Tøffere og renere:

Her er nye VW Polo

Her er nye VW Polo

VERDENSMESTER: Ny Polo – den femte i rekken – inntar rollen som verdensmester i utslipp. (Foto: Øivind Skar)

Noen sparer seg til fant – Volkswagen sparer til grønn glede med ny Polo.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.03.2009 kl 10:15

GENÈVE: Allerede mange år før fristen går ut konkurrerer bilprodusentene om å være minst miljøfiendtlige.

Og så langt stikker nye VW Polo av med seieren. Forbruket på sparevarianten (BlueMotion) kryper ned mot 0,33 liter pr mil og 87 gram i CO2-utslipp. Det betyr i praksis at staten slår av 16.500 kroner på engangsavgiften for dem som kjøper denne bilen.

Oppgradert A2-motor

Noen husker sikkert Audi A2, lansert for snaut ti år siden. Den var dessverre ti år forut for sin tid. Denne nå avdøde aluminiumsbilen slapp ikke ut mer enn 89 gram CO2, og det samme gjorde halvbrødrene Seat Arosa og VW Lupo. Alle tre hadde et oppgitt dieselforbruk på 0,3 liter/mil.

I nye Polo, som ankommer Norge i september, bruker VW en oppgradert variant av den samme motoren med tre sylindere og 1,2 liters motorvolum.

Så var det kanskje "ulv" VW ropte da de – sammen med resten av tysk bilindustri – forlangte slappere CO2-krav? Uansett: Ingen av konkurrentene beveger seg ned mot Polos utslippsnivå. Kun Smart ForTwo matcher CO2-nivået til Polo, men der Polo laster fem personer, tar Smart kun to.

Gjerrigere Golf

Pluss på panseret til VW Golf også. Det er sannelig ikke mange årene siden en helt vanlig diesel-Golf slapp ut 150 gram CO2.

Nå er utslippet nede i 104 gram for en forventet storselger med 105 hk motor og syv trinns direktesjaltet automatgirkasse (DSG). Gjerrigvarianten med utslipp på 99 gram kommer utpå høsten.

Hvorfor hybrid?

Her snakker vi om CO2-utslipp på nivå med Hondas nye, hybride Insight. Insights innvendige plass kan sammenliknes med Golf og prisen ligger på samme nivå.

Sett med europeiske øyne blir det dermed naturlig å undre på hvor gevinsten ligger ved å gå veien via kostbar hybridteknologi - når samme CO2-gevinst oppnås med konvensjonell motorteknologi, samtidig som en dieselmotor gir langt mer drakraft enn Hondas bensin/elektriske løsning.

Annonse
Se bildet større

KONSERVATIV: Interiøret i ny Polo vitner om en bil bygd med tysk grundighet på sitt mest konservative. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

MATCH: Kun Smart ForTwo matcher CO2-nivået til Polo.

Se bildet større

TIL NORGE: Nye VW Polo ankommer Norge i september.

Se bildet større

GJERRIG: Optimalisert Golf slipper nå ikke ut mer enn 104 gram CO2. Sparevarianten med 99 gram utslipp kommer i salg til høsten. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

RENERE: CO2-utslippet på BlueMotion-varianten av Polo er på 87 gram.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!