Gir Ikea-sofaen en ansiktsløftning

Gir Ikea-sofaen en ansiktsløftning

STRIPER: Årets favoritt blant Bemz-kundene er striper.

Sofaen fra Ikea kan være både slitt og forslitt. Men nå kan den "av-ikeafiseres".

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.08.2007 kl 09:05

Forretningsideen er omtalt som genial av både interiørmagasiner og business-nettsteder. Lesley Pennington, grunnleggeren av Bemz.com, forteller hvordan det hele begynte:

– Vi kjøpte oss sommerhus i Sverige i 2002. Til huset fant jeg en Ikea-sofa som jeg elsket designet på, men ingen av de tilgjengelige sofatrekkene passet. Jeg ville ha noe som virket litt mer eksklusivt, gjerne et lyst, mykt trekk i lin, forteller Pennington

Dermed ble ideen om produksjon og internett-salg av møbeltrekk født.

Nå tilbyr Bemz over 70 ulike trekk til hver av de utvalgte Ikea-sofaene og -stolene. Stofflengder og putetrekk selger de også, men det er møbeltrekk som er det viktigste produktet.

– Nordmenn har blitt veldig gode kunder på kort tid. For et halvt år siden var omsetningen vår i Norge helt ubetydelig. Nå står Norge for ti prosent av totalsalget vårt, hevder Pennington.

Global drahjelp

– Her har de hengt seg på en global produsent, det er smart. Og når det regner på presten, i dette tilfellet Ikea, så drypper det på klokkeren, i dette tilfellet Bemz. Ideen spiller også på den stadig økende omløpshastigheten, sier sosialantropolog

Gunn-Helen Øye.


Gjennom Prognosesenteret gjør Øye årlige undersøkelser av norsk møbelforbruk. Hun poengterer at på tross av økt omløpshastighet, er det fortsatt mye lettere for folk flest å bytte ut sofaputene enn å bytte ut hele sofaen.

– Nytt sofatrekk er egentlig bare en ny variant av å bytte puter. Ekstra sofatrekk er også noe vi har hatt tilgang på lenge, både hos Ikea, Bohus og Skeidar.

Akseptert valg

Mange forbrukere vil kanskje oppleve at Bemz-konseptet gjør det morsommere å eie en Ikea-sofa. Men mens Lesley Pennington snakker varmt om individualisering og personliggjøring av hjemmet, blant annet ved hjelp av Bemz, er sosialantropolog Øye mildt skeptisk.

– Når man har kjøpt en Ikea-sofa, har man allerede satt scenen: Man er ikke så veldig forskjellig fra de andre. Designet er trygt og akseptert på tvers av sosiale lag. Det skal mer til enn et nytt møbeltrekk for å få et meget personlig hjem, sier Øye. Hun minner om at utskifting av tekstiler har en lang tradisjon i Norge.

– Dengang alle brukte gardiner, var det vanlig med julegardiner og påskegardiner. Slik sett har utskiftning vært en vanlig del av den norske bo-kulturen.

Konkurrenter

Ettersom Ikea selv selger trekk til sine egne møbler, kunne man tenke seg at de mislikte "snyltingen" fra Bemz. Møbelgiganten fremviser imidlertid en forsonlig holdning.

– Vi ønsker all konkurranse velkommen. Derfor synes vi Bemz er flott. Ikea-produkter er lagd for å vare, og når kundene får flere valgmuligheter, vil de kanskje beholde møblene enda lengre. Eksempelvis er sofaen Ektorp garantert å vare i ti år, mens Stockholm har 25 års garanti, sier Christen Røhnbæk, kommunikasjonsrådgiver i Ikea. Han ligger til at Bemz.com ikke driver lovstridig virksomet, ettersom de ikke benytter seg av varemerket Ikea på sine produkter.

Annonse
Annonse
Se bildet større

SMART DAME: Lesley Pennington.

Se bildet større

BAROKT: Ikke lett å gjenkjenne gamle, gode Klippan bak denne svart-hvit-miksen fra Bemz.

Se bildet større

KOSELIG: Med møbeltrekket "Mysig" fra Bemz er en lenestol fra Ikea ikke bare fra Ikea lenger.

Se bildet større

RETRO: Mønstre fra 50- og 60-tallet, av den kjente svenske designeren Stig Lindberg, gjør comeback som møbeltrekk. Stilen er fargerik og organisk.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!