Flere klager på råkjøring med tjenestebilene

Flere klager på råkjøring med tjenestebilene

Hjemmetjenesten i Nordre Aker bruker slike biler. De er uniformert med byvåpen og bydelsnavn. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP (ILLUSTRASJONSFOTO)

– Med små skolebarn er jeg helt sjokkert over bilkjøringen til deres pleiere! De raser gjennom veien langt over fartsgrensen, melder en mor til bydelen. Og hun er ikke den eneste.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.10.2017 kl 10:00

NORDRE AKER: Flere har klaget til bydelen over det de oppfatter som råkjøring av de små tjenestebilene fra hjemmetjenesten i Nordre Aker.

Disenområdet

Blant annet klaget en småbarnsfar fra Disen-området til bydelen i våres, om det han også omtaler som skremmende kjøring av hjemmetjenestebiler.

– Vi har i det siste opplevet en del uaktsom kjøring av deres små blå biler rundt oss her i nabolaget, noe jeg vet dere har fått tilbakemelding fra andre om. Da vi skulle gå ut av inngangsdøren vår, kommer det en liten blå tjenestebil susende rett forbi foten av trappen i en slik fart at vi ble skremt. Bare en støvsky var å se når vi fikk summet oss og prøvde å se etter bilen, skriver faren.

LES OGSÅ: På bilskiltet til Mathias står det Bacon, med store bokstaver, og det kostet mange penger...

Faren fortsetter:

– Det var også en hendelse nå i helgen, utenfor Disen gård, hvor en foreldre snakket til en av deres ansatte med tjenestebil, uten å få gehør fra den ansatte. Jeg håper at dere kan ta en runde med deres ansatte og oppfordre til en mer hensynsfull kjøring i boligområdene.

– Sjokkert

I september skrev en mor følgende:

– Som beboer med små skolebarn i Nils Lauritssøns vei er jeg helt sjokkert over bilkjøringen til deres pleiere! De raser gjennom veien i langt over fartsgrensen – åpenbart i hastverk.

Hun fortsetter:

– Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fulgt min datter på syv år til porten vår, der hun krysser veien og deres biler så vidt vrenger unna henne. De senker ikke farten og det har aldri skjedd at de har stoppet for å slippe en liten jente trygt over veien.

Videre skriver hun at hun forventer at bydelen gjør noe med dette, og at også de som bruker tjenestebilene forholder seg til fartsgrenser og andre trafikkregler, og ikke minst tar hensyn til fotgjengere.

Tar tilbakemeldingene alvorlig

Nordre Aker Budstikke har kontaktet bydelen. Seksjonssjef for hjemmetjenesten i Nordre Aker, Espen Gøranson, kommenterer hendelsene.

Se bildet større

Espen Gøranson er seksjonleder for hjemmetjenesten. FOTO: JANINA LAURITSEN (ARKIVFOTO)

– Vi tar alltid tilbakemeldinger fra innbyggerne alvorlige og ønsker også tilbakemeldinger på ting som ikke oppleves som greit. Ved hver enkelt henvendelse sender jeg denne videre til tjenestelederne av hjemmetjenesten som har den direkte oppfølgingen av medarbeiderne og ber disse ta opp dette på gruppene, forteller Gøranson om prosedyrene.

Notere bilnummer

Hvis det er notert bilnummer og eventuelt tidspunkt, noe Gøranson oppfordrer publikum til å gjøre, blir hendelsene tatt opp med den enkelte sjåføren. Og ved ansettelse av nye medarbeidere går man gjennom hvordan man skal kjøre bilene, og medarbeiderne må skrive under et skriv om dette.

– Dette for å bevisstgjøre at man skal kjøre forsiktig. I tillegg har vi bilprosedyre som også sier noe om hvordan man skal oppføre seg i trafikken og som vi tar opp årlig, fortsetter Gøranson.

LES OGSÅ: Nordre Aker blir eldre-mentor for hele Oslo

Synlige

– Vi har valgt å «legitimere» bilene våre med «Hjemmetjenesten Nordre Aker» for at medarbeiderne dermed vet at vi er meget synlige for innbyggerne og derav kjører forsiktig. Vi har mange medarbeidere vi skal nå ut til, rundt 200, og noe gjennomtrekk av disse blir det i løpet av året. Kontinuerlig holdningsarbeid er viktig. Jeg informerer også årlig i mine infoskriv om å kjøre forsiktig, sier seksjonssjefen videre.

Se bildet større

Hjemmetjenestens el-biler har base i Hareveien på Kjelsås og i Pastor Fangens vei på Tåsen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP (ILLUSTRASJONSFOTO)

300.000 hjemmebesøk

Hjemmetjenesten Nordre Aker har 45 biler, og det utføres rundt 300.000 hjemmebesøk i bydelen i løpet av året, de fleste med bil.

– Jeg mottar rundt to til fem klager i året på uvettig kjøring, men det kan jo være flere enn de som melder ifra. Jeg tror det handler om holdninger. Men jeg tror også at de aller fleste medarbeiderne kjører forsiktig, man skal kjøre såpass forsiktig og hensynsfullt at ikke innbyggerne reagerer, mener Gøranson.

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse