FLYGETEST:Ford F-150 SVT Raptor

Her svever vi med en pickup

FLYGETESTET: Ford F-150 SVT Raptor

Ford-en med 320 hk plassert mellom forhjulene tok sats, gikk fint ut fra forhøyningen og landet fjellstøtt etter rundt 10 meter i fritt svev. I USA går fortsatt det meste an!

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 28.01.2010 kl 13:50

LAS VEGAS: Det begynte ganske forsiktig med den forholdsvis lille lastebilen utstyrt med den enorme V8-motoren. Ulendt terreng ferdes man jo i nesten til det daglige her oppe i nord, så det var omtrent som å kjøre hjemme.

Den lange fjæringsveien på Ford F-150 SVT Raptor svelget humpene bra.

Gi gass

— Du må ikke være så forsiktig. Gi mer gass, formante sidemannen.

Han hadde tross alt vært med og utviklet bilen.

— Prøv 60 miles (100 km/t)

— Hva? 60 miles?!

Ja vel, det er jo ikke min bil, så jeg la flatt jern ute i det støvete ørkenlandskapet. Bilen skjøt fart, og ikke aner jeg hvor fartshumpene tok veien, men borte ble de. I hvert fall føltes det sånn.

Svevet

— Brems. Hardt! Alt du makter!

Skrek mannen. Han begynte å bli ivrig og farten nærmet seg motorveihastighet på det vi på godt norsk kaller elendig krøttersti. Jeg hang i stroppen.

Dette var jo nesten som å bremse en god tysker på tørr asfalt. Kunne det virkelig være mulig at det tunge beistet med de digre hjulene stoppet så raskt?

Vi nærmet oss finalen og plutselig skulle det

— bokstavelig talt

— komme til å ta av.

Stilen ut fra hoppet viste seg å være upåklagelig. Landingen like så. Skal du først hoppe med bil så ta like godt i. Det er bedre å lande på alle fire enn på forhjulene.

Småbilens pris

Alt dette er selvfølgelig helt absurd sett med norske øyne. For det første tillates knapt fritidskjøring i terrenget noe sted i Europa, og bil er tross alt ikke noe leketøy. I hvert fall om den har V8 og 320 hk under panseret.

— Eller 6,2 liter og 411 hk. De ekstra hestene koster ikke mer enn 3000 dollar ekstra (18.000 kroner), og mange vil ha dem. Du får bilen med minste motor fra 39.000 dollar (235.000 kroner) ferdig levert, kvitret Fords mann.

— Pris som en undermotorisert Ford Focus i Norge, kvitterte vi tilbake.

USA er ikke som resten av verden. For dette er ikke lek, men ramsalt business. Ford har tatt fram denne bilen

— dette terrengfartsmonsteret

— fordi flere tusen står i kø for å kjøpe den.

Og fordi ingen andre bilprodusenter har våget å lage en slik bil. Dette er Paris

— Dakar-bilen som du kan bruke i jobben de dagene du ikke forlyster deg med ørkenrace.

Mest kjøpt

Fords F-serie er fortsatt USAs mest kjøpte bilmodell, for 28. året på rad. På mange måter er det bilmodellen som holder Amerika rullende, selv i nedgangstider.

Noen husker ganske sikkert Ford F150 SVT Lightning, en senket fartsmaskin av en pickuptruck det faktisk rullet

— og fortsatt ruller

— ganske mange av i Norge, fordi den altfor ofte ble fortollet inn avgiftsfritt som lastebil.

Men noen lastebil var den ikke, snarere en gateracer det ikke var lett å holde følge med.

Slik er ikke Raptor. Den gjør ikke mer enn 160 km/t på landevei. Ford har sperret bilen der. Det er bare at den gjør også 160 utenfor veien. Og den tåler det.

Unødvendig?

Nøkternt sett framstår Ford F150 SVT Raptor som en fullstendig unødvendig bil, selv i USA. Men la oss være så ærlige å innrømme at morsommere pickuptruck neppe kan kjøpes for penger.

Kommer den så til Norge? Neppe, og det er ikke på grunn av skyhøye engangsavgifter. For denne bilen kappes jo med en F16 i å forurense.

Nei, her må en slik bil ha dieselmotor, og det har i hvert fall ikke Fords ingeniører i Dearborn noen planer om å putte inn i en F150, og langt mindre inn i Raptor-utgaven.

Nå tror du kanskje ikke bilen kan brukes til noe fornuftig? I bykjøring er den like lettkjørt som en småbil, den laster et halvt tonn på planet og trekker tre tonn på kroken.

Og faktum er at Ford nesten ikke har forsterket bilen i forhold til standardutgaven. Lengre fjæringvei, kraftigere dempere, litt bredere for å bedre stabiliteten og forsterket bakaksel for å tåle kraftøkningen er alt.

Hvem sa at nytte ikke kan kombineres med glede?

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...