Grundig parkert i test

Grundig parkert i test

TRE I TEST: Mazda3, Mitsubishi Lancer og Volkswagen Jetta.

Etter mye importørskryt var forventningene til Mitsubishi Lancer skyhøye. Men bilen blir grundig parkert av de gamle traverne VW Jetta og Mazda3 i vår sammenlikningstest.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.04.2008 kl 09:05

Sedaner i kompaktklassen har en bakdel med mange fordeler. Dessuten har bilene gjennom årene vokst seg ganske store, men står likevel ikke på bestselgerlisten. Mange av dem forblir ganske anonyme med tyngst appell til godt voksne mennesker. Sammen med testteamet til bladet BIL har vi latt nykommeren Mitsubishi Lancer bryne seg på Mazda3 og Volkswagen Jetta. Testbilene koster rundt 250.000 kroner, har store bagasjerom og beskjedne motorytelser De gir ikke noen premium bilfølelse. Ingen av testbilene hadde tilkobling til MP3-spiller, og allerede her avslører produsentene at unge kjøpere ikke står på kundelista.

VW JettaTestvinner et lite hakk foran Mazda3, fordi den er størst, har mest innvendig plass og klart størst bagasjerom. Men bilen, som gir det mest helstøpte inntrykket, er også dyrest og har ekkelt høyt utslipp (hele 178 gram CO2/km) fra en arbeidsvillig motor på 1,6 liter/102 hk. Jetta oppleves noe tilårskommen i interiøret, men har to-sone klimaanlegg, sluker hele 150 kilo mer nyttelast enn Lancer og laster 527 liter – over 100 liter mer enn Mazda3 – i en usedvanlig lettlastet bagasjerom.

Styringen og kjøreegenskapene befinner seg mellom Mazda3 og Lancer, og det er usedvanlig lett å regulere seg til god sitteposisjon bak rattet.

Minus for viktige hendler som skjules av rattet og for at oljedemperne som skulle holde bakluka oppe allerede var utslitt på begge sider selv om bilen ikke hadde gått mer enn 25.000 kilometer. Forøvrig var bilen skranglefri. Også Jetta er – etter vår mening – en undervurdert bil.

Mazda3En – etter vår mening – sterkt undervurdert bil. Mazda3 bygges over samme tekniske lest som Ford Focus og Volvo S40/V50. Den kjører forbasket godt og oppleves morsom å ratte. Trygghetsfølelsen gir seg til kjenne gjennom svært presis styring og et kjøreoppsett som balanserer sportslige og komfortable egenskaper på en elegant måte.

Den gode oversikten bak rattet ødelegges noe av famlingen etter de rette knottene på midtkonsollen. Og hvorfor må man trykke inn en egen knapp for å se utetemperaturen? Pluss for usedvanlig trekkvillig og drivstoffgjerrig dieselmotor fra Peugeot (1,6 liter/105 hk), men minus for at man blir møkkete på fingrene av å åpne bakluka, et baksete uten overdådig plass og en ekkel skrangelyd i høyre fordør selv om bilen var helt ny. Bilen prises gunstig.

Mitsubishi LancerLancer Sports Sedan – en ny dimensjon, skrev importøren på et pressemøte rett før jul. Vel, la oss med en gang slå fast at Lancer skuffet i testen. Dette er en midt på treet-bil. Elementer i interiøret oppleves billig og det støyer altfor mye i bilen, både under akselerasjon og kjøring på god asfalt. Fordi rattet ikke kan lengdereguleres vil mange ha vanskeligheter med å finne den optimale sittestillingen.

Men med unntak av noe dvask styring ved rett fram-kjøring, kjører bilen greit – og bedre når den presses. Men på holkeføre var Lancer den av de tre bilene som ga minst trygghetsfølelse, og det skyldes ikke dekkene. De var identiske på alle tre bilene.

Lancer har det minste bagasjerommet, enkle seter og hyggelig pris. Bilen leveres foreløpig kun med bensinmotor (1,5/105 hk), men den er til gjengjeld arbeidsvillig med greit CO2-utslipp (153 g/km).

Vår mening om testbilene:

VW Jetta

Mazda3

Mitsubishi Lancer

Bak rattet

7

6

5

Plass

6

5

6

Bagasje

10

6

7

Komfort

7

6

6

På veien

7

8

6

Ytelser

5

7

6

Forbruk/CO2

5

8

6

Sikkerhet

9

8

9

Utstyr

6

6

6

Pris

6

7

7

Sum (100)

68

67

64

Testbilene i tall:

VW Jetta (B)

Mazda3 (D)

Mitsubishi Lancer (B)

Pris billigste

246.970 kr

217.700 kr

216.900 kr

Pris testet bil

269.330 kr

259.400kr

237.900 kr

L/B

4,55/1,78 m

4,49/1,76 m

4,57/1,76 m

Bagasje (VDA)

527 l

413 l

450 l

Bagasjerom Dybde

101 cm

88 cm

88 cm

Motor (Volum/hk)

1,6/102 hk

1,6/109 hk

1,5/109 hk

Moment

148 Nm

240 Nm

143 Nm

Forbruk (EU)

0,74 l/mil

0,48 l/mil

0,64 l/mil

Forbruk (test)

0,700 l/mil

0,543 l/mil

0,656 l/mil

CO2-utslipp (EU)

176 g/km

128 g/km

153 g/km

0-100 km/t

12,2 sek

11,6 sek

11,6 sek

Toppfart

186 km/t

182 km/t

191 km/t

Støy 80 km/t (målt)

68 dBA

67 dBA

69 dBA

Kollisjonsputer

6 stk

6 stk

7 stk

Partikkelfilter

Ja

Garanti

3/12 år

3/12 år

5/12 år

EuroNCAP*

Ikke testet

4/5 stjerner

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

JETTA: Testvinner og samtidig størst.

Se bildet større

JETTA: Digert bagasjerom.

Se bildet større

MAZDA: En undervurdert bil.

Se bildet større

MAZDA: Her var det skittent!

Se bildet større

LANCER: Forventingene innfris ikke.

Se bildet større

LANCER: Med baksetet nedfelt.

Se bildet større

INNFRIR IKKE: Mitsubishi Lancer Sports Sedan

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!