Elbil:

Flere viktige elbilmiljøer i Norge

Flere viktige elbilmiljøer i Norge

THINK: Det norske elbileventyret står igjen på kanten av avgrunnen. (Foto: Øivind Skar)

Buddy og Think synes godt i bymiljøet, og særlig i Oslo, men det finnes minst fem viktige elbilmiljøer i Norge.

Tekst:

Publisert:

Think

* Er det store, norske elbileventyret med flere konkurser bak seg.

  • Ble kjøpt opp av Ford ved årtusenskiftet som

— på grunn av amerikansk lovgivning

— ville bli pålagt å selge nullutslippsbiler.

  • Utviklet ny modell, men kvittet seg med Think da myndighetene endret regelverket i USA.
  • Siden har merket levd fra hånd til munn, og har nå innstilt produksjonen på grunn av pengemangel. Dette til tross for at hundrevis av kunder i flere land venter på sine biler.
  • Koster 200.000 kroner pluss en snau tusenlapp i månedsleie for batteriene.
  • Mange i elbilmiljøet frykter at Think på ny er på vei mot avgrunnen, og at norske myndigheter burde støttet mer opp om det norske elbileventyret.

    Buddy

    * Basert på danske Kewet har Buddy levert varene, og bygd

— og solgt

— 800 biler i Norge de siste ti årene.

  • Lanserer nå ny modell, METROBuddy men flytter viktige deler av produksjonen til Portugal for å kunne ekspandere.
  • Indiske Reva regnes som viktigste konkurrent i Norge.

    Miljøbil Grenland

    * Starter produksjon av elbiler basert på indiske Tata Indica Vista.

  • Bilene kommer uten motor og drivverk til Grenland, hvor elmotor og egenproduserte batterier settes inn.
  • En testserie på 100 biler bygges denne høsten før vanlig produksjon tar til neste år.
  • Målet vi være å bygge 1500 biler i 2010 for så å øke til 5000 biler i 2012.
  • Hovedmarkedene blir Norge og Danmark.
  • Bilen er på størrelse med vanlige småbiler, får fem dører, fire sitteplasser, litium-ion batterier med rekkevidde inntil 200 km og prises til rundt 250.000 kroner.

    Enviro Elbilsalg

    * Holder til i Drammen og har tuftet virksomheten sin på import av franske elbiler, så langt brukte Peugeot, Citroën og Renault.

  • Satser nå med ny modell fra Frankrike (Heuliez) og en fra Italia.

    Ferdinand Motor

    * Holder til i Bergen og skaffer sportsbilen Tesla.

  • De første er allerede i Norge, og noen har nok allerede observert Bellonas Frederic Hauge i den klart raskeste, lekreste og mest sporty elbilen på norsk jord.
  • Tesla holder til i California, men bilen bygges i England basert på Lotus.
  • Daimler (Mercedes-Benz) kjøpte seg nylig inn i Tesla, som nå jobber med en stor, femdørs familiebil (5 + 2 sitteplasser), som de mener kan selges for 50.000 dollar (330.000 kroner i Norge).
  • Både Nissan, Renault, Mitsubishi og Mercedes-Benz antyder lansering av elbiler i 2011/2011.

Annonse
Se bildet større

INDISK: Tata starter produksjon av denne elbilen på Herøya i Grenland i løpet av året. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

FRANSK: En forstørret variant av denne Heuliez kommer til Norge via Enviro Elbilsalg i Drammen. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

INDISK: Reva Norge AS eies av Felleskjøpet Agri BA og er en selvstendig bedrift for import og markedsføring av elbilen Reva City Car.

Se bildet større

TESLA: Bellonas Frederic Hauge fyker rundt i sin Tesla. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

ELMILJØER: Det finnes flere seriøse aktører i elbilmarkedet i Norge enn Think og Buddy.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!