Fylkesmannen: - Sykkelforbud i marka handler ikke om miljøvern

- Hvis enkelte ikke liker sykling får vi ta den debatten, sier Frp-politiker.

Fylkesmannen: - Sykkelforbud i marka handler ikke om miljøvern

- Meningsløst: Styremedlem i Oslo Frp, Geir Hågen Karlsen, mener det er helt feil å legge begrensninger på sykling. FOTO: Foto: Børge Sandnes

Et foreslått forbud mot sykling i deler av Oslomarka handler ikke om miljøvern. Ifølge Fylkesmannen er det et forsøk på å avdempe en pågående brukerkonflikt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.03.2013 kl 13:48

OSLOMARKA: Fylkesmannen i Oslo og Akershus sitt forslag om vern av de mye brukte markaområdene Skjennungen, Hauktjern, Godbekken og Spinneren har skapt heftig debatt, hovedsakelig på grunn av at forslaget blant annet innebærer et forbud mot sykling på populære blåmerkede stier.

Les også: Tråkker til mot sykkelforbud

- Disse områdene blir vernet fordi de har unike naturopplevelser, men vi er ikke opptatt av syklistenes slitasje på blåmerkede stier. Forbudet mot sykling var et forslag for å avdempe interessekonflikter mellom ulike brukergrupper i områdene, sier fylkesmiljøvernsjef Anne-Marie Vikla til dittOslo.

Østmarkas Venner, som er en av pådriverne bak forslaget, begrunner delvis ønsket om et vern med at sykling ødelegger stiene i skogen.

Reagerer sterkt

De kraftigste reaksjonene på verneforslaget har ikke overraskende kommet fra sykkelmiljøet selv, som har vokst kraftig i størrelse og brukerintensitet de siste årene, noe som til tider kan oppfattes problematisk for gående i marka.

Men også politikere på tvers av partigrensene, fra SV til Frp, reagerer på at Fylkesmannens forslag omhandler sykkel-nekt.

- Jeg reagerer svært sterkt på det meningsløse forslaget om sykkelforbud. Sykling er en viktig treningsmetode for mange og etter min mening blir det både miljø- og helsemessig helt feil å legge begrensninger på sykkel, sier stortingskandidat og styremedlem i Oslo Frp, Geir Hågen Karlsen, som mener forslaget føyer seg inn i rekken av vansker syklister møter.

- Tett trafikk, dårlig brøyting og nå skal det bli vanskelig utenfor vei også. Hvis enkelte ikke liker sykling får vi ta den debatten, men den kan ikke pakkes inn som en miljøsak, sier han oppgitt.

Les også: - Flere ville syklet med bedre brøyting

- Halv prosent av marka

Ifølge Vikla handler saken hovedsakelig om vern mot skogshogst og bevaring av natur som gir rike friluftsopplevelser.

- Men det er flere dimensjoner i denne saken. Meningen er at også syklister kan bruke disse områdene, men vi har ennå ikke tatt stilling til hvordan dette blir og hvordan man kan løse interessekonfliktene, sier Vikla, og viser til at også syklister bruker marka forskjellig.

- De fire verneområdene utgjør en halv prosent av marka. Hvor mange prosent utgjør de blå stiene?, spør hun retorisk.

Les også: På tide med slike skilt i Oslomarka også?

Vil ha dialog

Vikla sier de nå vil gå i dialog med syklistenes interessegrupper for å finne en løsning på brukerkonflikten.

- Disse områdene er urørte. Målet er at også kommende generasjoner skal kunne få en verdifull naturopplevelse i Oslomarka, sier hun.

 

Annonse
Se bildet større

Vern: Områdene Skjennungen og Godbekken i Nordmarka og Hauktjern og Spinneren i Østmarka foreslås vernet. I verneforslaget ligger også et forbud mot sykling på blåmerkede stier i de aktuelle områdene, men ifølge fylkesmiljøvernsjef Anne-Marie Vikla handler dette forbudet om en brukerkonflikt, ikke miljøvern. FOTO: Kart: Fylkesmannen

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!