Hagenips på nett

Hagenips på nett

DET GROR HOS GRO: Landskapsarkitekt Gro Krog selger hageutstyr på nettet. Her er hun i aksjon med en melkeblå hagesaks fra eget sortiment.

Skal det være en prins – forkledd som hagefrosk? De romantiske, praktiske og dillete hagetingene får du i blomstrende geskjefter på nettet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.05.2008 kl 09:05

Det handler ikke lenger om fargerike hagenisser og plastflamingoer. Men pyntes skal hagen like fullt, gjerne med engelsk- og franskinspirerte gjenstander med såkalt sjel og patina. Selv hagearbeidet forskjønnes, med eksklusive spader og mønstrede hagesakser.

– Jeg har to ulike kundegrupper. Én som kjøper solide, ordentlige redskaper. Og en som kjøper støpejernsfrosker og andre vakre pynteting, forteller landskapsarkitekt Gro Krog, som startet hage-nettbutikken "I Gros hage" for litt over ett år siden.

Det første spadetaket

– Jeg startet i det små i januar 2007, med hageblogg og salg av noen flotte spader jeg hadde sett i en svensk slottshage, men ikke kunne få tak i her i Norge. "Hvis jeg ønsker meg disse, er det sikkert mange andre som også gjør det", tenkte jeg. Slik har det fortsatt, med ting jeg faller for selv, forteller Krog.

Det første året hadde hun en omsetning på mellom 300.000 og 400.000 kroner. I år antar hun at omsetningen minst vil bli doblet.

Funnet nisje

– Jeg har vært heldig og funnet en nisje der det foreløpig er få aktører. For meg er dette en ideell jobb i kombinasjon med oppdrag som landskapsarkitekt, bondekonelivet hjemme på gården og pass av barna, forteller Krog, som nettopp har ansatt ekstrahjelp for å få pakkenellikene ut med posten.

Iblant forflytter bondekona seg ut i den store verden – spesielt oppsøker hun Europas største hagemesse i Glee, England, og en annen stor hagemesse i Frankfurt, for å finne gode produkter. Norske hagemesser får også besøk av henne, men da er det gjerne for å selge og reklamere for "I Gros hage".

Norsk netthandling

Nettbutikk kan være lukrativt, selv om Gro Krog ennå har et lite stykke igjen før butikken er et helt levebrød.

Nettkunder generelt er villige til å bruke mye penger på de lettvinte kjøpene hjemme ved pc-en. En undersøkelse viste nylig at nordmenn netthandler mer enn andre skandinaver. I snitt handler vi for 7765 kroner på nettet årlig.

Interiørshopping på nett er utbredt, mens nettshopping til hagen lenge har dreid seg om frø, stauder og andre plantevarer. De siste årene har det imidlertid poppet opp interiørbutikker dedikert til shabby chic-stilen, og her har hagetingene gjerne hatt sin egen underkategori. Spesialforretningene for hagepynt og -redskaper er det få av, men Gro Krog tviler ikke på at hun snart vil få flere konkurrenter.

– Kundene er jo der. Årsaken er at interiørtrenden har flyttet ut. Når folk er ferdige med å sette i stand inne, er hagen neste trinn. Hagen blir som en utvidelse av huset, som enda et rom som kan innredes, mener Gro Krog.

Annonse
Se bildet større

FINT FOR FUGLER: Fuglebad med diameter på 32 cm, kr 225 (Foto: www.solfang.no)

Se bildet større

KVELDSBELYSNING: Parasollbelysningen gjør livet under parasollen lystig. 40 lys med 10 meter ledning, kr 319. (Foto: www.hagekos.no)

Se bildet større

HAGEHUND: Støpejernshunden vokter plen og bed, kr 139. (Foto: www.landstil.com)

Se bildet større

ESPALIER: Fin som skillevegg og til klatrende sommerblomster, kr 399. (Foto: www.landstil.com)

Se bildet større

HAGENS FORKLEDDE PRINS: Smijernsfrosker er populær hagepynt. Dette er en såkalt slangetemmer, som hindrer hageslangen i å bli dradd inn i bedet. Kr 85, www.igroshage.no

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!