreslår, sa Irene Johanson, regionsjef i Uno-X Automat, da byutviklingskomiteen var på befaring.

Dette var ikke Statens vegvesen enig i.

– Alternativet skaper en konflikt med kollektivfeltet i forbindelse med innkjøring til stasjonen, sa Øystein Vøvstad i Statens vegvesen.

Vegvesenet mener det vil gi økt fare for ulykker, og skape forsinkelser inn mot Storo-krysset.

«Bensinstasjonen bør ikke videreføres på bakgrunn av konsekvenser især for Storokrysset. De samlede trafikale ulempene er større enn fordelene Uno-X Automat AS og deres kunder vil få ved å beholde stedet til salg av drivstoff» skriver Statens vegvesen i planfremlegget.

Uno-X på sin side oppgir at stasjonen har 300-500 biler innom hver dag, og mener dette utgjør en ubetydlig belastning på Storokrysset.

LES OGSÅ: Klar tale fra ungdommene: – Nå er det tabu å slenge dritt om andre

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse