«Hei RUTER! Jeg synes de nye tog- og busstidene er helt idiotisk!»

Ruteendringene på Østlandsområdet førte til få problemer, melder Ruter og NSB - selv om enkelte reisende ikke sparer på det verbale skytset.

«Hei RUTER! Jeg synes de nye tog- og busstidene er helt idiotisk!»

Ruters informasjonssjef, Gry Isberg. FOTO: Foto: Pål Magnus Tømmervold

Ruteendringene på Østlandsområdet førte til få problemer, melder Ruter og NSB - selv om enkelte reisende ikke sparer på kraftsalvene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.12.2012 kl 14:42

OSLO: Det har vært knyttet stor spenning til Ruter og NSBs omlegging av rutetilbudet i det sentrale Østlandsområdet. 

Fra søndag ble ruteopplegget endret for buss, tog og T-bane i Oslo og Akershus - og med økt togfrekvens ønsker man å få flere til å reise kollektivt.

Akershus-bussene skal i større grad konsentrere sin kjøring lokalt, mens toget skal være hovedlinje inn og ut av Oslo.

LES OGSÅ: - Dama mi har mensen, så jeg turte ikke spørre etter reisekortet

Gått etter planen

Ruters informasjonssjef, Gry Isberg, har kalt NSBs omlegging en revolusjon - og er tilfreds med hvordan de første 24 timene med nye rutetider har forløpt seg.

- Så langt har det aller meste gått etter oppskriften, vi har hatt trafikkledere ute sammen med NSB og operatørene fra tidlig morgen mandag. De har overvåket og kontrollert trafikkbildet på utvalgte knutepunkt.

- Ruter har i tillegg hatt flere  informanter ute på flere knutepunkter, som har informert og delt ut boller til kundene. Vi vil fortsatt ha informanter ute i ettermiddag i rushtiden og et par dager fremover, sier Isberg til dittOslo.

LES OGSÅ: Tok strupetak på kontrollør

Kritiske røster

På Ruters Facebook-side er det allerede kommet en rekke tilbakemeldinger fra de reisende, der reaksjonene på omleggingen er blandede.

«De bussene og bussrutene som er blitt fjernet er det mange mennesker som faktisk har bruk for som nå da desverre har blitt fjernet. Jeg klager sterkt på dette, og dette burde dere undersøke litt mer. Flere skoleelever kommer seg ikke på skolen itide takket være dette», skriver Kim.

«Dere har lenge snakket om denne fantastiske rute endringen som kommer til å gjøre alt bedre for alle, men det stikk motsatte har skjedd», skriver Anniken

«Hei RUTER! Jeg synes de nye togtider og busstidene er helt idiotisk!», skriver  Tim.

LES OGSÅ: LEDER: «Å tro at man straffer Ruter når man ikke betaler er i beste fall naivt»

«Hva er det dere tenker på? Hadde dere virkelig så lite å gjøre at dere fant ut at nå skal vi endre tbane/buss ruter og tider ? Ingenting av det jeg vanligvis tar passer sammen lenger!», skriver Fatmire

«Værsåsnill ruter, få de gamle tidene og tilbudene tilbake. Dette blir bare rot og skaper mer kaos enn noen gang!», skriver Camilla

«Tusentakk ruter for de nye tidene deres. På grunn av dere kan jeg sove 15 min ekstra hver dag!», skriver Kamran.

«Siden alle klager til dere vil jeg bare si; jeg syns dere gjør en fantastisk jobb» , skriver Bjørn.

Møtte reisende

Ruters informasjonssjef er likevel glad for at tilbakemeldingene jevnt over er av det hyggelige slaget.

- Enkelte savner ekspressbussen i Bærum, men tilbakemeldingene fra våre kunder har vært overveldende positive! Jeg har selv vært på Oslo S og Jernbanetorget fra tidlig i morges, og er glad for veldig positive møter med våre kunder og at trafikkflyten har gått fint.

-- Vi var selvsagt spent vi også, det er nesten umulig å forberede seg på en slik omfattende endring som det vi iverksatte sammen med NSB i går, men som de fleste merket fra og med i dag. For Ruters område berøres omleggingene ikke mindre enn 25,2 millioner reiser per år, sier Isberg.

NSB fornøyd

Ifølge Isberg er Ruter åpen for å gjøre justeringer på bakgrunn av responsen fra kundene.

- Vi er alltid åpne for å se på hvordan kollektivtilbudet kan bli enda bedre, og i noen tilfeller eventuelt må justeres ytterligere. Samtidig er det viktig å gi endringene litt tid til å komme ordentlig på skinner, slik at vi får et bedre grunnlag til å se hvordan helheten faktisk fungerer over noe tid, sier Isberg.

Også NSB er fornøyd med hvordan ruteomleggingen har forløpt seg. Pressevakt Håkon Myhre forteller til dittOslo at avviklingen søndag gikk «kjempefint», mens det har gått «bra» mandag.

Med unntak av enkelte forsinkelser og innstillinger, som følge av en låvebrann på Vestfoldbanen, har de fleste tog vært i rute.

LES OGSÅ: - Hadde gyldig billett, havnet i blodig basketak med kontrollører

LES OGSÅ: Han vet at du sniker ...

Annonse
Se bildet større

Ruter beskrev de nye rutetidene som en revolusjon, og er tilfreds med hvordan det første døgnet etter omleggingen har forløpt seg. FOTO: Arkivfoto

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!