Har ventet i to år

Føler seg ignorert av Ruter

Føler seg ignorert av Ruter

Velleder Per Pedersen i Maridalen er skuffet over at Ruter har sluttet å svare på velets henvendelser. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Maridalen vel gikk i brevdialog med den gang Oslo Sporveier i 2006 om endring av bussruten og holdeplassnavn i Maridalen. Men for to år siden stanset brevleveransen til dalen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.06.2009 kl 15:25

MARIDALEN: - Vi ønsker nå å få avsluttet denne saken. Det er skuffende og uprofesjonelt av Ruter å bare la være å svare oss, sier leder Per Pedersen i Maridalen vel, som ikke har hørt noe fra Ruter siden juni 2007, til tross for flere henvendelser.

- Vi er kanskje ingen stor pressgruppe, men hadde forventet at Ruter, som kommunalt eid kollektivselskap har et ordentlig tilbud til alle sine brukere, sier Pedersen.

Nye navneforslag

Velet henvendte seg til kollektivselskapet i oktober 2006 med to ønsker: navneendringer på stoppestedene i dalen, og rutejusteringer. Velleder Pedersen forklarer bakgrunnen for henvendelsen:

- Flere av navnene på holdeplassene var ikke i overensstemmelse med de historiske opprinnelige navn, i tillegg til at en del av "stedsnavnene" Sporveien opererer med faktisk er feil i forhold til stedet holdeplassen ligger på, eller viser til familienavn. Vi er opptatt av at navnene skal være korte og tydelige, også for bussbrukere som ikke er lokalkjente.

Velet presenterte derfor forslag til nye navn på 15 av 21 holdeplasser på 51-bussens rute i Maridalen. Etter korrespondansen skiftet Sporveien høsten 2007 navnet på seks holdeplasser, til Brennenga, Maridalen kirke, Velhuset, Turterfaret, Skarsbakken og Maridalen skole, men avslo velets begrunnelse på de øvrige navnene. Velets protestbrev ble aldri besvart.

- Ulogisk rute

Bussforbindelse 51 starter med de to første avgangene fra Hammern innover i dalen kl. 06.10 og 06.40 om morgenen.

- Resten av dagen går avgangen fra Nydalen T-bane. Hvorfor kan ikke de første avgangene gjøre det samme, spør Pedersen.

- Bussen starter jo ikke på Hammern. Det er en bussjåfør som begynner arbeidsdagen fra bussgarasjen. Hvor mye ekstra ville det koste at bussjåføren som likevel er på jobb hadde stoppet på holdeplassene fra Nydalen og frem til Hammeren? Det ville ikke tatt så mye ekstra tid. Det er rett og slett tullete, sier Pedersen.

- Vi syns det er viktig at tilgjengeligheten til dalen er god også for dem som kommer utenfra. Vi får ikke støtte fra befolkningen i Oslo hvis Maridalen ikke er tilgjengelig. Vi kan ikke se bort fra at det er noen som vil innover allerede i seks-tiden, enten de er maridøler eller ikke, sier Pedersen, og legger til:

- Dersom Ruter konkluderer med å ikke ta innspillene våre til følge, må de i det minste fortelle oss det. Men det er jo merkelig, siden de i det siste brevet før de ble tause for to år siden "takker vellet for engasjementet, og fortsetter gjerne en dialog om de mer uavklarte spørsmål", sier Pedersen.

Det lyktes heller ikke Nordre Aker Budstikke å få saken kommentert av Ruter før avisen gikk i trykken.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!