ANNONSE
Annonse

Har oppdaget løse deler: Derfor har disse symbolene dukket opp på t-banen

Nytt: Forbud mot føtter på platene inne i t-banevognene. Kanskje ikke så praktisk? Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Et «preventivt tiltak». Nå må trolig alle 115 togsett bygges om.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

OSLO: Det var på 5 Ringen i retning Nydalen torsdag morgen midt i desember vi oppdaget disse nye symbolene på metallplatene på gulvet i leddene mellom t-banevognene.

To føtter i et rundt forbudsskilt, med en strek over. Forbud mot å stå på t-banen? Det kan da ikke stemme. Har du prøvd å kjøre t-bane i rushtiden?

Løse deler

Vi retter spørsmålet til Sporveien, og kommunikajsonssjef Cato Asperud har svar.

– I noen få tilfeller har vi sett at den mekaniske, ytterste platen (belgen), kan løsne litt. Dette er altså en preventiv sikkerhetsmerking så passasjerene ikke skal sette foten på denne platen, og at vi unngår unødvendig belastning. Vi har funnet en teknisk løsning på hvordan vi skal feste disse, men har valgt å merke alle vogner frem til vi får implementert løsningen.

– Når oppdaget dere løse deler?

– Det er den siste uken vi har jobbet med merkingen i vognene, og det var ikke lenge før det dette ble oppdaget, svarer Asperud.

– Ingen fare

– Utgjør det, eller har det utgjort, noen fare for de reisende at denne platen kan løsne?

– Står du på en liten plate som løsner, er det litt usikkert. Det skal jo ikke være løse deler på gulvet inne i t-banevognene. Men det er viktig å understreke at det ikke har vært noen hendelser knyttet til dette. Det var vi selv som oppdaget problemet, og tiltaket med merkingen er rent preventivt, sier Asperud.

– Vi går inn i et par roligere uker, men vanligvis er det ganske fullt av folk på t-banen om morgenen og ettermiddagen. Har du tro på at folk vil være flinke og følge anmodningen om ikke å stå på disse platene?

– Det gjenstår å se. Rent personlig, hvis det er merking av noe man ikke bør gjøre, så gjør jeg ikke det. Jeg håper folk tenker det samme, og ikke står på platene. Det er jo ikke et veldig stort område. Disse ytre platene er kanskje 10x20 cm store.

LES OGSÅ: Har du også lurt på hva denne innretningen på t-banestasjonen egentlige er? Vi fant svaret

Årsak?

MX3000-togene er levert av Siemens, og de eldste har kjørt i Oslo i 11 år. Nå begynner deler å løsne inni vognene. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

MX3000-togene er levert av Siemens, og de første av totalt 115 togsett (totalt 345 vogner) ble satt i trafikk i 2006. Som del av kontrakten og garantien på togene, jobber Sporveien sammen med Siemens, og underleverandøren som produserte den aktuelle belgen mellom vognene, for å finne årsaken til feilen som nå er oppdaget.

– Det kan skyldes enten kurvatur eller slitasje, sier Asperud.

Den tekniske løsningen med å forsterke dette svake punktet er funnet, sier han, og legger til at reparasjonene vil bli utført så snart som mulig. Nøyaktig tidspunkt, eller hvor lang tid det vil ta å utføre arbeidene på samtlige vognsett, er foreløpig uklart.

– Derfor jobber vi med to paralelle løp. Både det tekniske, og den preventive med å markere at folk ikke bør stå på platene, sier han.

– Hva vil dette koste Sporveien å reparere?

– Det er litt tidlig å si, og det må vi diskurere videre med levarandøren. Men det vil ikke bli noen stor kostnad, sier Asperud.

LES OGSÅ:

Superpolitisjefen Grete Lien Metlid: Frøken Detektiv bor i nabolaget

«Tiden etter at jeg mistet moren min, reddet på mange måter mitt liv.» Les Kristines gripende oppgjør med eget liv

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse