Prøvekjørt: Toyota Urban Cruiser

Her er Toyotas mini-SUV

Her er Toyotas mini-SUV

SUV: Bakkeklaringen er på 14 cm, men Toyota kaller Urban Cruiser en liten SUV.

For Toyotas nye Urban Cruiser strekker det urbane landskapet seg langt utenfor storbyens gater

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.03.2009 kl 09:05

Endelig kommer Toyota med en liten og ganske frisk firehjulstrekker som de markedsfører mot unge, urbane caffe latte-mennesker med colgatesmil og sunne fritidsinteresser, men hvor sannheten er at pensjonistene står først i kjøperkøen.

Urban Cruiser heter bilen som med lengde på 3,93 meter hører hjemme i Polo/Yaris-klassen. Muligheten for å kjøpe bilen med firehjulstrekk gjør at Toyota konsekvent omtaler Urban Cruiser som liten SUV.

Ingen terrengvogn

Vel, med bakkeklaring på 14 centimeter har Urban Cruiser lite til felles med SUV-ene – og ute i terrenget har bilen definitivt ikke noe å gjøre.

1000 eksemplarer håper Toyota å selge av Urban Cruiser i år. Skjer det, fyker bilen rett til topps som bestselger i småbilenes 4x4-klasse. Og Urban Cruiser har alle elementer som skal til for å bli en storselger.

Yaris i bunn

Hørte vi Yaris? Ja, nettopp. Yaris befinner seg i bunnen, og utseendet har du muligens sett i USA. Der heter bilen Scion og inngår som en variant i Toyotas ungdomsbilprogram.

Men med unntak av det tekniske fundamentet og felles motorer, har Urban Curiser ellers lite til felles med Yaris.

For der Yaris er myk og komfortabel, stiller sportslige og fjonge Urban Cruiser med bedre styrepresisjon og veigrep. Samtidig mangler den fleksibiliteten fra interiøret i Yaris, som det flate bagasjeromsgulvet når baksetene legges ned.

Hunger etter 4x4

Varianten med trekk på alle hjul laster litt mindre i volum enn utgaven som kun trekker på forhjulene og har heller ikke lengderegulering av baksetene.

Der Toyota i Europa tror 30 prosent av kundene vil velge Urban Cruiser med firehjulsdrift, sier Toyota i Norge minimum 85 prosent. Det sier samtidig litt om nordmenns hunger etter firehjulsdrift etter en snørik vinter som brakte 4x4-andelen opp i 28 prosent i februar.

Firehjulsdriften øker framkommeligheten, men gjør ikke Urban Cruiser til noen avansert kjøremaskin.

For å spare drivstoff trekker bilen normalt på forhjulene, men systemet fordeler inntil 50 prosent av kraften til bakhjulene ved behov. Samtidig kan differensialen sperres for 50/50 kraftfordeling, men sperringen oppheves automatisk når farten passerer 40 km/t.

Slapp brøyting

Hvem kjøper små biler med drift på alle hjul? Naturligvis godt voksne mennesker som etter år med snømåking ikke lenger gidder å forholde seg til slapp brøyting og uframkommelige bygater.

Forsikringspremien deres for bekymringsløs framkommelighet ligger i å velge bil med firehjulsdrift.

Lave utslipp

EUs kommende krav til CO2-utslipp fra biler tvinger produsentene bort fra firehjulsdrift.

Takk for at Toyota likevel våger, og gjør det med CO2-stil: 130 gram i utslipp og 0,49 liter/mil i forbruk slår ingen andre i Europa så langt. Med tohjulsdrift stiller Urban Cruiser i utslippsklasse med Yaris: 118 gram/km med dieselmotor og 129 gram/km med 101 hk bensin motorer

Nøkkeldata om Urban Cruiser:

Motor

1,3/101 hk (B)

1,4/90 hk (D)

1,4/90 hk (D)

Moment

132 Nm

205 Nm

205 Nm

Drift

2WD

2WD

4WD

Forbruk

0,55 l/mil

0,45 l/mil

0,49 l/mil

CO2-utslipp

120 g/km

118 g/km

130 g/km

Pris fra

225.900,-

237.900,-

262.500,-

Hvem er så konkurrentene?

Nærmest kommer Suzuki SX4/Fiat Sedici, Subaru Impreza, Suzuki Liana - alle tre småbiler med 4x4.

Tenker du deg en godt utstyrt Urban Cruiser, så husk at den koster nesten like mye som Skoda Octavia stasjonsvogn med dieselmotor til 293.900 kroner og med baksetet nedfelt har Octaviaen plass til nesten hele Toyotaen!

Annonse
Se bildet større

SPERRE: Differensialen kan sperres for 50/50 kraftfordeling, men sperringen oppheves automatisk når farten passerer 40 km/t.

Se bildet større

ENKELT: Førermiljøet er enkelt og funksjonelt.

Se bildet større

NYTT: Oversiktelig, og med noen småtøffe grep på midtkonsollen.

Se bildet større

KJØRE: Urban Cruiser bedre styrepresisjon og veigrep enn Yaris.

Se bildet større

LASTE: Men Urban Cruiser har ikke flatt bagasjerom ved nedfelte seter, slik Yaris har.

Se bildet større

GAMLISUNGDOM: Reklamen retter seg mot de unge, men det spørs om ikke kunden de facto er atskillig gråere ved tinningen.

Se bildet større

SALG: Toyota Urban Cruiser har kvaliteter til å bli en salgsvinner.

Se bildet større

GRØNN: Med tohjulsdrift stiller Urban Cruiser i utslippsklasse med Yaris: 118 gram/km med dieselmotor og 129 gram/km med 101 hk bensin motorer

Se bildet større

CRUISER: En 4WD til 262.500 kroner - med lavt forbruk, lavt utslipp og gode kjøreegenskaper - kan bli en vinner i et stramt marked.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!