Grefsenkidsa koder videre

Grefsenkidsa koder videre

Grefsenbarna har igjen hatt kodetimer - det er gøy. FOTO: PRIVAT

Foreldre går sammen og lærer bort dataprogrammering til Grefsen-barna.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.12.2015 kl 19:10

GREFSEN: For andre år på rad ble det arrangert kodetimer på Grefsen skole, denne uken.

– Jeg tror vi klarte å engasjere og inspirere både barn og voksne, sier grefsenforeldre Liana Gyulzadyan Svendsen og mannen er Lars Erik Svendsen, førstnevnte dataprogrammerer og Lars Erik hardware-ingeniør.

Foreldreparet følger aktivt Lær Kidsa Koding-organisasjonen, og med hjelp av flere andre foreldre ved skolen ble det denne uken gjennomført kodetimer.

Første kodetime var i 5A, som fikk oppgavesett med Minecraft som tema. Barna ble utfordret til å lage små programmer.

Kontrollenhet i rommet

– Vi kjørte en liten demonstrasjon på hva man kan gjøre med både maskinvare og programvare. Det virket som om femteklassingene syntes det var veldig spennende å høre om en kontrollenhet Lars Erik har designet, et kort som til og med har vært med i verdensrommet til den Internasjonale Rom Stasjonen (ISS), forteller Gyulzadyan Svendsen.

Kontrollenhenten ble brukt for å samle og processere data fra kameraer og hjelpe til med å gjennomføre sammenkoblig av romfergen til ISS.

Barna fikk se og ta på kortet og hadde ifølge Gyulzadyan Svendsen mange spørsmål både om hardware-utvikling og romfart generelt.

Fortsatte hjemme

I klasse 2C kom også rektor på besøk, og for å følge med på kodetimen.

– Det virket som at han likte det han så, og synes det var spennende. Tilbakemeldinger fra foreldre er at flere av barna fortsatte med oppgavene hjemme, forteller Gyulzadyan Svendsen.

– Litt vanskelig

Johanne i 5A synes det er gøy med koding.

– Vi lager et mønster. Det er moro å lære å programmere egne ting, men det er litt vanskelig, sier hun, og legger til:

– Men jeg skal ikke bli dataprogrammerer når jeg blir stor, istedet skal jeg forske på verdenrommet tror jeg.

– Løste oppgaver

Mathias er enig med Johanne; det er gøy å programmere.

– Vi tar knapper og drar til bestemte steder – PC'en gjør det vi ber den om. Vi lagde program og løste forskjellige oppgaver, jeg klarte mer enn halvparten. Noen av oppgavene er litt vanskelige, men det er greit, synes Mathias.

Og legger til at det er helt ålreit med flere kodetimer.

Mathias har også allerede staket ut fremtiden. Det blir ikke dataprogrammering på han heller.

– Jeg satser på å bli proff fotballspiller.

Lager spill

Leo derimot, er sikker.

– Jeg skal bli dataprogrammerer. Jeg har også laget små spill, og synes det er veldig moro å kode, både på skolen og hjemme.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Se bildet større

Spennende med koding. FOTO: PRIVAT

Se bildet større

Diplomer til alle... FOTO: PRIVAT

Se bildet større

Flere diplomer... FOTO: PRIVAT

Faktaboks Kidsa koder

Lær Kidsa Koding!

  • Lær Kidsa Koding! er en frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet.
  • «Vi vil hjelpe de unge til å ikke bare bli brukere, men også skapere med teknologien som verktøy. I tillegg til å øke den allmenne forståelsen av informasjonsteknologi, ønsker vi å bidra til rekrutteringen til IT-yrkene og realfagene» – www.kidsakoder.no
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!