Flere sykler, dyrere med bil og kollektivreiser

Flere sykler, dyrere med bil og kollektivreiser

Ruter-billetten blir trolig dyrere til neste år. Men tilbudet skal styrkes, ifølge lekkasjer fra oslobudsjettet. Her er ordfører Marianne Borgen, miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg og byrådsleder Raymond Johansen under åpningen av Løren t-banestajon tidligere i år. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det er trolig hovedlinjene i oslobudsjettet som legges frem i dag.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.09.2016 kl 10:16

OSLO: Flere avganger i kollektivtrafikken, men høyere billettpriser. Enda flere bysykler og én mil mer med sykkelvei. Færre parkeringsplasser og dyrere bompasseringer.

Det er ifølge VG hovedgrepene i oslobudsjettet som legges frem av byrådet klokken 12 onsdag.

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er spesielt stolt av det legges til rette for mer kollektiv- og sykkeltrafikk - og mindre biltrafikk.

– Hovedgrepet er at vi setter fart på det grønne skiftet i byen vår. Det skal bli lettere å kjøre kollektivt, sykle og gå. Satsingen på kollektivtrafikk er 79,5 millioner kroner større enn i år, sier Berg til VG.

Inntektene fra økte priser skal blant annet finansiere prosjekter som ny sentrumstunnel for t-banen, Fornebubanen og innkjøp av nye trikker.

Les mer hos VG.

Tiltakene, etter hva VG erfarer:

  • Byrådet foreslår høyere frekvens, altså flere avganger i kolletivtrafiken. Dette vil skje både på viktige pendlerruter og på kveld og i helgene, ifølge byråden.
  • I 2017 planlegges det å åpne minst 10 km ny sykkelvei og sykkelfelt. Dette er omtrent det samme som i 2016, og tre ganger mer enn 2015 (3,5 km).
  • Bysykkelordningen skal utvides - med enda flere bysykler og utlåns-stasjoner.
  • Antall parkeringsplasser for biler skal reduseres med 1300, blant annet for å gi plass til sykkelfelt.
  • Som følge av Oslopakke 3-avtalen fra før sommeren, vil billettpris i Ruter-systemet øke med 4-5 prosent pluss normal prisstigning.
  • Passeringer i bomringen vil fra 1. mars 2017 koste 43 kroner for bensinbiler og 48 kroner for dieselbiler (32 kroner i dag). Og etter planen skal prisen økes i rushtidene til 53 kroner for bensinbiler og 58 kroner for dieselbiler. Dette er også en følge av Oslopakke 3-avtalen med Akershus fylkeskommune og staten.

Lederen i Oslo Unge Venstre, Anna Dåsenes fra Kjelsås, kristiserte i et innlegg i Nordre Aker Budstikke byrådet for at de vil øke prisene på kollektivtransport. Hun mener det er rart dette kommer med Miljøpartiet de Grønne i byråd.

Her kan du lese hva lederen for Oslo Grønn Ungdom, Hulda Holtvedt fra Nordre Aker, svarer på kritikken.

LES OGSÅ: Ønsker seg penger til ny bussrute for eldre i Nordre Aker. Trenger penger i 2017-budsjettet

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!