- Fortsatt meget skeptisk!

- Fortsatt meget skeptisk!

Ivar Christiansen (Ap) (t.h.) vil ha tre hundre færre leiligheter. – Det er Nordre Aker-beboerne som rammes, sier han.

Stasjonsby-utbyggerne møtte beboerne med "virtual reality", men Grefsenbeboerne tror på en annen virkelighet. – Jeg er fortsatt meget skeptisk, sa motaksjonist Conny Mossefin.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.01.2008 kl 12:41

Kjelsås/Teknisk Museum: Torsdag kveld (17.01.) inviterte Grefsen Stasjonsby-utbyggerne J. M. Byggholt AS og Rom Eiendom AS til informasjonsmøte. Etter returen fra bystyret i forfjor er blant annet de høyeste blokkene redusert fra 14 etasjer til 11 + 1 (øverste etasje tilbaketrukket). Trafikkadkomsten fra Hans Nielsens Hauges gate kommer i egen reguleringsplan, og ved økt støy over en desibel, som følge av stasjonsbyen, forplikter utbygger seg til å utbedre situasjonen.

Byrådet sier ja

Samme dag ga Byrådet sin «stasjonsby»-innstilling til byutviklingskomiteen, og byråd for byutvikling, Merete Agerbak-Jensen (H), uttalte til Aften at;

«– Et godt prosjekt nå har blitt enda bedre».

– Støy, forringelse og trafikk-problemer

Etter en presentasjon av det «nye» prosjektet, relatert til at blant annet kommuneplanen gir føringer for at det må bygges mange fremtidige boliger i Oslo, og nært kollektivpunktene, ble det åpnet for spørsmål fra de drøyt 50 fremmøtte. Og det var mange som hadde mye på hjertet.

Det som bekymrer Grefsenbeboerne mest, er fremtidige økte støyplager som følge av utbyggingen, forringet utsikt og solforhold, og ikke minst enda forverret trafikk- og parkeringssituasjon i området.

– Meget skeptisk

En «virtual reality»-presentasjon av prosjektet, hvor man omnesten kunne virtualisere seg inn i egen sofa, og sjekke både fremtidig utsikt og solforhold med stasjonsbyen på plass, ble også vist møtedeltagerne. Men Conny Mossefin er en av de som fortsatt er skeptisk.

– Dere har brukt et og et halvt år på å komme tilbake, og endringene er knapt synlige. Leilighetsantallet er redusert med bare 50! Dere har ingen trafikkløsning mot Hans Nielsens Hauges gate. Og støykonsulentfirmaet dere bruker, er det samme som har gjort en lite troverdig jobb med støyberegningene for BIs hybelhus i Nydalen. Jeg er fortsatt veldig skeptisk til stasjonsbyen, sa Mossefin.

Også «lys- og luftepassasjene» mellom blokkene var det flere som mente var veldig smale – og fikk opplyst at avstanden blir 12.5 meter.

– Større avstand vil være med på å spre støy til «innsiden» av stasjonsbyen, svarte utbygger.

Lokalpolitikerne engasjert

Flere av bydelens lokalpolitikere var på plass i Teknisk Museum torsdag kveld.

– Hvor mange leiligheter «sogner» til trafikkbiten med adkomst fra Hans Nielsens Hauges gate (HNHg)? Hvor mange parkeringsplasser inkluderer prosjektet? Og hvor fordyrende per leilighet vil det bli å redusere totalantallet ned til rundt 600 – en reduksjon som kan være med på å begrense skadevirkningene for Nordre Aker-beboerne? spurte Ivar Christiansen (Ap).

Utviklingsdirektør i J.M. Byggholt, Svein Prytz, kunne fortelle at rundt halvparten av leilighetene (ca. 450) får ikke byggetillatelse før trafikken ved HNHg er godkjent i bystyret, det vil bli drøyt 600 parkeringsplasser tilknyttet leilighetene.

– Men rammen for tomten gir rom for 900 leiligheter, og da bygger vi ikke 600, svarte Prytz.

Skole?

SVs Lill Pleym ønsket svar på hvor blant annet stasjonsbybarna skal gå på skole.

– Det flytter jo ikke inn hundrevis av barn på en gang, og innflyttingsdato ligger i tillegg flere år frem i tid. Vi tror en tilfredsstillende skolesituasjon for området er på plass innen den tid, svarte Rom Eiendoms Jan A. Kragset.

– Trafikk-tall urealistiske

BU-leder Egil Ihlen (H) var også på møtet.

– 2,5 etasje ned monner veldig lite – det burde vært minst 4-5, sa Ihlen som også hevdet at utbyggers trafikktall ikke var basert på realistiske målinger.

– Tallene dere presenterer er med på å kaste blår i øynene på folk, mente Ihlen og høstet applaus fra salen.

Ihlen ønsket i tillegg å vite hva som skjer med den resterende tomten, hvis ikke det blir laget en god nok trafikkløsning mot HNHg. Det hadde ikke utbygger tatt stilling til ennå.

Utbygger mener å ha god kontroll på trafikkmålingene – blant annet skal ikke utbyggingen føre til mer enn 11% trafikkøkning i forbindelse med adkomsten ved HNHg.

Venstres May-Brith Døssland uttrykte også blant annet bekymring for en fremtidig forverret trafikksituasjon.

Utbygger håper på at stasjonsbyen blir behandlet i byutviklingskomiteen den 13. februar og deretter i bystyret 27. februar. Byggestart er planlagt våren 2009, og første innflytting i 2011.

Tunnel tungtveiende

Men skulle bystyret vedta instillingen slik den nå foreligger fra byrådet, er utbygger likevel usikker på om det blir noen stasjonsby.

– Den foreslåtte gangtunnelen i innstillingen – på opp mot 150 meter fra stasjonsbyen og over mot Grefsen stasjon – kan bli så fordyrende at vi kanskje må revurdere hele prosjektet, sa Prytz.

Annonse
Se bildet større

Bydelsutvalgsleder Egil Ihlen (H) (midten) mener utbyggers trafikk-tall er helt urealistiske.

Se bildet større

Conny Mossefin og mange av Grefsenbeboerne er fortsatt meget skeptiske til stasjonsbyprosjektet.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!