Mat og helse:

Glemsk? Spis mer av dette!

Glemsk? Spis mer av dette!

HUSKER DU: Brokkoli er godt for hukommelsen.

Grønnsaker er godt for hjernen. Gjerne brokkoli.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.08.2009 kl 16:10

KVINNEGUIDEN.NO: Skulle du ønske at du hadde litt bedre hukommelse? Da kan denne maten være nødhjelp!

Neste gang du er sulten, kan du prøve å lage til et skikkelig hjerne-måltid! Grove kornprodukter og appelsinjuice.

Godt for hukommelsen:

  • Begynn dagen din riktig med å spise grove kornprodukter i brød, knekkebrød eller frokostblanding og samtidig drikke et glass appelsinjuice ved siden av; begge deler er rike på folat som har vist seg å bidra til bedre hukommelse og som skal gjøre det lettere å ta opp informasjon. Du kan også få folat fra soyabønner, grønne erter, brokkoli og linser. Blomkål og peanøtter
  • En ny studie gjort ved McLean Hospital, en avdeling ved Harvard Medical School, viser at blomkål og peanøtter kan gi oss mer mental energi siden begge deler inneholder stoffet choline. Brokkoli, spirer og spinat.

Her er maten som øker forbrenningen

  • Når du kjøper salat i lunsjen, kan du gjerne inkludere disse grønnsakene. En undersøkelse ved Harvard Medical School gjennomført på 13 000 kvinner, viste at deltakerne som spiste mest grønne bladgrønnsaker, husket best. Jo mer grønt du spiser, desto bedre er det! Bær, druer og plommer
  • Bær er noe av det sunneste du kan spise. Bær inneholder stoffet anthocyanin som hjelper mennesker å reversere aldersrelatert hukommelsestap, og til å beskytte mot nedbrytning av hjerneceller. Blåbær, røde epler og mørke druer er supersunne mattyper som inneholder mye hukommelses-boost.

Her er maten som setter fart på slankekuren

Les også: Denne drinken hjelper mot mygg

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!