The Docs er tilbake i motebildet

Friskmeldt Doctor

Friskmeldt Doctor

FARGERIKT: Før var det lissene som avgjorde hvor du sto. I dag finnes "Docs" i de fleste fargesjatteringer. (Foto: Nina Katinka Fredriksen)

Ved årtusenskiftet så det stygt ut for Dr Martens. Nå er brit-støvelen tilbake i storform.

Tekst:

Publisert:

2003: Dr Martens stanser all produksjon i Storbritannia, som følge av dalende salg. Interessen for de karakteristiske støvlene ble ikke den samme etter at grønsjbølgen ebbet ut.

2008: Gode, gamle "Docs" er tilbake i motebildet. Selv broadsheet-avisa The Guardian erklærer "The Return of the Dr Martens" i spaltene. På vår side av Nordsjøen melder mer kulørte KK at skotøyet hører til årets "sikre høstkjøp".

Supermodell

Ifølge ekspertene har supermodellen Agyness Deyn mye av æren for oppsvinget.

Nylig tronet hun øverst på magasinet Tatlers "Best Dressed List 2008". Da er det klart at det får konsekvenser når hun stiller på den røde løper i sjokklilla "Docs", slik hun gjorde under moteuka i New York.

Uttellingen har ikke latt vente på seg i Londons Covent Garden, hvor mang en norsk turist er kjent med at Dr Martens har sin hovedforretning.

– Her har salget steget 32 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, sier selskapets markedsmanager Lauren Sirota.

Fargerikt

Legenden forteller at Klaus Maertens var lege i den tyske hæren under andre verdenskrig. Etter å ha skadet ankelen i en skiulykke, fikk han ikke uniformstøvlene til å passe.

Det ene førte til det andre, og i 1959 overtok britiske R. Griggs Group Ltd. de internasjonale rettighetene til Maertens' hjertebarn.

På 70- og 80-tallet ble de ulike lissekodene et fagfelt for seg. Hvitt var for skinheads, rødt for antirasister, mens pønkerne nøyde seg med de sorte. I dag kommer selve skoen i så mange fargesjatteringer at selv den mest politisk korrekte fotfetisjist kan snuble.

Design

Trendekspert John Ødegård Jensen i Gambit setter Dr Martens' popularitet i sammenheng med post-hippiemoten. Samtidig berømmer han produsentene for å tenke nytt.

– De har satset veldig på design det siste halvannet året. De har greid noe vanskelig, nemlig å gjøre et produkt som egentlig var veldig politisert, hipt og kult igjen, sier Ødegård Jensen.

– Det er det ene. Det andre er at de treffer godt trendmessig akkurat nå. I høst "skal" det være robuste, store boots både for jentene og oss gutta. Da har Dr Martens en fordel, fordi de har en historie og et navn.

Annonse
Se bildet større

JUBILERER: I 2009 er det 50 år siden R. Griggs Group Ltd overtok rettighetene til Klaus Maertens' oppfinnelse, her i den typiske åttehullsvarianten. (Foto: Dr Martens)

Se bildet større

DESIGN: Støvlene i den eksklusive Saracen-kolleksjonen starter på drøyt 1000 kroner. (Foto: Dr Martens)

Se bildet større

GLIDELÅS: Zena Zip Nappa-modellen er en trendy og rimeligere (fra 750 kroner) variant for henne. (Foto: Dr Martens)

Se bildet større

BACK IN BUSINESS: I flaggskipforretningen i Londons Covent Garden har Dr Martens økt omsetningen over 30 prosent i 2008.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!