Her er trikken tilbake i Oslo etter to tiår som svensk

Her er trikken tilbake i Oslo etter to tiår som svensk

Høka-trikken fra 1958, like før den er klar for Oslo-skinner igjen. Her møtes den på Kjelsås av en noe yngre SL 79-vogn. Etter nummeret å bedømme er den fra 1982, og produsert i Düsseldorf. Her får sporvognsentusiaster arrestere oss om vi tar feil. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Denne skjønnheten av en Høka-trikk er igjen på skinner i Oslotrikkens farger, over 20 år etter at den «ble svensk».

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.04.2015 kl 13:44

KJELSÅS: Den er nemlig bare én av seks eksemplarer av sitt slag som fortsatt finnes.

Derfor kriblet det nok litt ekstra, både her og der, for enhver trikkeentusiast som uforvarende kunne beskue den nylakkerte sporvognen som fredag ble fraktet med lastebil opp til Trikkehallen på Kjelsås.

Ved endesløyfa ble den «sluppet løs» på skinnene igjen.

Djurgårdslinjen

– Den har blitt omlakkert på NSBs verksted på Alnabru. Nå skal den kjøre ned til trikkehallen på Grefsen for teknisk service, sier Espen Røe i Sporveien, og som også er engasjert i Lokaltrafikkhistorisk forening, som driver Sporveismuseet på Majorstua.

Høka-vogna fra 1958 (produsert ved Hønefoss Karosserifabrikk, derav navnet) gikk i trafikk i Oslo fram til 1991. Da ble den solgt til Stockholm, som nettopp hadde opprettet sin museumslinje, «Djurgårdslinjen».

– Den har gått som restaurantvogn i Stockholm, forteller Røe.

For tre år siden ble den hentet hjem. Prisen på vogna var som da den ble solgt til svenskene på 90-tallet; én krone. Nordre Aker Budstikke møtte på Høka-vogna, da i fargene til svenske Djurgårdslinjen, i 2012 da den ble skinnesatt samme sted.

Destinasjonsskiltet «Gröna Lund» fra den gang er nå byttet ut med «4 Lambertseterbanen», slik den så ut da den trafikerte Oslos gater på 60-tallet.

LES OGSÅ: «Dyrere på trikken? Den må du (lenger) ut på landet med»

Frivillig innsats

De tre siste årene har Lokalhistorisk forening brukt på å gjøre den gamle trikken kjøreklar igjen.

– Arbeidet skjer på frivillig basis, så derfor har det tatt litt tid, sier Røe.

Trikken skal nå brukes til utleie, og trolig også ha historiske avganger, slik som «Veterantrikken» allerede gjør, gjennom sommeren.

I følge Røe finnes det bare seks slike Høka-trekkvogner igjen (vognsettene bestod av en motorvogn, slik som denne, med en tilhenger). Fire som den som nå er tilbakeført sin opprinnelige prakt, og to ombygde vogner. Alle i Sporveismuseets besittelse.

Høka-trikkene gikk i trafikk i Oslo fram til 1997. Da ble de siste skiftet ut med mer moderne vogner.

Det er Lokaltrafikkhistorisk forening, Ruter og Sporveien som samarbeider om å ta vare på sporveishistorien.

Les om trikkens tilbakekomst fra Stockholm!

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Se bildet større

Espen Røe fra Sporveien, og engasjert i Lokaltrafikkhistorisk forening, sørget for at den gamle trikken kom seg fra lasteplan til skinnegang. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

Setene i trikken er satt mot hverandre, med bord mellom. Trikken vil framover bli leid ut. FOTO: ESPEN RØE

Se bildet større

Førerplassen i Høka-trikken. Rattet styrer fart, ikke svinger. FOTO: ESPEN RØE

Se bildet større

Her er den samme trikken i 2012, rett etter hjemkomst fra Stockholm. Nå er restene etter Djurgådslinjen borte, og trikken fra Hønefoss har blitt Osloborger igjen. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!