ANNONSE
Annonse

Slik blir interiørtrenden i 2009:

Furu er tilbake

VELDIG 2009: – Gjenbruk, furu og gult er nøkkelord for året som kommer, sier forbruksanalytiker Charlotte Bik Bandlien, her i en godt brukt gul sofa på furugulv. (FOTO: Tri Nguyen)

Furu, kunsthåndverk, gjenbruk, mimosa og IKEA er nøkkelord for hvordan vi vil innrede oss i 2009.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 05.01.2009 kl 13:00

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Akkurat da oppussingsekspertene på TV hadde revet ut det gulnede furupanelet fra de norske hjem, er den skandinaviske "badstu-stilen" på vei inn i motebildet igjen. I hvert fall som materiale; det er ikke sikkert at 1990-tallets syrebeisede vitrineskap blir like populære denne gangen.

– Jeg kan ikke si eksakt hvordan furu kommer tilbake i interiøret. Men jeg er nokså sikker på at det kommer snart, sier sosialantropolog og forbruksanalytiker Charlotte Bik Bandlien.

– Furu er allerede blitt brukt en stund i samtidskunstsammenheng, og den siste tiden også i innredninger i toneangivende klesbutikker. Dette er bekreftelser på at en furutrend er på gang, mener Bandlien.

Gjenbruk og kunsthåndverk

Nordmenn har de siste årene vært verdensmestre i oppussing. Aktiviteten er blitt noe redusert i høst – som følge av finanskrisen – og flere møbelfabrikker og -butikker er slått konkurs.

Denne bransjen vil få det minst like tøft i 2009, nå som gjenbruk og kunsthåndverk ser ut til å bli toneangivende trender.

Begge deler representerer noe annet enn den tradisjonelle forbrukskulturen.

– Erfaring viser at folk i krisetider søker seg tilbake i tid, til tradisjoner og substans. Vi blir mer opptatt av at ting skal ha historie og autentisitet. Derfor tror jeg kunsthåndverk vil overta som hedersbetegnelse etter design, og at produkter med en klar lokal tilknytning vil bli mer populære – gjerne norske, sier Bandlien.

Den nye gjenbrukstrenden er ikke bare en konsekvens av det økte fokuset på miljø, men henger sammen med et ønske om å eie produkter med "sjel". Dette aspektet har i lengre tid vært viktig for en liten, men innflytelsesrik gruppe. Nå kan de si velkommen etter.

Optimistiske farger

Årets farge i 2009 blir mimosa, ifølge det amerikanske fargeinstituttet Pantone. Begrunnelsen er at denne gulfargen føles oppløftende og forfriskende, og i disse krisetider kan alle trenge litt optimisme.

– Pantones fargekåring har alltid stor innvirkning på interiørtrenden, fordi dette påvirker hvilke farger materialene blir produsert i. En selvoppfyllende profeti, forklarer Charlotte Bik Bandlien.

På den toneangivende interiørmessen Maison et objet i Paris tidligere i høst, var den knallgule fargen godt synlig i mange utstilte produkter, som pynteputer, duker, sengetøy og som veggfarge.

Arrangørene av den norske Gave & Interiør-messen i januar lover også at det vil bli mye gult, supplert av andre "optimistiske" farger som lyserød, lyseblå, lavendel, lilla og lysegrønn.

Ingen krise for IKEA

Det finnes mange spådommer om hvor lenge bolig- og finanskrisen vil vare – og legge bånd på oss som forbrukere.

Høyskolelektor Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen er ikke blant dem som vil prøve å tidfeste dette. Han tror det kommer et tidspunkt hvor vi slutter å kalle det en krise, og lar det gå over til en normaltilstand med lavkonjunktur.

Shoppingbehovet blir vi uansett ikke kurert for:

– De store innkjøpene, som ny sofa eller ny bil, kan man fint utsette en stund. Men det betyr ikke at man slutter å kjøpe, for kravet til fornyelse er noenlunde konstant. I stedet for å investere i en helt ny sofa, kjøper man kanskje en enkelt pute i stedet, sier Tangen.

Han tror det særlig er "high end"-delen av møbelbransjen som vil slite den kommende tiden. De som henvender seg til mer vanlige lønnsmottakere, vil ikke merke nedgangstidene på samme måte.

– IKEA er trolig den aktøren som vil klare seg best. De selger ting folk har råd til, samtidig som produktene er stuerene blant designbevisste. IKEA selger også alt det småtteriet som folk skal ha til hjemmet, påpeker høyskolelektoren.

Ifølge Christen Røhnebæk, kommunikasjonsrådgiver i IKEA Norge, har interiørgiganten tradisjon i å vinne markedsandeler i dårlige tider.

– Også i høst har omsetningene økt, selv om omsetningsveksten ikke er på høyde med tidligere år, forteller Røhnebæk.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.