Spillindustrien:

Game over?

Game over?

DIGITAL SUKSESS: Sony har gjort det skarpt med digital distribusjon av Warhawk og flere andre storspill.

2009 kan bli året digital distribusjon bremser strømmen til spillbutikkene. For deg som forbruker ser fremtiden lys ut.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.01.2009 kl 09:40

GAMER.NO: Nedgangen i verdensøkonomien har også påvirket spillindustrien. I takt med økte kostnader til produksjon og transport, synker lønnsomheten i den tradisjonelle varehandelen.

Nå har samtlige spillplattformer, fra Wii til iPhone, digitale distribusjonskanaler i hjertet av sine onlinesatsninger, mens tjenester som Steam, GamersGate og Metaboli setter standarder i det brede og – til nå – uoversiktlige PC-markedet.

Endrer kurs

Så langt har digital distribusjon vært forbeholdt mindre utgivere som Atari, Eidos og THQ. Det vi vil se i 2009, er at selv Activision Blizzard, Electronic Arts og Ubisoft – som alle eier store distribusjonskjeder – må forandre kursen.

Digital distribusjon er en samlebetegnelse som innebærer mer enn bare spredning av spill via internett.

I tillegg til netthandler som Steam og abonnementstjenester som Metaboli, kommer spill som spilles direkte i nettleseren inn under betegnelsen.

Digital distribusjon

Særlig sistnevnte kategori er spådd å vokse stort, fordi nettleser-markedet åpner for reklame- og mikrotransaksjonsdrevne spill.

Electronic Arts satser friskt på Battlefield Heroes, et lagbasert actionspill som vil bli tilgjengelig gratis for alle med en nettleser. Atari har kunngjort at de vil satse bredt på nettleserspill i fremtiden, mens GarageGames – utvikleren av Tribes-serien – allerede har etablert seg i markedet med InstantAction.com.

Både Microsoft og Sony har allerede et bredt utvalg rimelige titler skreddersydd for digital distribusjon.

Denne satsingen er åpenbart vellykket: Sony har allerede høstet suksess med storspill som Warhawk, Wipeout HD og Siren, som kun var tilgjengelige via Playstation 3s online-tjeneste PSN. Microsoft har på sin side lagt opp til en såkalt "long tail"-strategi ved å gjøre storspill fra forrige generasjon tilgjengelig via Live Marketplace.

Nintendo har en mer konservativ onlinestrategi, fordi de først og fremst tjener penger på salg av maskinvare og tilbehør. Deres største satsning er Virtual Console, som byr på et utrolig utvalg av spill til nesten alle konsoller sluppet mellom 1980 og 1996.

I tillegg har Nintendo sakte begynt å bygge opp WiiWare, en konkurrent til PSN og Live Marketplace. Planen er at WiiWare skal tilby komplette spill og demoer til både Wii og kommende DSi.

Lys fremtid

Alt i alt ser fremtiden lys ut for forbrukerne. Tjenester som Steam og iTunes har vist at digitale distribusjonskanaler kan gi produkter merverdi i form av sosiale nettverk, automatiske oppdateringer og mer direkte kommunikasjon mellom utvikler og forbruker. Etter hvert som forhandlerne mister grepet om spillsalg, vil digital distribusjon etter alt å dømme gjøre spill billigere enn de er i dag.

– Det er ikke mange år til ripete plater og kronglete lisensnøkler er en saga blott, uttalte Peter Moore før han abdiserte som Microsofts PR-konge.

Nå later det til at Moore får rett til slutt.

Annonse
Se bildet større

METABOLI: Abonnementstjeneste som allerede har satt en standard.

Se bildet større

STEAM: De tradisjonelle spillbutikkene vil nå få hard konkurranse fra netthandler som dette.

Se bildet større

GAMER OVER?: Digital distribusjon av spill kan tvinge spillbutikkene til å overgi seg.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!