ANNONSE
Annonse

Grefsenkidsa koder videre

Grefsenbarna har igjen hatt kodetimer - det er gøy. Foto: PRIVAT

Foreldre går sammen og lærer bort dataprogrammering til Grefsen-barna.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 13.12.2015 kl 19:10

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

GREFSEN: For andre år på rad ble det arrangert kodetimer på Grefsen skole, denne uken.

– Jeg tror vi klarte å engasjere og inspirere både barn og voksne, sier grefsenforeldre Liana Gyulzadyan Svendsen og mannen er Lars Erik Svendsen, førstnevnte dataprogrammerer og Lars Erik hardware-ingeniør.

Foreldreparet følger aktivt Lær Kidsa Koding-organisasjonen, og med hjelp av flere andre foreldre ved skolen ble det denne uken gjennomført kodetimer.

Første kodetime var i 5A, som fikk oppgavesett med Minecraft som tema. Barna ble utfordret til å lage små programmer.

Kontrollenhet i rommet

– Vi kjørte en liten demonstrasjon på hva man kan gjøre med både maskinvare og programvare. Det virket som om femteklassingene syntes det var veldig spennende å høre om en kontrollenhet Lars Erik har designet, et kort som til og med har vært med i verdensrommet til den Internasjonale Rom Stasjonen (ISS), forteller Gyulzadyan Svendsen.

Kontrollenhenten ble brukt for å samle og processere data fra kameraer og hjelpe til med å gjennomføre sammenkoblig av romfergen til ISS.

Barna fikk se og ta på kortet og hadde ifølge Gyulzadyan Svendsen mange spørsmål både om hardware-utvikling og romfart generelt.

Fortsatte hjemme

I klasse 2C kom også rektor på besøk, og for å følge med på kodetimen.

– Det virket som at han likte det han så, og synes det var spennende. Tilbakemeldinger fra foreldre er at flere av barna fortsatte med oppgavene hjemme, forteller Gyulzadyan Svendsen.

– Litt vanskelig

Johanne i 5A synes det er gøy med koding.

– Vi lager et mønster. Det er moro å lære å programmere egne ting, men det er litt vanskelig, sier hun, og legger til:

– Men jeg skal ikke bli dataprogrammerer når jeg blir stor, istedet skal jeg forske på verdenrommet tror jeg.

– Løste oppgaver

Mathias er enig med Johanne; det er gøy å programmere.

– Vi tar knapper og drar til bestemte steder – PC'en gjør det vi ber den om. Vi lagde program og løste forskjellige oppgaver, jeg klarte mer enn halvparten. Noen av oppgavene er litt vanskelige, men det er greit, synes Mathias.

Og legger til at det er helt ålreit med flere kodetimer.

Mathias har også allerede staket ut fremtiden. Det blir ikke dataprogrammering på han heller.

– Jeg satser på å bli proff fotballspiller.

Lager spill

Leo derimot, er sikker.

– Jeg skal bli dataprogrammerer. Jeg har også laget små spill, og synes det er veldig moro å kode, både på skolen og hjemme.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.