Her er bilen mange har ventet på

Her er bilen mange har ventet på

SIKKER: Liten bil og sikrest i klassen.

Kom ikke å si at Fiat 500 ikke skiller seg ut i massen av småbiler. Spørsmålet er bare om den er i overkant retrokul for folk flest etter at entusiastene har forsynt seg av matfatet?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.04.2008 kl 09:05

– Vi har allerede forhåndssolgt 200 eksemplarer, de fleste meget godt utstyrt. Samtidig ser vi på Fiat 500 som en døråpner for merket i vår økte satsing i Norge, sier importørens administrerende direktør Erik Eidem. Italienerne kan bildesign. Samtidig kan de småbiler. Derfor står Fiat 500 som et ikon i bilhistorien. Denne lille tassen med tilblivelse sommeren 1957 gjorde italienerne til et bilende folk. Fortsatt skal det godt gjøres ikke å støte på en original Fiat 500 i Italia.

Fristet av Mini-suksessEtter BMWs suksess med Mini fristet det naturligvis Fiat å grave fram Fiat 500 igjen, og utvikle den til et moderne bilkonsept. Og det er nettopp hva Fiat har gjort. Nye Fiat 500 går skrittet videre. Den er ikke retro, men evolusjon. Den trekker historien inn i et nytt årtusen, fyller opp med moderne teknikk, sikkerhet, komfort og kjøreegenskaper uten å ofre personligheten. Fiat 500, Mini og Smart ForTwo står som særpregede påler der alle andre småbiler faller ned i kjedsomhetens grøft, like pregløse som deres eiere. For å trekke paralleller til suksessen Mini: Prismessig slutter Fiat 500 der Mini begynner. Altså snakker vi ikke om premium, men en bruksbil hvor funksjonen i noen tilfeller ofres på designets alter.

Morsom å kjøreBilen kjører morsomt og har høyeste grad av sikkerhet med syv kollisjonsputer og fem av maksimalt fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram. Ingen andre biler på størrelse med Fiat 500 tilbyr samme sikkerhet. Men du hører motoren og bakhjulene mot grov asfalt, og baksetet egner seg best for kortvokste. De nedfellbare baksetene gis intet flatt bagasjeromsgulv uten tilleggsutstyr. Men spiller dette egentlig noen rolle når de fleste sannsynligvis kjører alene i bilen, og den kan leveres i 500.000 (!) varianter - og hvor du til og med kan skifte deksel på nøkkelen på samme måte som du skifter deksel på mobiltelefonen.

FremtidsrettetFiat 500 leveres naturligvis med CD-spiller, men den har også USB-port hvor du plugger inn en minnepinne med favorittmusikken, og bilspilleren leser og laster opp det du vil spille. Spillelisten leser du av i radiodisplayet og betjeningen foregår på rattet. Dette er virkelig fremtidsrettet.

Abarth kommerFiat 500 tilbys i Norge med to bensinmotorer (1,2 liter/69 hk og 1,4 liter/100 hk)) samt en dieselmotor (1,3 liter/75 hk). Sistnevntes utslipp oppgis til beskjedne 111 gram CO2/km.

Fiats suksess med Panda og nå også 500 har resultert i at Fiat i fjor passerte Peugeot/Citroen og endte opp med lavest gjennomsnittlig CO2-utslipp av samtlige bilprodusenter i Europa. Fiatbilenes utslipp på 137 gram CO2 per km er lavere enn bilprodusentenes avtale med EU for 2008. Prisen starter rett under 160.000 kroner. Garanti i fem år/100.000 kilometer hører med i standardpakken.

Senere kommer en Abarth-utgave, i 2009 står kabriolet på programmet og i 2010 kommer trolig en stasjonsvogn.

Annonse
Se bildet større

MEST FOR TO: Velkommen inn.

Se bildet større

LITT RETRO: Gammel form, moderne pakket.

Se bildet større

USB: Bare å plugge inn minnepinnen og spille i vei.

Se bildet større

KORT HEKK: Fiat 500 leveres bare med tre dører.

Se bildet større

RÅ: Fiat 500 Abarth.

Se bildet større

URBAN: Kul bil i sitt rette miljø.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!