Her er de prioriterte sykkelstrekningene i Nordre Aker

Bydelsutvalget har foreslått strekninger de ønsker at Sykkelprosjektet i Oslo kommune skal tilrettelegge for sykling. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bydelsutvalget har sendt inn sine forslag til nye sykkeltraseer i bydelen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 04.11.2016 kl 14:47

NYDALEN: Det var etter et møte med Sykkelprosjektet i Oslo kommune at Bydel Nordre Aker tidligere i år ble bedt om å løfte frem hvilke strekninger de ønsker skal tilrettelegges bedre for syklister. Det er Sykkelprosjektet, en del av Bymiljøetaten, som hel- eller delfinansierer utbedringene. Det er i 2016 avsatt 10 millioner kroner til bydelstiltak, i 2017 økes dette til 20 millioner kroner.

Flere bydeler har allerede foreslått strekninger og traseer, og under bydelsutvalgsmøtet 3. november behandlet lokalpolitikerne saken.

Vedtak fra 2014

Det ser i midlertid ikke ut til å være noen automatikk i at foreslåtte strekninger umiddelbart blir utbedret. Allerede i 2014 listet nemlig bydelsutvalget opp hvilke strekninger de ønsket prioritert for sykkel. (NB! Dette var før Sykkelprosjektet ble opprettet). Disse var:

  • 1. Grefsenveien opparbeidet som miljøgate med sykkelfelt i veibanen, fra Kjelsås til Storo
  • 2. Carl Kjelsens vei fra Sognsveien til Maridalsveien
  • 3. John Colletts allé-Jutulveien – Grønn Rute til Uelandsgate
  • 4. Nordbergveien fra Sognsveien til Tåsenveien
  • 5. Lofthusveien med forbindelse til Grefsenveien
  • 6. Kjelsåsveien fra Brekkekrysset til Grefsenveien 15
  • 7. Kapellveien fra Grefsenveien til Engebråten

I planen for hovedsykkelveinettet i Oslo kommune er Sognsveien, Maridalsveien og Blindernveien prioriterte strekninger. I Sognsveien, Blindernveien og Maridalsveien opp til Carl Kjelsens vei har det kommet sykkelfelt. Fra Carl Kjelsens vei, over Korsvoll og til Hammeren i Maridalen, har det ikke blitt gjort noe som helst.

Det til tross for at det er elleve år siden arbeidet med å bedre trafikksikkerheten i Maridalen ble vedtatt. I oktober arrangerte Sørbråten IL og politiet en aksjon langs Maridalsveien, der de satte fokus på trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper, og fortalte hvordan de ønsker at sykkel- og rulleskitilpasningen bør gjøres. Det er en annen løsning enn Bymiljøetaten ønsker.

Hvilken løsning som skal velges langs Maridalsveien er et tema som engasjerer. Dette innlegget fra Naturvernforbundet skapte stort engasjement forrige uke: «Ikke ødelegg Maridalen»

Tryggere skoleveier

Ettersom ingen av de syv fremhevede strekningene over ennå er bygget ut for sykkel, opprettholder bydelsutvalget prioriteringen fra 2014.

Dessuten vises det til BU-saken «Kartlegging av trafikkmiljøer ved skoler og
eldresentre i bydel Nordre Aker» fra 2014. Her ble det utarbeidet en omfattende rapport i samarbeid med FAU-ene og eldresentrene i bydelen. Denne viser også en prioritering over trafikkmiljøer lokalt hvor det er ønskelig å bedre trafikksikkerheten.

LES OGSÅ: I 2015 overleverte bydelsutvalget og skolenes FAU-er en rapport om skoleveisikkerhet til samferdselsbyråden

Videre ønsker bydelsutvalget at det tas spesielt hensyn til at elever som bytter skoletilhørighet får en tryggere skolevei når nye sykkelveitiltak i bydelen skal prioriteres.

Her vises det spesielt til strekningen mellom Korsvoll og Engebråten skole – langs Frysjaveien og over Akerselva.

Bakgrunnen er at en stor andel av neste års åttendeklassinger som i dag går på Korsvoll skole, trolig får skoletilhørighet på Engebråten i 2017, fordi Nordberg ungdomsskole er full. Bydelsutvalget gjorde et eget vedtak om å trygge skoleveien i møtet 3. november, etter innspill fra Korsvoll skoles FAU. Les hele saken om det her: Elevene må gå med lommelykt på skoleveien.

Ønsker medvirkning

Videre vedtok BU å sette sykkeltiltak på dagsorden i 2017. I starten av neste år ønsker de at Bymiljøetatens Sykkelprosjekt skal gi en grundig redegjørelse og oppdatert gjennomgang av gjenstående sykkelprosjekter som bydelen tidligere har prioritert.

BU understreker også viktigheten av medvirkning fra bydelens innbyggere før fremtidige sykkelvedtak gjøres.

Bydelen vil få svar

May Andrine Gran i Sykkelprosjektet opplyser at de nå vil gå gjennom vedtaket fra bydelsutvalget, trinn for trinn.

– Deretter vil de få et svar på alle punktene om hva som er mulig å gjennomføre innenfor rammene av bydelssatsingen, samt et tidsperspektiv, sier hun.

Gran opplyser at det er opp til bydelen hvor raskt de klarer å gjennomføre tiltakene som blir godkjent. Tiltak som kan gjennomføres allerede i år vil kunne få bevilgninger fra potten på 10 millioner. Byrådet ønsker å øke bydelssatsingen til 20 millioner kroner i 2017.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon