Fremtidens transportløsning kommer først til de eldre

Mandag 4. september gikk jomfruturen for Ruter Aldersvennlig transport. Er du 67 år eller eldre kan de rosa minibussene by på en helt ny hverdag. Og kanskje er det slik vi kommer til å reise kollektivt alle sammen, om noen år.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.09.2017 kl 16:33

NORDRE AKER: – Gode transportløsninger har jo alltid vært et tema, sier Anne Kari Øverbye.

En knall rosa buss med Ruter-logo kommer trillende inn på tunet i sameiet i Kjelsåsveien. Den stopper rett foran inngangsdøra til Øverbye.

Se bildet større

Ingen tvil om hva dette er. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Fyller et tomrom

Det er klart for den aller første turen med Ruter Aldersvennlig transport i Nordre Aker. To minibusser som skal kjøre dem på 67+, med reisefølge om ønskelig, fra dør til dør i bydelen, for prisen av en vanlig Ruter-billett. Mandag til lørdag klokken 10 til 18.

Øverbye, tidligere sykepleier og saksbehandler i Bydel Nordre Aker, vet hvor skoen trykker. Og der har den sittet stramt en stund. Etter at hun ble pensjonist for to år siden har hun jobbet som frivillig – på Seniorhuset i Pastor Fangens vei 22, og som turvenn for demente.

– Her har vi jo 56-bussen som stopper like utenfor døra. Men det er ikke alle steder i bydelen som har så god kollektivdekning. For mange er det klønete å komme seg til og fra sykehjemmene. Etter at 55-bussen sluttet å gå er det for eksempel langt å gå for å komme seg til Lillohjemmet, sier hun.

– Så denne bussen er et glitrende tilbud, legger hun til.

LES OGSÅ: For to uker siden møtte Nordre Aker Budstikke flere eldre fra bydelen, som fortalte om hva det nye transporttilbudet vil bety for dem

En bussjåfør, en bussjåfør

Se bildet større

Anne Kari Øverbye blir plukket opp på døra av sjåfør Munir Hussain.

Ut av den rosa bussen kommer en smilende sjåfør. Munir Hussain er én av fire sjåfører som skal dele på kjøringen av aldersvennlig transport. Han gjør på ingen måte skam på sangen om at en bussjåfør er en mann med godt humør.

– Jeg tror dette kommer til å fungere bra, slår han fast, allerede på jomfruturen.

– Dessuten er det billigere enn taxi og TT-reiser.

Hussain har mange års erfaring som taxisjåfør, han har kjørt persontransport, TT-reiser og annen helsekjøring. At de evigunge passasjerene trenger at han kjører ekstra pent, og ikke minst venter til alle har satt seg før turen begynner, er en selvfølge.

– Ja, det har jeg lang erfaring med, smiler han, og legger til at han mer enn gjerne slår av en prat om løst og fast. Bussturen skal nemlig også være en opplevelse, og en sosial møteplass for passasjerene.

Kun positivt

Det er også denne jomfruturen. Når Anne Kari Øverbye entrer bussen med Munir, er allerede Ulf og Anne Hjerpset, Reidun Sandviknes og Sigrid Kittilsen om bord. Litt lenger ned i Kjelsåsveien plukkes også Tove S. Christiansen og Heidi Karsrud Nordal, prosjektlederen for Alders og demensvennlig by, opp.

Se bildet større

Jomfruturen fra Kjelsås til Ullevål: Sigrid Kittilsen, Ulf Hjerpset, Anne Kari Øverbye og Reindun Sandviknes. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

LES OGSÅ: Nå blir Heidi eldre-mentor for hele Oslo

Det er rene 17. maistemningen om bord.

– Skal det være samme farge på bussene hele tida? spør Christiansen, og fortsetter entusiastisk:

– Det synes jeg er så kult!

– Det kan jo ikke være noe negativt med dette overhodet, istemmer Reidun Sandviknes.

Jomfruturen nærmer seg destinasjon ved Ullevål Hageby seniorsenter. Her venter bydelsdirektør, BU-leder, Ruter-sjefen Bern Reitan Jenssen og byrådene Inga Marte Thorkildsen (SV) og Lan Marie Berg (MDG).

Se bildet større

Bernt Reitan Jenssen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

Heidi Karsrud Nordal. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

De eldre først

– Dette synes jeg er kjempegøy. Og spesielt moro er det at det er Oslos eldre som først får smake på det som kan bli fremtidens måte å reise på. Det er en gruppe vi har forsømt litt, sier Jenssen.

Ruter-sjefen tror fremtiden vil bringe langt mer fleksible reiseløsninger. For eksempel at transporten vil ta oss fra dør til dør, akkurat slik som Ruter Aldersvennlig transport nå vil gjøre.

