ANNONSE
Annonse

Her er bilen mange har ventet på

SIKKER: Liten bil og sikrest i klassen.

Kom ikke å si at Fiat 500 ikke skiller seg ut i massen av småbiler. Spørsmålet er bare om den er i overkant retrokul for folk flest etter at entusiastene har forsynt seg av matfatet?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 19.04.2008 kl 09:05

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

– Vi har allerede forhåndssolgt 200 eksemplarer, de fleste meget godt utstyrt. Samtidig ser vi på Fiat 500 som en døråpner for merket i vår økte satsing i Norge, sier importørens administrerende direktør Erik Eidem. Italienerne kan bildesign. Samtidig kan de småbiler. Derfor står Fiat 500 som et ikon i bilhistorien. Denne lille tassen med tilblivelse sommeren 1957 gjorde italienerne til et bilende folk. Fortsatt skal det godt gjøres ikke å støte på en original Fiat 500 i Italia.

Fristet av Mini-suksessEtter BMWs suksess med Mini fristet det naturligvis Fiat å grave fram Fiat 500 igjen, og utvikle den til et moderne bilkonsept. Og det er nettopp hva Fiat har gjort. Nye Fiat 500 går skrittet videre. Den er ikke retro, men evolusjon. Den trekker historien inn i et nytt årtusen, fyller opp med moderne teknikk, sikkerhet, komfort og kjøreegenskaper uten å ofre personligheten. Fiat 500, Mini og Smart ForTwo står som særpregede påler der alle andre småbiler faller ned i kjedsomhetens grøft, like pregløse som deres eiere. For å trekke paralleller til suksessen Mini: Prismessig slutter Fiat 500 der Mini begynner. Altså snakker vi ikke om premium, men en bruksbil hvor funksjonen i noen tilfeller ofres på designets alter.

Morsom å kjøreBilen kjører morsomt og har høyeste grad av sikkerhet med syv kollisjonsputer og fem av maksimalt fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram. Ingen andre biler på størrelse med Fiat 500 tilbyr samme sikkerhet. Men du hører motoren og bakhjulene mot grov asfalt, og baksetet egner seg best for kortvokste. De nedfellbare baksetene gis intet flatt bagasjeromsgulv uten tilleggsutstyr. Men spiller dette egentlig noen rolle når de fleste sannsynligvis kjører alene i bilen, og den kan leveres i 500.000 (!) varianter - og hvor du til og med kan skifte deksel på nøkkelen på samme måte som du skifter deksel på mobiltelefonen.

FremtidsrettetFiat 500 leveres naturligvis med CD-spiller, men den har også USB-port hvor du plugger inn en minnepinne med favorittmusikken, og bilspilleren leser og laster opp det du vil spille. Spillelisten leser du av i radiodisplayet og betjeningen foregår på rattet. Dette er virkelig fremtidsrettet.

Abarth kommerFiat 500 tilbys i Norge med to bensinmotorer (1,2 liter/69 hk og 1,4 liter/100 hk)) samt en dieselmotor (1,3 liter/75 hk). Sistnevntes utslipp oppgis til beskjedne 111 gram CO2/km.

Fiats suksess med Panda og nå også 500 har resultert i at Fiat i fjor passerte Peugeot/Citroen og endte opp med lavest gjennomsnittlig CO2-utslipp av samtlige bilprodusenter i Europa. Fiatbilenes utslipp på 137 gram CO2 per km er lavere enn bilprodusentenes avtale med EU for 2008. Prisen starter rett under 160.000 kroner. Garanti i fem år/100.000 kilometer hører med i standardpakken.

Senere kommer en Abarth-utgave, i 2009 står kabriolet på programmet og i 2010 kommer trolig en stasjonsvogn.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.