TEST: Logitech G27 (PC/PS3)

Gassen i bånn, det er lov!

Gassen i bånn, det er lov!

TESTET: Logitech G27

Er man virkelig ute etter den optimale bilspillopplevelsen, er ratt og pedaler et must.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.01.2010 kl 14:05

SPILLVERKET.NO: Ratt og pedaler gjør bilspill til den komplette opplevelse. Enten man koser seg med Need for Speed: Shift, tar et gjørmebad i Colin McRae: Dirt 2 eller masserer sansene med Forza 3.

Vi har testet er Logitech G27 - arvtageren til regjerende tungvektmester G25.

Pedalene kommer i en svært lekker stålutforming, og er attpåtil komplett med gummiknotter som sikrer godt grep på pedalene. Hva rattet angår er det faktisk trukket med ekte skinn, noe som selvsagt både føles og ser svært eksklusivt ut.

Girspaken har også blitt trukket med skinn, men her er det dessverre også brukt en del plastikk som drar ned helhetsinntrykket litt.

Les også: Mer kjøreglede til PC-eiere

Rått ratt

Både ratt og pedaler virker å tåle tøffe påkjenninger. Rattet har i alt åtte funksjonsknapper, og ikke minst, den velkjente Formel 1-girskifteren. Funksjonsknappene er hendig plassert slik at de kan nås med tommeltottene med vanlig "kvart på tre"-grep.

Rattet er svært godt å holde i, og motstanden er akkurat passe på standard innstilling. Skulle det bli for tungt/lett, er det enkelt å justere motstanden opp eller ned.

Force feedback gir en særdeles god tilbakemelding på hva slags underlag du beveger deg på og ikke minst, hvor godt veigrep du har.

Dette er noe som kommer særlig godt fram i Dirt 2 hvor det er mye fram og tilbake mellom asfalt og grus: Så fort man beveger seg fra eksempelvis grus til asfalt får man et solid rykk i rattet som forteller deg at man nå har langt bedre veigrep.

Det eneste minuset jeg har på rattet er størrelsen. Det er riktignok i akkurat samme størrelse som "alle andre" ratt- og pedalsett, men ettersom G27 sikter seg inn på de som vil ha det beste av det beste, vil jeg påstå at de kunne brutt normen hva størrelse angår og laget rattet noen centimeter større i diameter.

TEST: Multicom Kunshan W870 - Heftig bærbar for gamere

Presise pedaler

I likhet med selve rattet, imponerer også pedalene. Både gass, bremse og kløtsj har alle forskjellig motstand

— akkurat som på en ekte bil. Ergo vil en blindtest fort avsløre hvilken pedal man trykker på.

Motstanden i bremsepedalen er litt voldsom, men igjen er dette antageligvis bevisst ettersom sportsbiler ofte har langt hardere bremser enn vanlige personbiler.

Imponerende er også hvor presise pedalene er, selv det minste trykk registreres problemfritt i samtlige spill vi testet (Gran Turismo 5 demo, NFS: Shift, Dirt 2 og Race Driver: Grid).

Litt pirkete kanskje, men jeg kunne ønske meg litt større avstand mellom hver pedal. Venstrefotbremsing medfører ofte ufrivillig trykk på kløtsjpedalen. Bremsing med høyrefoten går derimot fint, så dette er nok et problem som kun vil irritere de aller ivrigste.

TEST: Asus G60VX - Kraftig innmat gir gamere det de vil ha

Giret ned

Girspaken kommer i den tradisjonelle H-gir utformingen, med totalt syv gir inkludert revers. Avstanden mellom girene er riktignok fin, men spaken føles ikke like solid som rattet og pedalene.

Etter mye spilling ble det etter hvert litt problemer med å treffe riktig gir, og en stygg "plast mot plast"-lyd kunne av og til høres.

Les også: Spillverket.no oppsummerer spillåret 2009

Hva med Xbox!?

Logitech G27 imponerer oss. Settet oser kvalitet tvers gjennom, og bidrar absolutt til en særdeles fornøyelig kjøreopplevelse med favorittbilspillet. Settet er svært enkelt og både montere og konfigurere, selv om det krever egen programvare.

G27, som G25, fungerer kun på PC og Playstation 3. Med andre ord blir Xbox 360-eiere fortsatt holdt ute i kulda, noe naturligvis er kjipt.

Les hele testen av Logitech G27 på Spillverket.no

Sjekk også våre videoanmeldelser av spill

Annonse
Se bildet større

BREISLADD: Ratt- og pedalsett tar bilspill til nye høyder.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!