– Men jeg tror at om noen år vil det ikke sitte en sjåfør foran, men at bussen kjører av seg selv, sier han.

Se bildet større

Synlige: De to nye bussene som skal trafikkere bydelen på kryss og tvers skiller seg godt ut. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det er riktignok noen år frem i tid. Denne passasjergruppen er nok ekstra opptatt av å ha en imøtekommende og serviceinnstilt sjåfør. For Ruter, og toppsjef Jenssen er det viktig at de reisende ikke holder munn.

– Nå må dere være snille og fortelle oss hva vi kan gjøre bedre. Derfor må dere bruke tilbudet, og fortelle om det til venner, sier han til de fremmøtte på seniorsenteret.

Må brukes

Suksessen for Ruter Aldersvennlig transport ligger i at det brukes. Det er prosjektleder Heidi Karsrud Nordal veldig klar på.

Se bildet større

BU-leder Per H. Chirstiansen (H) takker prosjektleder Heidi Karsrud Nordal for innsatsen som har ledet frem til Nordre Akers nye transporttilbud. I midten bak sitter Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Derfor har jeg rekruttert noen superbrukere her i dag, som kan gå foran som ambassadører. Alle må være flinke til å framsnakke tilbudet. Bydelsoverlegen vil oppfordre alle fastlegekontorene i bydelen om å opplyse om det. Seniorveilederne vil fortelle om det når de er på hjemmebesøk, og det samme vil demensteamene. Og så mener jeg at hjemmetjenesten må fortelle om det. Det er jo nå arbeidet begynner med å kommunisere det ut til brukernes, sier Nordal, som også kommer til å distribuere brosjyrer på seniorsentre og om bord i bussene.

Hvor kjører bussene?

Ruter Aldersvennlig transport er forbeholdt beboere i Nordre Aker. Blir det en suksess er politikernes mål at det skal utvides til hele Oslo.

Se bildet større

Bydel Nordre Aker.

Passasjerene må bestille bussen senest en time før de skal reise, via den nye appen Ruter Aldersvennlig (lastes ned til mobiltelefon), eller på telefon 23 24 28 50, mellom klokken 09 og 17.

Reisen koster det samme som en vanlig Ruter-reise, og må forhåndsbetales med reisekort eller via appen. Turene må gå innenfor Bydel Nordre Akers grenser, med unntak av Storo Storsenter, som ligger i Bydel Sagene.

Se bildet større

Stor festivitas på Ullevål hageby seniorsenter. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Men hva med Ullevål sykehus? Det er mange som har legetimer der, kan vi ta den dit, spør en evigung herremann på seniorsenteret.

Ullevål sykehus ligger i Bydel St. Hanshaugen, og dermed utenfor prosjektområdet. Men i og med at denne transportløsningen skal utarbeides i samarbeid med dem som skal bruke den, og tilpasses deres behov, gjennomfører Ruter-sjefen og byrådene for samferdsel og eldre en imponerende hurtig saksbehandling, tvers over bordet.

– Noen beslutninger skal gå raskt. Nå sitter jeg her med to byråder, og vi har sett litt på hverandre, og blitt enige om at dette fikser vi. Så ja, man kan også kjøre til Ullevål sykehus, sier Jenssen.

Motvirke ensomhet

I tillegg til økt mobilitet har Ruter Aldersvennlig transport en viktig tilleggsside, minner byråd for helse, eldre og sosiale tjenester, Inga Marte Thorkildsen.

Se bildet større

BYrådene som har samarbeidet, Inga Marte Thokildsen og Lan Marie Berg, sammen med Aud Hansine Tønnesen og Kari Storveen.

– Mange blir gamle før tida fordi de ikke får leve livene sin, slik de gjorde før. I de menneskemøtene jeg har hatt som byråd har jeg sett at det aldri er for sent å få en bestevenn. Eller utfordre seg selv til å oppleve nye ting i livet, ting man kanskje ikke hadde trodd man skulle gjøre, sier hun, og legger til:

– Dette tilbudet er et svar på de eldres egne ønsker. Transport sto øverst på ønskelista fra eldre over hele byen, og er alfa og omega når det gjelder å kunne komme seg ut mer. Nå innfrir vi det ønsket, sier Thorkildsen.

For det er en nyvinning på flere måter. Her har bydelen, Ruter, etater og flere byrådsavdelinger jobbet sammen, og det skal de fortsette med når handlingsplanen for en mer aldersvennlig by legges frem senere i høst.

– Oslo har altfor lenge vært preget av silotenking. Dette byrådet har sagt at det vil vi bort fra. Alle må bidra, og jobbe på tvers av ansvarsområder, sier Thorkildsen.

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse