ANNONSE
Annonse

– Frysjaveien er ingen løsning

Men til høsten åpner Frysjaveien igjen, og mye av trafikken vil finne tilbake til Frysjaveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Vi kan ikke bare få trafikken ut av vårt eget nærmiljø og være fornøyde, sier Elisabeth Gabrielsen i den foreløpig stengte Frysjaveien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 05.06.2008 kl 14:48

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

KORSVOLL: – Alle vil ha trafikken bort fra der de bor, sier Gabrielsen, som har stor forståelse for at beboerne i Maridalsveien er misfornøyd med den økte trafikkmengden i veien etter at Frysjaveien ble stengt for gjennomkjøring i april.

– Men det er her trafikken går til vanlig, i en vei som ikke er dimensjonert eller godt nok sikret til en slik belastning, sier hun og kikker nedover Frysjaveien.

Kø og høy fart

For nå er det kun 25-bussen som passerer forbi de dype hullene der Vann- og avløpsetaten legger nye vannrør.

8. mai skrev Nordre Aker Budstikke om at beboere i Svendsenga er lite fornøyd med at trafikkmengden i Maridalsveien, mellom Kjelsåsveien og Frysjaveien, er tredoblet som følge av omkjøringen. Når det ikke står kø i veien, er høy fart et problem, i et område som er skolevei for barn til Korsvoll skole.

Og reaksjonene har ikke latt vente på seg.

– Ikke korrekt

"Jeg bor selv i Frysjaveien og har i flere år sett på den stadige økende trafikken (og farten) som en reel trussel for våre barn og for vårt bomiljø. Vi har ingen fartsdempere eller lyskryss som hindringer som igjen har ført til at Frysjaveien i flere år har fungert som hovedfartsåre, noe som IKKE er korrekt i forhold til trafikkreguleringsplanen for området", kommenterer en leser på Nordreakerbudstikke.no.

Elisabeth Gabrielsen har på vegne av styret i Brekke borettslag engasjert seg for en tryggere Frysjavei i mange år, men hun føler nå at arbeidet er fåfengt.

– Det er ingen avkjørsler i Frysjaveien, annet enn til borettslaget, så farten i veien blir veldig høy. Det gjør kryssing av veien særlig skummel for barn og funksjonshemmede.

Trafikkstøy som forsterkes av fjellveggen er også et problem. Utendørsmålinger har ifølge Gabrielsen vist 75-80 decibel på terrasser, og 42 decibel i korte perioder innendørs.

Glemmer Frysjaveien?

– Folk må ta fatt på trafikkproblemene de selv lager der de bor, sier Gabrielsen, som mener mye av trafikken i Frysjaveien er folk som skal til Grefsen/Kjelsås-området, men som vil unngå det belastede Storo-krysset. Hun viser til at biltellinger utført av borettslaget, viser cirka 10.000 passeringer i døgnet.

Hun er frustrert over at politikerne på lokalt og sentralt plan ikke har tatt tak i Frysjaveien.

– Det kan virke som om Frysjaveien alltid glemmes når trafikk er på kartet. Der pressgruppene er større og mektigere er det lettere å bli hørt. Vi i Frysjaveien har nok vært for fraværende i debatten, sier hun.

Kontroll ikke prioritert

Hun har tidligere skrevet både til Samferdselsetaten og Politiet uten at mye har blitt gjort og etterlyst tiltak som blant annet automatisk trafikkontroll (ATK). I brev fra 2006 svarer Samferdselsetaten at "Behovet for ATK tar utgangspunkt i antall ulykker og fartsnivå på stedet (...) I Frysjaveien er ulykkesfrekvensen lav og ATK vil av den grunn være lavt prioritert her".

– Det de sier er at ingenting vil bli gjort før det skjer ulykker her, sier Gabrielsen oppgitt.

– Vi kan ikke bare få trafikken ut av vårt eget nærmiljø og være fornøyde, mens andre må ta belastningen. Det må finnes løsninger som gagner alle, sier Gabrielsen, og legger til:

– Trafikken har kommet for å bli. Enten må politikerne si at de prioriterer trafikk og fremkommelighet, eller så må de gjøre noe for å trygge forholdene for de myke trafikantene.

– Problem i Maridalsveien

I Maridalsveien er flere beboere på banen og fastholder at "den nye" trafikken er et problem. Kjell Moland, styreleder i Brekkehus boligsameie, ved Brekkekrysset, der Kjelsåsveien krysser Maridalsveien, forteller at det om ettermiddagen står lange køer i krysset.

– Mellom 15.30 og 17.00 er det stillestående kø. Fotgjengerovergang finnes ikke. Vi har vært i kontakt med Samferdselsetaten, som opplyser at Brekkekrysset ikke kan omlegges før Frysjaveien er ferdig, tidligst i september. Men forholdene er uholdbare, og dette er en hastesak, sier Moland fortvilet.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.