– Gøy å lese!

– Gøy å lese!

– Veiledet lesing fungerer veldig bra for elevene, sier Maridalen-lærer Mari Steen-Paulsen.

Maridalen skole gleder seg til høstens nasjonale leseprøver. – Vi har lese- metoder som vi vet gir gode resultater, sier Mari Steen-Paulsen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.05.2008 kl 14:10

MARIDALEN: Lærer ved Maridalen skole, Mari Steen-Paulsen, dro for noen år siden til New Zealand for å studere lesemetoder. Og på fjerde året nå, har Maridalen skole implementert "veiledet lesing" i undervisningen.

– Vår erfaring er at lesemetoden fungerer veldig bra for elevene, både i norsk og engelsk. Vi gleder oss til de nasjonale leseprøvene for høstens femteklassinger, sier Steen-Paulsen, som etter å ha besøkt en Stavanger-skole og sett metoden i bruk der, bestemte seg for å dra til "opprinnelseslandet" for å lære mer.

Veiledet lesingKort fortalt går lesemetoden ut på at læreren veileder elevene (inntil seks per gruppe) gjennom tekstene ut fra et spesielt læringsmål. Først motiverer læreren elevene ved å knytte teksten til noe kjent fra elevens hverdag. Kanskje forteller illustrasjonene noe som eleven kjenner igjen, kanskje kan oppbyggingen av teksten fortelle noe, eller kanskje tittelen kan gi noen hint?

Tilpassede lesegrupper

Lesegruppen, som sitter slik at alle kan se hverandre, kan være én "stasjon" av flere i en undervisningstime. De forskjellige lesegruppene er på forhånd sammensatt ut fra den enkeltes elevs interesser og nivå. Også i tråd med Kunnskapsløftets føringer om "tilpasset undervisning".

– I lesegruppene får hver enkelt elev mulighet til å utvikle seg ut fra eget ståsted. Og mestringsfølelse øker jo motivasjonen, som igjen blir til læringsiver, sier Steen-Paulsen.

Tankekart og kritisk

I lesegruppen har hver elev et eksemplar av teksten, i tillegg til at læreren har en liten tavle ("whiteboard"). Etter at elevenes "forkunnskaper" har blitt linket opp mot den nye teksten, og lesemålet er skissert på den lille tavlen, leser elevene gjennom teksten for seg selv. Så starter selve tekstdiskusjonen, og læreren fyller tavla med innspillene (tankekart) fra elevene.

– Veiledet lesing bevisstgjør også elevenes bruk av lesestrategier, og lærer eleven å se teksten med et kritisk blikk. Denne kunnskapen ser vi at elevene overfører til sammenlignbare læringssituasjoner, forteller Steen-Paulsen.

– En lesestrategi for ett barn kan kanskje bestå i å sette opp et tankekart, og tankekart erfarer vi at barna også drar nytte av i andre læringssituasjoner. Og for eksempel ved internettbruk og informasjonssøk, er det viktig at barna lærer å være kritiske til den informasjonen de finner der, sier Steen-Paulsen. – Å forstå det man leser, er jo selve meningen med å lese.

Noen skoler i Norge har allerede gjort bruk av lesemetoden fra New Zealand, men interessen for metoden fra andre skoler og lærere er stor. Blant annet holdt Steen-Paulsen og hennes kollega, fungerende rektor ved Vindern skole, Kathrine Wegge kurs om veiledet lesing i Oslo i april for 164 lærere, i regi av Cappelen forlag.

– Det er gledelig at så mange er nysgjerrige og ønsker å lære mer om denne lesemetoden. Kurset var stappfullt – vi måtte faktisk si nei til mange andre som også ønsket å delta, forteller Steen-Paulsen.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!