Flykter fra SUV-begrepet

Flykter fra SUV-begrepet

CROSSOVER: Mazda CX-7 er et eksempel på crossover.

Å bli sett i en stor SUV nærmer seg moralsk og sosialt harakiri. Bilindustrien oppdaget det for sent, men fortsatt vil folk gjerne sitte høyt i bilen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.08.2008 kl 13:15

– De store SUV-enes tid er definitivt forbi.

Chris Bird, designdirektør hos Ford Europa, er helt klar på at bilindustrien har sett skriften på veggen, og at monster-SUV-ene ikke kommer tilbake. Selv ikke i USA, tror han.

– SUV-er generelt, og spesielt de store, definerer antisosialitet. Jeg burde ikke si det, men det er slik nå, sier Bird.

– Men folk vil ikke gi opp SUV-ene, fortsetter Bird.

Han mener mange allerede at innsett bilenes fordeler, de utstråler kraftfullhet, man sitter høyere enn i personbiler og med bedre oversikt i trafikken, og de er framfor alt praktiske.

Ufattelige tap

Bird ser konturene av en kommende trend hvor stasjonsvogner, flerbruksbiler og SUV smelter sammen med mykere linjer i det noe vage begrepet crossover.

Og briten ser underskogen av høybygde firehjulstrekkere bygd over småbilenes lest.

– Flere og flere foretrekker å sitte høyere enn i vanlige personbiler. Og de som allerede eier en SUV går ikke tilbake til å sitte lavt. Nei, de vil ikke gi opp opplevelsen av den oversikt det gir å sitte høyt når de kjører, slår Chris Bird fast.

Bird trekker også fram opplevelsen av sikkerhet i trafikken:

– Man kjører ikke sikrere i en Kuga enn Focus, men det oppleves slik. For mange mennesker er det viktig.

Sosialt døde

Så sent som i 2006 stod nordmenn i kø for å sikre seg Volvo XC90, Audi Q7 og Range Rover Sport.

Det bet i hvert fall ikke på pengesterke norske kjøpere at folk fra Greenpeace blokkerte fabrikken, og gjorde alt de kunne for å stikke kjepper i hjulene for Range Rover ved å kalle bilen miljøkriminell.

To år senere oppnår ingen lenger sosial status ved å bli sett i slike biler, og de samme bilene lar seg knapt selge på bruktmarkedet.

Morna, SUV?

Det hang noe mytisk i luften over SUV-ene, og størrelsen avgjorde: Dess større bil, jo mer konge på veien. For bilindustrien var det akkurat på samme måte: Stor bil – stor fortjeneste. Spesielt i USA levde man etter denne filosofien, men også Europa tok etter.

Så kom miljøkrisen fulgt opp av finanskrisen, før oljeindustrien kvitterte med rekordpriser på bensin og diesel. Bilindustrien trodde, som så ofte før ved kriser, at bare man ventet lenge nok ville det hele gå over av seg selv, og kundene vende tilbake til de store bilene.

Ny biltype

Det har så langt ikke skjedd, og et par av verdens største bilprodusenter er i ferd med å blø i hjel.

GM tapte ufattelige 80 milliarder kroner i andre kvartal i år, fordi de rett etter århundreskiftet lukket ørene for verdens stadig høyere rop etter mer miljøvennlige biler. Unntaket er Russland og Kina.

Selv store europeiske prestisjeprodusenter lukket også ørene. Audi var eksempelvis ti år for tidlig ute med sparebilen A2, og byttet den derfor ut med miljøsvinet Q7 akkurat i det miljøbølgen veltet inn over Europa.

De sa kundene etterspurte en slik bil, men kravet var trolig enda tydeligere hos Audis eiere.

Attraktive biler

Chris Bird har lang fortid hos Audi - han var blant annet ansvarlig for Audi A2 - mener bilindustriens utfordring ligger i å gjøre bilene attraktive. Det øker betalingsvilligheten.

I den forbindelse trekker han fram kompakte Qashqai som Nissan har høstet stor suksess med. Bilens høybygde profil utstråler barskhet, og bilen kan naturligvis leveres med firehjulstrekk – det er særs viktig. Men fire av fem kjøpere velger likevel variantene uten drift på alle hjul.

– Det å kunne kjøre så fort man vil er ikke lenger så viktig på grunn av all trafikken og de høye drivstoffprisene. Men fremtidenes biler må være spennende å se på, de må være smarte og de må framfor alt appellere til sjelen, slår Chris Bird fast.

Annonse
Se bildet større

PROBLEMATISK: Tøff ferd med stor bil, men slik lekekjøring er ikke lenger sosialt eller miljøpolitisk akseptert. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

BLOKKERT: Greenpeace forsøkte å stanse produksjonen av Range Rover. (Foto: APB)

Se bildet større

FARVEL?: Audi Q7.

Se bildet større

KUGA: Man kjører ikke sikrere i en Kuga enn Focus.

Se bildet større

SAV: X6 er en Sports Activity Vehicle, i følge BMW.

Se bildet større

SUKSESS: Qashqai med høybygd profil.

Se bildet større

DESIGNERDILEMMA: De store SUV-enes tid er definitivt forbi, men folk vil fortsatt like å sitte høyt i trafikken, mener designdirektør Chris Bird.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!