Stortest:

Forbikjørt av gubbe

Forbikjørt av gubbe

FORAN: Forester en panserlengde foran Kuga.

Den sære, responsvillige, kraftfulle og gjerrige bokser dieselmotoren gjør gubben Subaru Forester til en morsom bil å kjøre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.04.2009 kl 12:10

Noen SUV-er er mer enn bare SUV. Derfor handler denne testen, kjørt sammen med bladet BIL, om tre biler med vidt forskjellig uttrykksform.

Vurdert opp mot hverandre synes vi Subarus nye Forester med dieselmotor gir mest bil for pengene.

Nedgangstidene har gjort SUV-ene litt mindre suverene på salgslistene, men dette kompenseres ved at andre firehjulstrekkere klorer seg desto bedre fast. Rundt en firedel av alle nysolgte biler trekker nå på alle fire.

Vi antar at både Ford og Subaru misliker at vi bruker begrepet SUV om bilene de stiller med i denne testen, for der i gården heter det crossover.

Ok, Forester ser jo mer ut som ei stasjonsvogn med god bakkeklaring og store hjul, mens Kuga kjører mest som en personbil av de tre.

Subaru Forester

Forester er designet av og for menn. Den framstår som litt kjedelig, men samtidig traust og solid - og går sannsynligvis aldri i stykker. Akkurat som bilene fra Subarus storaksjonær, Toyota.

Kjedelig er derimot ikke Subarus nye 147 hk, sære, responsvillige, kraftfulle og ganske gjerrige bokser dieselmotor. Den gjør i tillegg Forester til en ganske morsom bil å kjøre, hvor produsentens vektlegging av komfort framfor sportslighet trer tydelig fram.

Permanent 4x4

Subarus styrke ligger likevel i det permanente firehjulstrekket som gjør Forester balansert og usedvanlig lettkontrollert på vinterføre. Her kan du bare skuffe på - bilen sladrer slippgrensen i god tid før du når den. Herlig!

I motsetning til Kuga, hvor mye av poenget ligger i å ha det morsomt og hyggelig inne i bilen, hviler Forester på en funksjonalitetsidé med stort bagasjerom og god takhøyde.

Fordi den har klart best bakkeklaring (21,5 cm) av de testede bilene, setter du deg fast på et enda mer utilgjengelig sted med Forester enn med Kuga og Tiguan.

Konklusjon: Hytteeiernes drømmebil.

Ford Kuga

Hadde du kjørt Ford Kuga med bind for øynene ville du trodd den var en leken kompaktbil. Kuga kjører klart mest best og mest sportslig av de tre.

Den har kraftfull og svært fleksibel motor (fra PSA Peugeot Citroën) som klarer seg bra helt ned mot 800 o/min. Det betyr i praksis byfart i sjettegir.

Best styring

Med 2100 kilo på kroken trekker Kuga overraskende mest vekt. I tillegg har den klart best styring (Fords varemerke) og god girkasse.

Konklusjon: Den kjøreglade.

VW Tiguan

Tiguan ser barsk ut og kan i tillegg leveres med to forskjellige fronter. Du velger front ut fra hvor mye du tror bilen kommer til å bli brukt i skogen. Testbilen hører derimot hjemme på asfalten (sport & style front som kun klarer 18 graders vinkel foran).

Firehjulstrekket i Tiguan leveres av svenske Haldex (versjon 4), gir suveren respons på veien, men taper mot Subaru der veien slutter.

Høyeste nyttelast

Tiguan scorer på å ha høyest nyttelast av testbilene, den trekker inntil 2000 kilo på kroken og har en prima direktesjaltet girkasse som vi ikke helt forstår hvorfor gir CO2-verdier på hele 199 gram/km, langt over de to andre - og langt over samme bil med manuell giring.

Ellers kjører Tiguan bra, men oppfører seg langt mer som en offroad bil på asfalten, og kan sånn sett ikke helt sammenliknes med Kugas elegante asfaltløp. Men mange praktiske egenskaper trekker opp.

Konklusjon: Allrounderen

Vår mening om testbilene:

Ford Kuga

Subaru Forester

VW Tiguan

Bak rattet

8,0

7,5

8,0

Plass

6,0

7,0

6,0

Komfort

7,0

8,0

6,0

På veien

8,0

7,5

7,0

Offroad

5,0

7,0

6,0

Ytelser

8,5

8,5

8,5

Forbruk/C02

5,5

6,5

4,5

Sikkerhet

9,0

9,0

9,0

Utstyr

7,0

7,0

8,5

Pris

7,0

7,5

6,0

Sum (100)

71,0

75,5

69,5

Testbilene i tall:

Ford Kuga

Subaru Forester

VW Tiguan

Pris billigste

376.000

370.500 kr

391.970 kr

Pris testet bil

465.950 kr

429.000 kr

514.000 kr

Lengde

4,44 m

4,56 m

4,46 m

Bakkeklaring

18,8 cm

21,5 cm

19,5 cm

Bagasje (VDA)

410-1355 l

450-1610 l

470-1510 l

Motor (Volum/hk)

2,0/136 hk

2,0/147 hk

2,0/140 hk

Drakraft

320 Nm

350 Nm

320 Nm

Forbruk (EU)

0,64 l/mil

0,64 l/mil

0,75 l/mil

Forbruk (test)

0,675 l/mil

0,629 l/mil

0,717 l/mil

CO2-utslipp (EU)

169 g/km

170 g/km

199 g/km

0-100 km/t (test)

10,7 sek

10,4 sek

10,9 sek

Toppfart

180 km/t

186 km/t

182 km/t

Antiskrens

Ja

Ja

Ja

Garanti

3 år

3 år

3 år

EuroNCAP*

5 stjerner

Ikke testet

5 stjerner

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

LUKA OPPE: Gjennomsnittlig store bagasjerom i Tiguan og Kuga - og klart størst i Forester.

Se bildet større

FORESTER: Oversiktlig, men ganske ordinær førerplass.

Se bildet større

FORESTER: Testvinner på grunn av plass, framkommelighet og komfort.

Se bildet større

KUGA: Informasjonsdisplay bygd opp etter PC-struktur.

Se bildet større

KUGA: Morsomst å kjøre og minst SUV av de testede.

Se bildet større

TIGUAN: Mer SUV i Tiguan enn konkurrentene i testen.

Se bildet større

TIGUAN: Førerplass slik du svært ofte finner den i en VW.

Se bildet større

TRE PÅ VINTERFØRE: Subaru Forester, VW Tiguan og Ford Kuga.

Se bildet større

TRIO: Ford Kuga og VW Tiguan er gode og sporty folke-SUVer, men i vår test må de se seg forbikjørt av en litt traust gubbe.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!