Fra mandag: Ingen buss 55A og 55B

Store protester både fra Nordre Aker og Sagene.

Fra mandag: Ingen buss 55A og 55B

Fornuft?: - Hva er fornuften i å stenge skoleveien for trafikk, for så å legge ned alternativet: Bussen? FOTO: Foto: Privat

- Hva er fornuften i å stenge veien forbi Grefsen skole, for å hindre trafikk i skoleområdet, for så å legge ned bussalternativet? spør Grefsenbeboere.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.08.2013 kl 14:17

LILLO/GREFSEN: I forbindelse med «nye» Grefsen skole, og som skal stå ferdig bygget ut høsten 2014, er det bestemt at Kapellvei-strekningen forbi skolen, skal stenges for trafikk.

Strekket skal i stedet oppgraderes til gang- og sykkelvei. I den anledning har Ruter bestemt at bussen som benytter strekningen, 55A (Nydalen - Storo - Lillo) og 55B (Storo - Bjølsen - Ila), skal legges ned, fra og med mandag 19. august. Og til stor fortvilelse fra mange passasjerer.

- Vi trenger den lokale bussen; blant annet reduserer bussmuligheten biltrafikk - beboere trenger kanskje ikke engang egen bil? Områdene er mer tilgjengelig med buss. Mange - og ikke bare eldre - vil nok vurdere drosje eller egen bil for å komme opp den lange bakken fra Ring 3, når bussen legges ned, tror Betzy Kjeldbergsvei-beboer, Helene Örthagen.

LES OGSÅ: Hallen klar til jul 2014

Må kjøpe bil?

- Vår familie har ikke bil, siden vi kan ta bussen når vi, flere ganger i uken, enten skal en tur på Storo, eller til og fra forskjellige aktiviteter. Nå må vi eventuelt vurdere å kjøpe bil likevel.

- Hva er fornuften i å stenge veien forbi Grefsen skole, for å hindre trafikk i skoleområdet, for så å legge ned bussalternativet? spør Örthagen, og trekker også frem vanskelig parkeringssituasjon i området.

- Hvis flere må ha bil og benytte den daglig, blir det ikke lett å finne parkeringsplasser til alle, og enda mer vanskelig vinterstid, tror Örthagen.

- Det må vel finnes en mulig omkjøring for denne bussen - eller hva med bom for bussen forbi skolen? spør Örthagen.

Underskrifter til byråden

Lillo Terrasse borettslag har allerede samlet inn langt over 500 underskrifter til støtte for fortsatt 55-rute.

"Engasjementet i nærområdet er stort og ekte. Mange er avhengig av å denne bussen for å komme seg til Storo, Nydalen eller eldresenteret i Treschowsgate 2. Vi håper at Byråd for miljø og samferdsel vil ta dette engasjementet videre med Ruter i håp om å redde busslinjen..." står det blant annet i oversendelsesbrevet som nå blir levert byråden, sammen med underskriftene.

Borettslaget er også skeptisk til Ruters passasjertall for 55-bussen- les hele brevet i bildeserien.

Sagene bydel protesterer også

- Bydelsutvalget har valgt å samle store deler av sitt tilbud rettet mot eldre, i Treschows gate, som i dag trafikkeres av linje 55B. Som en forutsetning for flytting av Seniorsenteret, og ikke minst etablering av Omsorg+ boliger, var at man skulle ha et kollektivtilbud som sørger for at eldre kan benytte seg av tilbudene. Denne busslinjen har et samfunnsansvar for å bidra til at mennesker som ikke kan gå langt, får muligheten til benytte seg av tilbudene i bydelen, skriver leder for bydelens kultur- og næringskomite, Jørgen Foss (Ap), i en mail til avisen.

Han legger til at han nå forventer at miljø- og samferdselsbyråden nå griper inn og omgjør Ruters nedleggelse av busslinjen.

- Lavt passasjergrunnlag

Ruter forteller at det ikke vil være mulig å kjøre linjen uten en stor omkjøring som forlenger reisetiden betydelig.

- Det vil gjøre tilbudet mindre attraktivt for de reisende, og det krever flere busser for å kunne kjøre linjen. Denne bussen har allerede et lavt passasjergrunnlag, og det er derfor vurdert som mer hensiktsmessig å bruke midlene til å styrke andre tilbud i Oslo, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Feldberg Janborg.

Ifølge Ruter har 55-linjen 84 påstigende passasjerer fordelt på 17 daglige avganger på en gjennomsnittlig ukedag, på de fem stoppestedene på oversiden av Ring 3.

- Det er fra de to stoppestedene Betzy Kjelsbergs vei og Othilie Tonnings vei at det er flest påstigende, med nærmere 70 av passasjerene. Fra disse stoppestedene er det relativt korte avstander til alternative stoppesteder, som Nydalen stasjon og Lillo terrasse, sier Ruter.

- Linje 55B som kjører sør for Storokrysset, har et snitt på seks reisende per dag. Det er beklageligvis noe lenger avstand fra enkelte av stoppestedene til alternative kollektivtilbud som har høy frekvens på tilbudet. Men med så få passasjerer kan det ikke forsvares å opprettholde linje 55B, sier Feldberg Janborg videre.

Ifølge Ruter har også bom for bussen forbi Grefsen skole vært vurdert, men bom «lot seg ikke gjøre».

 

Annonse
Se bildet større

Stenges: Denne Kapellvei-strekningen forbi Grefsen skole (til høyre) og forbi den planlagte hallen til venstre, skal stenges. FOTO: Foto: Undervisningsbygg

Se bildet større

Beboere: Beboere fra nærmiløjet på Grefsen protesterer mot bussnedleggelse: fra venstre bak: Martin Berg, Sigrid Askersrud, Kari Bjerkbæk, Solveig Varpenes, Pernille Gina Lange, Kathrine Ilebakke, Else Marie Sandgård. Foran fra v: Aase Andersen, Marit Hoff, Ingeleiv Seim, Dagny Thunes, Haldis Haug og Gro Ilebakke. FOTO: Foto: Privat

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!