Frykter elbiler og rimelig «gjesteparkering» vil ødelegge beboerparkeringen

Frykter elbiler og rimelig «gjesteparkering» vil ødelegge beboerparkeringen

Tamburveien og naboveien Spikerveien får beboerparkering i 2018. Men det vi trolig bli billigere for gjester å parkere her, enn i parkeringshus i området. P-automaten som er manipulert inn i bildet er tilsvarende automatene som er montert opp i bydelene som nå har innført beboerparkering. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Når våre bydeler får beboerparkering i 2018 kan tilreisende med elbil parkere gratis så lenge de vil. Er det greit, eller undergraver det ordningen? Stem i saken!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.11.2017 kl 09:15

Gallup

Vil gratis parkering for elbiler i beboerparkeringsområder kunne ødelegge hensikten med ordningen?

Ja, helt klart.
Nei, det er greit at elbiler får stå gratis.
Det er vanskelig å si før man har testet.

Vis resultat

OSLO: Beboerparkering innføres i stadig flere bydeler i Oslo.

I Nordre Aker kommer ordningen i utvalgte gater på Ullevål, Tåsen og i Nydalen til sommeren 2018. Hele Bydel Sagene får beboerparkering fra våren 2018.

I forrige uke skrev vi at bydelspolitikerne i Nordre Aker nå på nytt vil vurdere hvilke gater som skal få beboerparkering, før ordningen trer i kraft. Det er bydelsutvalget i den enkelte bydel som avgjør hvilke områder som evt. skal ha beboerparkering, mens det er bystyret som har vedtatt rammene for ordningen, slik som parkeringstid og pris.

Når beboerparkerngen blir permanent i stadig flere bydeler i høst og neste år, vil det koste 3000 kroner i året i få parkere «gratis» i områder med beboerperkering. Du må ha adresse i bydelen (eller i en av veiene som får beboerparkering) for å kunne søke om beboerparkeringskort.

LES OGSÅ: Her er svarene på alt du lurer på om beboerparkeringen!

Fritt fram for elbileiere

Som Nordre Aker Budstikke tidligere har skrevet, vil besøkende kunne parkere i et beboerparkeringsområde, mot parkeringsavgift på 25/26 kroner pr. time, eller inntil 129 kroner i døgnet.

Imidlertid vil Oslo kommunes parkeringsregler for elbiler gjelde. Det betyr at elbileiere kan parkere bilen sin gratis, og så lenge de ønsker, i et beboerparkeringsområde, selv om de ikke bor der.

Dermed kan i teorien pendlere som kommer utenbys fra kjøre til jobb i Oslo og parkere gratis i boliggater med beboerparkering.

Flere medier har omtalt dette den siste uken, og hvordan det har vakt reaksjoner blant dem som bor i gater med beboerparkering. De frykter at tilreisende elbileiere vil oppta parkeringsplasser gratis, som de selv har betalt 3000 kroner for å kunne benytte. Ordningen tar heller ikke hensyn til dem som deler bil og bor i forskjellige bydeler, eller til bilkollektiv.

Her er områdene med/som får beboerparkering:

Frykter billig «kinoparkering» i Nydalen

Det gjør også beboere i Nordre Aker.

Grunnen til at Miljø-, plan- og samferdselskomiteen (MPS) i bydelen vedtok at de på ny vil se på på hvilke områder som skal få beboerparkering, var et innspill fra en beboer i Spikerveien/Tamburveien, som får beboerparkering i Nydalen.

Der er de glade for å få beboerparkering, men bekymret for at det vil gi økt fremmedparkering, stikk i strid med intensjonen med ordningen.

Se bildet større

Spikerveien og Tamburveien i Nydalen får beboerparkering i 2018.

Elbiler parkerer gratis og prisen for andre biler (uten beboerkort) vil trolig bli lavere enn ved andre parkeringsplasser/parkeringshus i Nydalen/Storo.

Bygging av blant annet kino i Vitaminveien vil kunne føre til at flere trenger parkeringsplass i Nydalen, og Spikerveien/Tamburveien vil bli blant de billigste parkeringsplassene i området.

Beboeren lurte på muligheten for kortere p-tid og høyere priser for besøkende (også for elbiler) slik at de som bor i Spikerveien og Tamburveien ikke må betale 3000 for å få like dårlig tilgang på parkeringsplass som nå, opplyser Ingeborg Briseid Kraft (V), som er nestleder i bydelsutvalget i Nordre Aker.

Områdene for beboerparkering ble pekt ut tilbake i 2013, da det blant annet var langt færre elbiler enn nå.

– Vi mener prosessen med å implementere beboerparkering har tatt så lang tid at kartet bør tegnes på nytt av hensyn til endret bilpark, sier Kraft, som også viser til MPS-leder Terje Olav Moens uttalelser i Nordre Aker Budstikke i forrige uke.

MPS har bedt bydelsadministrasjonen om å samle inn innspill fra velforeningene og lage sak til neste møte basert på dette.

– Tilbakemeldingene vi får vil brukes som utgangspunkt for innspill fra bydelsutvalget når ordningen skal evalueres. Per i dag er det først og fremst Spikerveien og Tamburveien som vil kunne få utfordringer, men økningen i antall elbiler vil kunne gi utfordringer for andre veier med beboerparkering på sikt, all den tid de parkerer gratis, sier Kraft.

NB! Til sammenlikning koster leie av parkeringsplass i Nydalen P-hus 2565 kr./mnd ifølge Europarks nettsider. Timeprisen i P-huset er 50 kroner (25 kr. pr. påbegynte halvtime, med to timer gratis p-tid hverdager i tidsrommet 16-06, samt lørdag/søndag). Makspris er 250 kr/døgn. Gateparkering i Nydalen koster 50 kr./time (Nydalen allé), og tilsvarende i Nydalsveien. Her betaler man imidlertid 25 kr. pr. påbegynte halvtime. Gateparkering er avgiftsbelagt hele døgnet. Prisene er lest av på parkeringsautomat 16.11.17. Parkeringsodningen i Nydalen driftes av Europark.

Kan endre forskriften

Ordningen med beboerparkering skal evalueres en stund etter at bydelene har innført den. Det er først andre halvår neste år at alle bydeler som har vedtatt beboerparkering kommer i gang med ordningen.

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), opplyser til Aftenposten at det ikke er aktuelt å evaluere ordningen før senere. Det vil ikke Høyre være med på. Gruppelder i bystyret, Eirik Lae Solberg, sier til avisen at han ber byråden endre forskriften for beboerparkering tidligere, hvis ikke vil han selv fremme forslag om dette for bystyret.

HVA MENER DU? ER DET GREIT AT ELBILER FÅR STÅ GRATIS? STEM!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse