Har ikke gitt opp 55-bussen

Se hvor lokalpolitikerne foreslår ny bussrute

Har ikke gitt opp 55-bussen

 

To måneder siden 55-bussen ble nedlagt. - For flere Lillobeboere er situasjonen fortvilende og belastende, sier Bente M. Larsen (Ap). Onsdag dro lokalpolitikerne på bussrutebefaring med Ruter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.10.2013 kl 15:35

NORDRE AKER: I forbindelse med «nye» Grefsen skole, og som skal stå ferdig bygget ut høsten 2014, er det bestemt at Kapellvei-strekningen forbi skolen, skal stenges for trafikk. Det ble den også forrige uke. 

Stengningen får ikke bare konsekvenser for bilistene, men også for bussbrukerne. Rute 55A - forbi skolen - ble lagt ned tidligere i høst, da Ruter ikke fant noen erstatningstrase uten en "stor omkjøring" og i tillegg med argument om "lavt passasjergrunnlag". Bussrute 55B ble også lagt ned.

Nedleggelsene førte til store protester, ikke bare fra beboere i Nordre Aker, men også fra Sagene bydel.

Bussrute-befaring

Men bussrute 55A er ikke gitt opp. Onsdag var Nordre Akers lokalpolitikere på bussrute-befaring med Ruter.

- Der det er trikk og T-bane er situasjonen meget god, men enkelte områder med villaveier spesielt ovenfor Ring 3, som Lillo, er dårligere dekket. På Lillo gjør også topografien, med store høydeforskjeller ned til ringveien, at buss er enda viktigere enn andre steder, ikke minst for svake grupper som eldre, sier Bent Gether-Rønning (H) som er leder i bydelsutvalget i Nordre Aker.  

- Det er nå to måneder siden bussen ble lagt ned. Flere Lillobeboere har tatt kontakt direkte med meg og signalisert at situasjonen er fortvilende og belastende. Det har derfor vært spesielt viktig for oss å involvere aksjonsgruppen i å utvikle alternative traseer, sier Larsen.

- Forbedring også for andre

- De traseene vi nå foreslår er på mange måter like gode som den gamle, og til dels bedre ved at de tar opp i seg sentrale knutepunkter på Grefsen-Kjelsås. Dersom dette kommer på plass, vil vi ivareta Lillobeboerne, men flere av alternativene vil gi en forbedring også for andre, sier Erik Borge Skei (V) som er leder i miljø-, plan- og samferdselskomiteen i bydelen.

- Det må være et mål at alle i Oslo kan klare seg uten bil, og da må det også være et nettverk av små bussruter som mater tbanen og de sentrale bussrutene, sier Hanne Lyssand i SV.

- Ruter har gitt klart inntrykk av at de vil vurdere forslagene nøye. Vi håper virkelig bussen kommer i gang igjen i ny trasé snarlig, er lokalpolitikerne enige om.

- Følge opp dialogen

Anette Ødegaard stilte også på befaring, på vegne av mange beboere fra Lillo-området.

- Vi forventer nå at politikerne vil følge opp den positive dialogen som kom ut av befaringen med Ruter på onsdag, og sørge for at det blir en konstruktiv dialog for å få et like bra, eller forhåpentligvis enda bedre busstilbud innen ikke alt for mange måneder, sier Ødegaard.

Ruteforslagene

Dette er ruteforslagene bydelen nå har spilt inn overfor Ruter.

Nydalen (Sandaker holdeplass)-Storo-Ringveien-Betzy Kjelsbergs vei-Kapellveien-Kjelsås stasjon (alternativet snu i rundkjøring ved Engebråten). Ved retur kjøres B. Kjelsbergs vei-Bråtenalleen-Kapellveien-Grefsenveien-Storo-Nydalen.

Alternativt retur -B. Kjelsbergs vei-Ring 3- Tåsenlokket-Ring 3-Nydalen (eller via Storo til Nydalen). En variant kan også være å kjøre ned Maridalsveien-Kristoffer Åmots gate-snu i rundkjøring ved Storo og tilbake til Sandakerveien holdeplass (Nydalen).

 Alternativt i stedet for å kjøre fram til Kjelsås stasjon kjøres Marsveien-Myrerskogveien-Lachmannsvei-deretter Grefsenkollveien-Kjelsåsveien-Lettvintveien-Storo og Nydalen. Dette blir en lang rute som må kjøres begge veier, alternativt kan være å kjøre Marsveien-Myrerskogveien-Kjelsåsveien-Lettvintveien-Storo-Nydalen.

En variant av 3.1 til Kjelsås stasjon, men retur via Frysjaveien og Maridalsveien og enten via Ring 3 til Nydalen eller via Ring 3 og Storo til Nydalen (eventuelt via Kristoffer Åmots vei).

En variant av 3.4 som erstatter enkelte avganger for 54-bussen for nordre del av ruten.

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!