Her er høstens viktigste bilnyheter

Her er høstens viktigste bilnyheter

VW GOLF: Høstens viktigste nyhet. Men Golf blir liten sammenliknet med monstertruckene på Island. (Foto: Øivind Skar)

Bilindustrien gjør seg klar til høstjakt på lommeboken din.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.09.2008 kl 14:50

Til tross for trangere tider, har køen av nye bilmodeller for folk flest sjelden vært lengre enn denne høsten. Og startskuddet for høstjakta fyres av i Paris om få dager.

Mest interessant sett med norske øyne er uten tvil ny VW Golf, den sjette i rekken. I 34 år har Golf vært en bestselger både i Europa og i Norge. Mot slutten av sitt liv selger Golf V bedre enn noen gang, og topper salgslisten både i et samlet EU og i Norge.

Bilen har dessuten oppnådd noe så sjeldent som å bli akseptert i alle sosiale lag. Rik som fattig, ung og gammel – alle kjører Golf.

Blir billigere

Med en startpris på 210.000 kroner, og korrigert for utstyr, går egentlig Golf ned i pris med den nye modellen.

Årsaken er å finne i lavere utslipp, som gir lavere avgift, samt at Golf VI faktisk er rundt 10.000 kroner rimeligere å produsere enn forgjengeren, i følge tall Automotive News har hentet inn. Neste år kommer første Golf med utslipp under 100 gram CO2/km. Denne varianten ventes å bli bestselger i Norge.

Egentlig er det VW kaller en ny bil en stor oppgradering med vektlegging på komfort, sikkerhet (syv kollisjonsputer), mer utstyr og mer skreddersøm. Bilen kan – hvis du vil – parkere selv, den har ryggekamera og justerbare støtdempere.

SUV-erene

Markedet oversvømmes denne høsten av premium prisede kompakt-SUV-er. Omtrent samtidig lanseres Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60. Audi blir best på pris, Mercedes best i terrenget og Volvo trolig best på sikkerhet.

Volvo har klart størst ambisjoner, og skal ta igjen det tapte fra XC90. Til tross for betydelig negativ miljøfokus, hungrer nordmenn fortsatt etter SUV-er.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at nær 20 prosent av alle nye biler er høybygg med drift på alle hjul.

Crossover

Volvo vegrer seg for å kalle XC60 en SUV, fordi crossover låter mye bedre i miljørensede ører.

Men først og fremst gjør Volvo et stort nummer av at XC60 stopper av seg selv hvis kollisjonsfare oppstår, men foreløpig bare i byfart (under 15 km/t). Med ekstrautstyr i bilen bremses også farten ned (ca 15 km/t) ved kollisjonsfare i høyere fart, men her kun for å redusere skadeomfanget.

Hos Volvo ser man på all sikkerhetsteknikk som førerstøtte. Martin Ahlberg i prosjektledelsen for XC60 sier det rett ut at man er livredde for å ta ansvaret fra føreren.

Det kan få betydelige konsekvenser for Volvo i rettsalen etter kollisjoner.

Terrengegenskaper

Også Audi ser på Q5, lillebroren til Q7, som svært viktig for å løfte Audi ytterligere I Norge. I likhet med XC60 ser ikke Q5 ut som noen terrengbil.

Det gjør derimot Mercedes GLK, og Mercedes skryter av det.

– Vi velger å kalle en spade for en spade, var omkvedet under presentasjonen i sommer. Og der andre skryter av veiegenskapene, skryter Mercedes like mye av bilens ytelser utenfor vei.

Tre små

Men vi må ikke glemme tre viktige småbiler: Ford Fiesta, Ford Ka og Alfa Romeo Mito. Sistnevnte burde allerede vært i Norge, men siden importøren ikke er blitt enige med produsenten om pris, drøyer introduksjonen.

Ny Fiesta dukker opp rundt første sving. Bilen skvetter opp 17.000 kroner i pris til 165.000 kroner, men det skyldes at varianten med tre dører droppes i Norge.

Dette for ikke å konkurrere med den litt mindre Ka, som følger noen måneder etter Fiesta.

Lite bagasje

Ford overlot mye av utviklingen av Fiesta til Mazda, så Fiesta er teknisk svært lik Mazda2. Med Fords eksepsjonelt gode styring er Fiesta – og da særlig varianten med sportsunderstell (som ikke på noen måte ødelegger komforten) – en drøm på veien. Morsommere småbil å ratte finner du ikke.

Men i likhet med Mazda i Mazda2, brukte også Ford opp hele Fiesta-budsjettet på utseende, førermiljøet og kjøredynamikken.

Så da de kom til bagasjeromsavdelingen var det null igjen til fikse løsninger a la hovedkonkurrent Toyota Yaris.

Egen klasse

La oss heller ikke glemme Opel Insigna og Toyotaene Avensis, IQ og Urban Cruiser. Toyota satser på et realt løft, og tar opp konkurransen i familiebilklassen med splitter ny Avensis. Den er friskere å se på, sikkert bedre å kjøre, har bedre plass og lavere utslipp.

Med tre (eller 2+2) seteren IQ oppretter Toyota en helt ny bilklasse. Bare 2,98 meter lang krabber bilen trolig under 100 gram CO2/km.

Så rimelig i drift er ikke Urban Cruiser. Men Toyota tar mål av seg til å levere den mest sparsomme små-SUV-en, vel vitende om at folk som først har eid en SUV nødig handler inn noe annet, selv om de må gå ned en bilklasse eller to.

Der Toyota krymper bilene, satser Opel stort med Insignia, som blir størst i familiebilklassen i Norge. I løpet av våren kompletteres Insigna med stor stasjonsvogn.

Opel har klare planer om å bruke Insignia både til å rive hatten av et satt image, og til å sparke salget opp mot gamle høyder da Opel leverte hver tiende bil i Norge.

Annonse
Se bildet større

FORD FIESTA: Småbil for folk flest, bygd over samme tekniske lest som Mazda2. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

VOLVO XC60: Volvos - og kanskje verdens sikreste bil. Stopper av seg selv ved kollisjonsfare i byfart. Kommer snart. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

AUDI Q5: Viktig satsing i SUV-markedet for Audi. Pris fra 505.000 kroner. (Foto: APB)

Se bildet større

MERCEDES GLK: Ekte premium SUV i kompaktklassen. Pris fra 559.000 kroner. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

FORD KA: Fords minste bil, som Fiat skal bygge for Ford i Polen. Deler teknikk med Fiat 500. (Foto: APB)

Se bildet større

TOYOTA AVENSIS: En av vinterens viktigste biler. Er garantert stort salg i Norge. (Foto: APB)

Se bildet større

RENAULT MEGANE: Ny versjon av Renaults viktigste bil. (Foto: APB)

Se bildet større

OPEL INSIGNIA: Frisk satsing fra Opel. Insignia blir størst i familiebilklassen. (Foto: APB)

Se bildet større

HØST: Mange gode nyheter i vente - som Toyota Avensis.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!