ANNONSE
Annonse

Familiebiler:

Helmax familieflørt

BAK RATTET: Typisk Ford-design.

Velkommen inn i Fords neste flerbruksbiler, C-Max og Grand C-Max.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 29.09.2009 kl 12:50

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

FRANKFURT: Fleksible C-Max er bilen Ford opprinnelig ikke fikk start på. Førsteutgaven skulle vært lansert for mange år siden, men Opel klarte å komme først med Zafira.

Og Zafira hadde så gode innvendige løsninger at Ford like godt utsatte C-Max i flere år, og da den først kom var det kun som femseter

— best egnet som fireseter.

MPV-fokus

Nå har Ford skjerpet seg, og er sent i 2010 klar med ny C-Max. Men nå kommer bilen, akkurat som Renaults flerbruksbil Scenic, både som fem- og syvseter. Sistnevnte forlenget med15 cm under navnet Grand C-Max.

— Vi introduserer en forlenget utgave med syv seter fordi markedet spør etter slike biler, sier Ingvar Sviggum, Fords nestsjef og ansvarlig for alt salg i Europa.

C-Max/Grand C-Max har umiskjennelige Ford-trekk. Samtidig er den første modell ut på Fords nye tekniske lest for kompaktbiler.

Det betyr at C-Max selv som syvseter blir mindre en Fords suksessfulle S-Max, fordi S-Max har en større bil i bunnen.

C-Max også neste år

C-Max etterfølges av ny Focus som også kommer i 2010. Nytt er at Ford vil bruke den samme tekniske plattformen på sine biler i USA.

C-Max blir Fords første bil med såkalt EcoBoost turbo bensinmotor i Europa. EcoBoost er i praksis Fords svar på VW-konsernets TSI-motorer, hvor bensinmotorens sylindervolum, forbruk og utslipp reduseres samtidig som effekten økes

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse