ANNONSE
Annonse

For tredje dag på rad brenner det i Maridalen

Mandag ettermiddag kan man igjen se røyk fra Gjøvikbanens trasé i Maridalen. Foto: Eskil Hadland / Tipser

Mandag brøt det igjen ut brann langs Gjøvikbanen. Først ved midnatt var brannene slokket og togtrafikken i gang igjen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.07.2018 kl 16:19

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

OPPDATERT: Tirsdag ettermiddag har brannene blusset opp igjen

MARIDALEN: Det er lesere av Nordre Aker Budstikke som like før klokken 14 mandag meldte om at det igjen var røykutvikling langs Gjøvikbanens trasé i Maridalen.

Brant lørdag og søndag

Både lørdag og søndag måtte brannvesenet rykke ut til branner i dalen. Søndag brant det flere steder langs linja, fra Åneby i Nittedal til Sandermosen i Maridalen.

– Vi kan bekrefte at brannen er litt på vei opp igjen, får Nordre Aker Budstikke opplyst fra vaktleder Tor Audunhus hos brannvesenet klokken 14.00 mandag.

Han kan fortelle at brannvesenet er på vei til Maridalen med flere ressurser. De er usikre på hvorvidt det er brannen fra søndag som har blusset opp igjen, eller om det er nye branner som har oppstått.

– Vi har foreløpig heller ikke oversikt over omfanget, sier Audunhus, som har lite informasjon om brannen når Nordre Aker Budstikke ringer.

Klokken 14.40 kan Audunhus opplyse at brannen er lokalisert, og konsentrert rundt et område på østsiden av Maridalsvannet, ved Sandermosen stasjon.

– Om det er en av brannene fra i går som har blusset opp igjen, eller om det er antent på nytt, er foreløpig for tidlig å si noe om, legger han til.

Klokken 15.25 meldte brannveset på Twitter at det er to forskjellige hendelser:

– Langs toglinjen slukker vi brann med slukketog og en brann lengre sør for Sandmosen togstasjon, skogbrannhelikopter er også på denne hendelsen, ca. 2 mål som brenner, begynner å få kontroll, skriver de.

Like før midnatt mandag er brannen slokket, og togtrafikken er i gang igjen på Gjøvikbanen.

Saken fortsetter under.

Dette bildet er tatt fra Brekke mandag ettermiddag. Samtidig meldte politiet om at det skal være en røykutvikling fra et bygg ved Svensenga. Det viste seg imidlertid å være røyk fra brannen i Maridalen. Foto: Hallvard Backe / Tipser

Det ryker kraftig fra stedet. Leserbilde

Mulig antent av tog

I løpet av natten har brannfolkene i flere kommuner jobbet med slukningsarbeidet etter brannene søndag kveld. Først ved 06-tiden hadde brannvesenet i Oslo kontroll over brannen, men drev med etterslukking.

Til Aftenposten uttalte vaktleder hos Øst 110-sentral Espen Stabell søndag kveld at det kunne være et tog som hadde antent skogen.

– Mest sannsynlig er det gnister fra et godstog som har antent punktvis nedover hele jernbanelinjen, sa han.

Twitter-bruker Per Morten Hoff skrev mandag morgen om observasjoner av godstog som kjørte «som gale» søndag kveld: «Det hviner i bremsene så gnistene fyker (…). Toget passerte Sandermosen 19.35».

Bane NOR

I etterkant av brannen søndag var Nordre Aker Budstikke i kontakt med Bane NORs medievakt Hilde Marie Braaten.

– Er det forsvarlig å kjøre tog, og spesielt godstog når det er så tørt som nå?

– Ja, men det er viktig at både togselskapene og vi i Bane NOR er ekstra påpasselig. Vi har ekstra beredskap og visitasjoner langs sporet. Togselskapene har sine kontrollrutiner, sier Braaten.

– Det er en sjelden varm og tørr sommer, og det er en ekstrem situasjon vi opplever, derfor har Bane NOR økt beredskapen langs flere jernbanestrekninger, legger hun til.

Braaaten forteller at Bane NOR har beredskap for varmt vær, som økt fare solslyng og økt skogbrannfare.

– Ved økt skogbrannfare øker vi beredskapen med mannskap, og vannvogner er klare til å rykke ut på kort varsel. Vi følger opp lokførere på persontog og godstog og ber dem være ekstra aktsomme når de ferdes langs jernbanen. Vi kjører også ekstra visitasjoner med arbeidstogene våre for å holde øye med de strekningene som er mest utsatt. Bane NOR stanser også alle varme arbeider, det vil si arbeider langs jernbanen som kan slå gnister.

Hun forteller at Gjøvikbanen er en utsatt strekning, siden store deler av jernbanen går gjennom uveisomt skogterreng. Bane NORs vannvogner og mannskaper fra Kongsvinger, Alnabru og Jaren bisto brannvesenet i slokkearbeidet som pågikk mellom Sandermosen og Hakadal søndag kveld.

– Kan dere bekrefte at det var et godstog som startet brannen søndag?

– Det er opp til brannvesen og politiet å etterforske og konkludere. Vi må henvise til dem, svarer Braaten.

Fra kirkeruinene ser man godt røyken fra andre siden av Maridalsvannet. Leserbilde

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse