ANNONSE
Annonse

Gir ikke opp ringbussforslag

Bjørn Iddeng (Frp) vil kjempe videre for BUs tidligere vedtak om en ringbuss i Nordre Aker. Her ved traseens foreslåtte start- og endepunkt, Kjelsås stasjon. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Det er flere år siden Eldrerådet og BU ba om en ringbussrute i Nordre Aker. Ruter rynker på nesen, men Bjørn Iddeng (Frp) vil ikke gi slipp på kollektivønsket.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

NORDRE AKER: Allerede i forrige valgperiode sendte bydelsutvalget (BU) ønsket om en utredning av en ringbussordning som kan binde bydelen bedre sammen, til daværende Oslo Sporveier.

– For dårlig

– Det er for dårlig internkommunikasjon i bydelen. Det er vanskelig å komme seg til sykehjem, eldresenter og forretninger fra flere områder av bydelen, og liten mulighet til å komme seg på tvers. Fra Øvre Grefsen og Grefsenkollen går det for eksempel bare kollektivtransport til Storo og Torshov, sier Bjørn Iddeng (Frp), medlem i bydelens miljø-, plan og samferdselskomité (MPS).

Forslaget som nå er funnet frem igjen var også ment for å forbedre forbindelsen til andre offentlige transportmidler, som T-bane, trikk, tog og fjern- og nærbusser.

Dagens tilbud mener Iddeng resulterer i unødvendig mye privatbilisme og parkering i villaveiene rundt kollektivknutepunkt.

Bussruten er tenkt som et supplement til trikken, og for å dekke områdene den ikke korresponderer med. Den vil erstatte dagens buss 56 til Solemskogen.

– Tilbudene i dag kommuniser i liten grad med hverandre og medfører mye ventetid, sier Iddeng, og understreker at en eventuell ringbuss må ha avganger i begge retninger.

Kommer alle til gode

– Det er meningsløst at store deler av Nordre Aker ikke har et godt nok kollektivtilbud, slik største delen av Oslo førøvrig har, sier Iddeng, og referer til at liknende ring-ruter finnes andre streder i byen.

– Bydelen vokser, og beboerne bør vendes til å bruke kollektivtransport for å få ned privatbilismen, sier Iddeng, som tror et slikt busstilbud, med riktig koordinering, ville vært positivt for mange av dem som i dag bruker TT-reiser.

– Men dette busstilbudet vil komme alle beboere i området til gode, ikke bare eldrebefolkningen, sier han.

– Økt trafikkbelastning

Iddeng er svært lite imponert over Ruters (tidligere Oslo Sporveier) behandling av saken. Svar på bydelsutvalgets henvendelse kom, ifølge Iddeng, først etter tre år – da samferdselsbyråden purret.

I uttalelsen fra Ruter pekes det blant annet på at bussforslaget vil utsette villaveier for økt og uønsket trafikkbelastning.

– Det viser bare at de ikke har vært ute og sett på forholdene. Ser man på forslaget til trasé går den utenom villaveiene, og der den ikke gjør det er gatene brede, sier Iddeng.

Derfor fremmer han nå saken på nytt i MPS-komiteen, som skal behandle saken på mandag.

– Håpet er at vi får saken gjennom også i BU, slik at bydelen kan ta den til et høyere nivå, og rette forespørselen direkte til samferdselsbyråden, sier han.

Iddeng legger til at det bør foretas en befolkningsundersøkelse der både vel-, pensjonist-, idrettsforeninger, eldresentre og skoler er med, for å kartlegge behovet.

– Byråd Myhre (Frp) er en fornuftig mann, så vi utfordrer ham gjerne til å få fortgang i dette, sier Iddeng.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.