Stikkontakt-bilene:

Her er Opels europeiske elhybrid

Her er Opels europeiske elhybrid

VOLT: Dette er originalen, og den har hele tiden het Volt. (Foto: Øivind Skar)

Mens GMs plug-in hybrid døpes Volt, får broren fra Opel navnet Ampera. Men hvordan skal bilene beskattes?

Tekst:

Publisert:

Elbilene suser i dag avgiftsfritt gjennom morgenrushet i kollektivfeltene. Ikke betales det moms på bilene, ikke årsavgift, ikke behøver de å betale på riksveiferger, ei heller for å parkere offentlig drevne parkeringsplasser. Flott vil mange si.

Mens de miljøvennlige elbilene har sine begrensninger, regnes ikke hybridbilene som miljøvennlige nok og slipper kun unna med litt lavere avgift.

Plug-in hybrid

Men nå kommer bilene som forener det beste i begge biltypene; plug-in hybridene. Dette er elbiler som henter energi fra batteriet, men hvor en hjelpemotor fortsetter å produsere strøm når batteriet er tomt. Hjelpemotoren står altså ikke i direkte forbindelse med bilens hjul – det gjør kun elmotoren(e).

Hjelpemotoren kan i mange tilfeller kjøres på biodrivstoff for å gjøre kjøreturen så godt som helt klimanøytral i land hvor strømmen produseres på vann-, vind- eller atomkraft.

Hva slags avgift?

Så langt har norske skattemyndigheter ikke bestemt seg for hvor disse bilene skal plasseres rent avgiftsmessig. Og mange spør om plug-in hybridene vil slippe inn i kollektivfeltene når de første eksemplarene dukker opp i Norge mot slutten av 2010?

For det er da de kommer. Da skal dansk/amerikanske Fisker Karma, som dansken Henrik Fisker planlegger å bygge 15.000 av i året hos Valmet i Finland, være i handelen. Bilen vises forøvrig om kort til på vårmessen i Genève.

Samme lest

På Genève-messen står også tyske Opel Ampera, som blir broren til amerikanske Chevrolet Volt, sistnevnte vist så godt som fiks ferdig på den nylig avsluttede bilmessen i Detroit.

Både Volt og Ampera skal bygges over samme tekniske lest, kalt Voltec. De første 60 kilometerne drives bilen med strøm fra litium-ion batteriet, for så å fortsette på strøm produsert av en optimalisert forbrenningsmotor.

GM har funnet ut at Volts elrekkevidde på 60 kilometer dekker 75 prosent av all daglig kjøring i USA, mens Opel sier at tyskerne kjører mindre (50 km om dagen), og at bilens elkapasitet derfor dekker hele 80 prosent av daglig transportbehov.

Trolig har Norge er kjøremønster temmelig likt det tyske.

Når plug-in hybridene ikke er i drift, plugges de til en vanlig stikkontakt.

Annonse
Se bildet større

EL: Volt i USA, Ampera i Europa.

Se bildet større

AMPERA: Opels plug-in får navnet Ampera. Som konsept (bildet) het den Flextreme. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

KJENDIS: Rihanna poserer med en konseptversjon av Chevrolet Volt under Grammy Awards.

Se bildet større

AMPERA: Hvor mye volt er det i amper'a? Med fullt litium-ion batteri skal Ampera ha en rekkevidde på 60 km. En hjelpemotor fortsetter å produsere strøm når batteriet er tomt.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!