ANNONSE
Annonse

Spillindustrien:

Game over?

DIGITAL SUKSESS: Sony har gjort det skarpt med digital distribusjon av Warhawk og flere andre storspill.

2009 kan bli året digital distribusjon bremser strømmen til spillbutikkene. For deg som forbruker ser fremtiden lys ut.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.01.2009 kl 09:40

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

GAMER.NO: Nedgangen i verdensøkonomien har også påvirket spillindustrien. I takt med økte kostnader til produksjon og transport, synker lønnsomheten i den tradisjonelle varehandelen.

Nå har samtlige spillplattformer, fra Wii til iPhone, digitale distribusjonskanaler i hjertet av sine onlinesatsninger, mens tjenester som Steam, GamersGate og Metaboli setter standarder i det brede og – til nå – uoversiktlige PC-markedet.

Endrer kurs

Så langt har digital distribusjon vært forbeholdt mindre utgivere som Atari, Eidos og THQ. Det vi vil se i 2009, er at selv Activision Blizzard, Electronic Arts og Ubisoft – som alle eier store distribusjonskjeder – må forandre kursen.

Digital distribusjon er en samlebetegnelse som innebærer mer enn bare spredning av spill via internett.

I tillegg til netthandler som Steam og abonnementstjenester som Metaboli, kommer spill som spilles direkte i nettleseren inn under betegnelsen.

Digital distribusjon

Særlig sistnevnte kategori er spådd å vokse stort, fordi nettleser-markedet åpner for reklame- og mikrotransaksjonsdrevne spill.

Electronic Arts satser friskt på Battlefield Heroes, et lagbasert actionspill som vil bli tilgjengelig gratis for alle med en nettleser. Atari har kunngjort at de vil satse bredt på nettleserspill i fremtiden, mens GarageGames – utvikleren av Tribes-serien – allerede har etablert seg i markedet med InstantAction.com.

Både Microsoft og Sony har allerede et bredt utvalg rimelige titler skreddersydd for digital distribusjon.

Denne satsingen er åpenbart vellykket: Sony har allerede høstet suksess med storspill som Warhawk, Wipeout HD og Siren, som kun var tilgjengelige via Playstation 3s online-tjeneste PSN. Microsoft har på sin side lagt opp til en såkalt "long tail"-strategi ved å gjøre storspill fra forrige generasjon tilgjengelig via Live Marketplace.

Nintendo har en mer konservativ onlinestrategi, fordi de først og fremst tjener penger på salg av maskinvare og tilbehør. Deres største satsning er Virtual Console, som byr på et utrolig utvalg av spill til nesten alle konsoller sluppet mellom 1980 og 1996.

I tillegg har Nintendo sakte begynt å bygge opp WiiWare, en konkurrent til PSN og Live Marketplace. Planen er at WiiWare skal tilby komplette spill og demoer til både Wii og kommende DSi.

Lys fremtid

Alt i alt ser fremtiden lys ut for forbrukerne. Tjenester som Steam og iTunes har vist at digitale distribusjonskanaler kan gi produkter merverdi i form av sosiale nettverk, automatiske oppdateringer og mer direkte kommunikasjon mellom utvikler og forbruker. Etter hvert som forhandlerne mister grepet om spillsalg, vil digital distribusjon etter alt å dømme gjøre spill billigere enn de er i dag.

– Det er ikke mange år til ripete plater og kronglete lisensnøkler er en saga blott, uttalte Peter Moore før han abdiserte som Microsofts PR-konge.

Nå later det til at Moore får rett til slutt.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.