ANNONSE
Annonse

Hagenips på nett

DET GROR HOS GRO: Landskapsarkitekt Gro Krog selger hageutstyr på nettet. Her er hun i aksjon med en melkeblå hagesaks fra eget sortiment.

Skal det være en prins – forkledd som hagefrosk? De romantiske, praktiske og dillete hagetingene får du i blomstrende geskjefter på nettet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 17.05.2008 kl 09:05

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Det handler ikke lenger om fargerike hagenisser og plastflamingoer. Men pyntes skal hagen like fullt, gjerne med engelsk- og franskinspirerte gjenstander med såkalt sjel og patina. Selv hagearbeidet forskjønnes, med eksklusive spader og mønstrede hagesakser.

– Jeg har to ulike kundegrupper. Én som kjøper solide, ordentlige redskaper. Og en som kjøper støpejernsfrosker og andre vakre pynteting, forteller landskapsarkitekt Gro Krog, som startet hage-nettbutikken "I Gros hage" for litt over ett år siden.

Det første spadetaket

– Jeg startet i det små i januar 2007, med hageblogg og salg av noen flotte spader jeg hadde sett i en svensk slottshage, men ikke kunne få tak i her i Norge. "Hvis jeg ønsker meg disse, er det sikkert mange andre som også gjør det", tenkte jeg. Slik har det fortsatt, med ting jeg faller for selv, forteller Krog.

Det første året hadde hun en omsetning på mellom 300.000 og 400.000 kroner. I år antar hun at omsetningen minst vil bli doblet.

Funnet nisje

– Jeg har vært heldig og funnet en nisje der det foreløpig er få aktører. For meg er dette en ideell jobb i kombinasjon med oppdrag som landskapsarkitekt, bondekonelivet hjemme på gården og pass av barna, forteller Krog, som nettopp har ansatt ekstrahjelp for å få pakkenellikene ut med posten.

Iblant forflytter bondekona seg ut i den store verden – spesielt oppsøker hun Europas største hagemesse i Glee, England, og en annen stor hagemesse i Frankfurt, for å finne gode produkter. Norske hagemesser får også besøk av henne, men da er det gjerne for å selge og reklamere for "I Gros hage".

Norsk netthandling

Nettbutikk kan være lukrativt, selv om Gro Krog ennå har et lite stykke igjen før butikken er et helt levebrød.

Nettkunder generelt er villige til å bruke mye penger på de lettvinte kjøpene hjemme ved pc-en. En undersøkelse viste nylig at nordmenn netthandler mer enn andre skandinaver. I snitt handler vi for 7765 kroner på nettet årlig.

Interiørshopping på nett er utbredt, mens nettshopping til hagen lenge har dreid seg om frø, stauder og andre plantevarer. De siste årene har det imidlertid poppet opp interiørbutikker dedikert til shabby chic-stilen, og her har hagetingene gjerne hatt sin egen underkategori. Spesialforretningene for hagepynt og -redskaper er det få av, men Gro Krog tviler ikke på at hun snart vil få flere konkurrenter.

– Kundene er jo der. Årsaken er at interiørtrenden har flyttet ut. Når folk er ferdige med å sette i stand inne, er hagen neste trinn. Hagen blir som en utvidelse av huset, som enda et rom som kan innredes, mener Gro Krog.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.