Gir Ikea-sofaen en ansiktsløftning

Gir Ikea-sofaen en ansiktsløftning

STRIPER: Årets favoritt blant Bemz-kundene er striper.

Sofaen fra Ikea kan være både slitt og forslitt. Men nå kan den "av-ikeafiseres".

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.08.2007 kl 09:05

Forretningsideen er omtalt som genial av både interiørmagasiner og business-nettsteder. Lesley Pennington, grunnleggeren av Bemz.com, forteller hvordan det hele begynte:

– Vi kjøpte oss sommerhus i Sverige i 2002. Til huset fant jeg en Ikea-sofa som jeg elsket designet på, men ingen av de tilgjengelige sofatrekkene passet. Jeg ville ha noe som virket litt mer eksklusivt, gjerne et lyst, mykt trekk i lin, forteller Pennington

Dermed ble ideen om produksjon og internett-salg av møbeltrekk født.

Nå tilbyr Bemz over 70 ulike trekk til hver av de utvalgte Ikea-sofaene og -stolene. Stofflengder og putetrekk selger de også, men det er møbeltrekk som er det viktigste produktet.

– Nordmenn har blitt veldig gode kunder på kort tid. For et halvt år siden var omsetningen vår i Norge helt ubetydelig. Nå står Norge for ti prosent av totalsalget vårt, hevder Pennington.

Global drahjelp

– Her har de hengt seg på en global produsent, det er smart. Og når det regner på presten, i dette tilfellet Ikea, så drypper det på klokkeren, i dette tilfellet Bemz. Ideen spiller også på den stadig økende omløpshastigheten, sier sosialantropolog

Gunn-Helen Øye.

Gjennom Prognosesenteret gjør Øye årlige undersøkelser av norsk møbelforbruk. Hun poengterer at på tross av økt omløpshastighet, er det fortsatt mye lettere for folk flest å bytte ut sofaputene enn å bytte ut hele sofaen.

– Nytt sofatrekk er egentlig bare en ny variant av å bytte puter. Ekstra sofatrekk er også noe vi har hatt tilgang på lenge, både hos Ikea, Bohus og Skeidar.

Akseptert valg

Mange forbrukere vil kanskje oppleve at Bemz-konseptet gjør det morsommere å eie en Ikea-sofa. Men mens Lesley Pennington snakker varmt om individualisering og personliggjøring av hjemmet, blant annet ved hjelp av Bemz, er sosialantropolog Øye mildt skeptisk.

– Når man har kjøpt en Ikea-sofa, har man allerede satt scenen: Man er ikke så veldig forskjellig fra de andre. Designet er trygt og akseptert på tvers av sosiale lag. Det skal mer til enn et nytt møbeltrekk for å få et meget personlig hjem, sier Øye. Hun minner om at utskifting av tekstiler har en lang tradisjon i Norge.

– Dengang alle brukte gardiner, var det vanlig med julegardiner og påskegardiner. Slik sett har utskiftning vært en vanlig del av den norske bo-kulturen.

Konkurrenter

Ettersom Ikea selv selger trekk til sine egne møbler, kunne man tenke seg at de mislikte "snyltingen" fra Bemz. Møbelgiganten fremviser imidlertid en forsonlig holdning.

– Vi ønsker all konkurranse velkommen. Derfor synes vi Bemz er flott. Ikea-produkter er lagd for å vare, og når kundene får flere valgmuligheter, vil de kanskje beholde møblene enda lengre. Eksempelvis er sofaen Ektorp garantert å vare i ti år, mens Stockholm har 25 års garanti, sier Christen Røhnbæk, kommunikasjonsrådgiver i Ikea. Han ligger til at Bemz.com ikke driver lovstridig virksomet, ettersom de ikke benytter seg av varemerket Ikea på sine produkter.

Annonse
Se bildet større

SMART DAME: Lesley Pennington.

Se bildet større

BAROKT: Ikke lett å gjenkjenne gamle, gode Klippan bak denne svart-hvit-miksen fra Bemz.

Se bildet større

KOSELIG: Med møbeltrekket "Mysig" fra Bemz er en lenestol fra Ikea ikke bare fra Ikea lenger.

Se bildet større

RETRO: Mønstre fra 50- og 60-tallet, av den kjente svenske designeren Stig Lindberg, gjør comeback som møbeltrekk. Stilen er fargerik og organisk.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!