Flest fikk støtte til ny el-sykkel i Nordre Aker

Flest fikk støtte til ny el-sykkel i Nordre Aker

117 personer i Nordre Aker fikk kommunal støtte til innkjøp av el-sykkel. (ILLUSTRASJON/ARKIVFOTO: FREDRIK ECKHOFF)

En tredjedel av alle som fikk el-sykkelstøtte bor i Nordre Aker, Vestre Aker og Ullern.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.02.2016 kl 15:38

OSLO: «El-sykkelsubsidiene gikk til vestkanten og Nordstrand».

Det skriver Osloby, som presenterer oversikten over hvordan de fem millionene byrådet delte ut i el-sykkelstøtte har blitt fordelt.

Brukt opp 20. januar – 1019 fikk støtte

Oslos innbyggere kunne ved årsskiftet søke om opptil 5000 kroner i støtte fra kommunen for å kjøpe el-sykkel.

– Vi gjør det enda mer attraktivt å velge sykkel framfor bil, sa byråd for Miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet de Grønne, om ordningen.

Allerede 20. januar var potten, som ble fordelt etter «førstemann til mølla»-prinsippet, brukt opp. 1019 personer fikk innvilget støtte, 117 av dem bor i Nordre Aker.

Tett fulgt av 110 i Bydel Vestre Aker, og 102 med adresse i Bydel Nordstrand, viser Oslobys tall. Også i bydelene Ullern og Grünerløkka har mange fått subsidiert sykkelkjøp.

LES OGSÅ: For deg som bruker egen kraft til sykling: Nå kan du snart sykle helt hjem!

Ressursterke mottakere

– Vi kan (…) si at samtlige av disse personene bor i ressurssterke nabolag, og vår teori er at du blir påvirket av dine naboer – og du påvirker naboene. Det er for øvrig sjelden at en ressurssvak person flytter inn i typisk ressurssterke områder, sier Carl Christian Mathiesen i InsightOne, som har analysert deb demograiske sammensetningen i bydelene, til Osloby.

LES OGSÅ: I 2012 ar el-sykler mer ukjent enn i dag: – Med denne blir jeg beskyldt for å jukse!

Til sammenlikning har 113 personer fått støtte i bydelene Alna, Bjerke, Grorud og Stovner tilsammen. Dermed vil el-sykkelstøtten neppe bidra til mindre bilkjøring i bydeler med stor trafikkbelastning, som Groruddalen, skriver avisen.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier det viktigte er at flere biler blir stående, og han lever godt med at el-sykkelsubsideiene har gått til dem som ikke egentlig trenger den. Høyres gruppeleder i bystyret, og leder i samferdselskomiteen, Eirik Lae Solberg, mener tallene viser at tiltaket har vært lite treffsikkert.

Tilskuddsordningen skal evalueres i løpet av sommeren.

LES OGSÅ:

Nordre Aker Budstikke: Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse

Faktaboks El-sykkel

I disse bydelene bor de som fikk el-sykkelstøtte

  • Nordre Aker: 117
  • Vestre Aker: 110
  • Nordstrand: 102
  • Ullern: 97
  • Grünerløkka: 97
  • Gamle Oslo: 77
  • Sagene: 74
  • Frogner: 73
  • Østensjø: 72
  • St. Hanshaugen: 52
  • Bjerke: 38
  • Søndre Nordstrand: 34
  • Alna: 28
  • Stovner: 25
  • Grorud: 22
  • Sentrum: 1
  • Totalt: 1019

Kilde: Aftenposten

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!