Test: Nye Ford Fiesta

Her vil du trives

Her vil du trives

NY: Fiesta bryter ikke ny mark, men kjører bedre enn de fleste andre småbiler.

Ford skifter ut Fiesta med ny modell som kjører enda bedre enn forgjengeren.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.09.2008 kl 15:45

Hva slags bil snakker vi om?

Småbil med forhjulsdrift. Bygges med tre- og fem dører, men kun utgaven med fem dører er aktuell for Norge på grunn av frykt for konkurranse med den mindre Ford Ka som kommer utpå vinteren.

Fiesta er en av Fords største suksesser med 12 millioner produserte enheter etter at den hasteankom Europa for 32 år siden. Ford var da i ferd med å bli akterutseilt av VW som både hadde lansert Polo og Golf.

Ford hevder selv at nye Fiesta er deres første verdensbil og at den blir å finne både i USA og Asia. Kanskje nettopp derfor valgte Ford å sette bort store deler av utviklingsarbeidet til Mazda.

Ny Fiesta har altså Mazda2 i bunnen. Men det merker du ikke inne i bilen (bortsett fra i bagasjerommet) eller bak rattet. Ford har overført den unike styrepresisjonen fra Focus, Mondeo og S-Max også til Fiesta.

Til Norge kommer bilen med syv kollisjonsputer, og den er naturligvis designet for fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram. Sparemodellen kryper under 100 gram i CO2-utslipp og det betyr 160 sparte liter med diesel på 20.000 km kjøring i forhold til standardutgaven.

Firedørs sedan er ikke aktuell for Norge. Samtidig fortsetter MPV-varianten av forrige modell (Ford Fusion) fordi den selger godt mange steder i verden, bekrefter designdirektør Chris Bird. Bird sier at en ny PMV basert på ny Fiesta først vil være klar rundt 2010.

Hvordan er den å kjøre?Bilen kjører førsteklasses, og med sportsunderstell kommer bilens særdeles presise styring til sin rett.

Hva har den under panseret?

Til Norge kommer Fiesta i første omgang med fem motorvarianter, tre med bensin og to med diesel.

Men den svakeste dieselmotoren (68 hk) har ikke partikkelfilter, og etter betydelig kritikk mot Ford over å ha valgte en slik motor til Norge, har Ford nå besluttet å fase den ut så raskt som mulig å erstatte den med en ny med filter.

Dette er motorprogramet:

Bensinmotorer:

1,25 l/60 hk – 109 Nm – 128 gram CO2/km

1,25 l/82 hk – 114 Nm – 133 gram CO2/km

1,6 l/120 hk – 152 Nm – 139 gram CO2/km

Dieselmotorer:

1,4 l/68 hk – 160 Nm – 110 gram CO2/km (ikke partikkelfilter)

1,4 l/75 hk – ukjent Nm og utslipp – (filter)

1,6 l/90 hk – 200 Nm – 110 gram CO2/km (filter)

1,6 l/90 hk – 200 Nm – 98 gram CO2/km (filter) - økovariant

Hva gjør den spesiell?Først og fremst kjøreegenskapene. Dessuten har bilen et meget moderne utseende og interiør. Ford har utstyrt Fiesta med EasyFuel, som gjør det nærmest umulig å feiltanke bilen.

Hva er bilens svakheter?Bagasjeromsavdelingen. Ford brukte opp alle pengene på chassis og utseende. Bilens bagasjerom (295 – 979 liter) er ikke lite, men først og fremst lite fleksibelt og gir i utgangspunktet ikke flatt gulv. Her har Ford mye å lære av Toyota Yaris.

Hvem passer den for?Alle som trenger en liten og lettkjørt bil med morsomt utseende

Hva koster den?Pris fra 165.300 kroner hvilket er opp 17.100 kroner i forhold til rimeligste Fiesta i dag. Men sammenliknet med aktuell modell med fem dører er prisøkningen beskjedne 3600 kroner.

Konkurrenter?Alle andre småbiler. Disse er viktigst: Toyota Yaris, VW Polo, Peugeot 207, Opel Corsa.

Når i Norge?De første bilene er allerede her.

Annonse
Se bildet større

TO VARIANTER: Kun modellen med fem dører blir å få kjøpt i Norge.

Se bildet større

MIDTKONSOLLEN: Denne trenger litt tilvending.

Se bildet større

SKYGGE: Dette er det litt Mazda over.

Se bildet større

LETTLESTE: Ikke noe å si på funksjonaliteten.

Se bildet større

BAGASJEROMMET: Her burde Ford tenkt mer funksjonalitet.

Se bildet større

NØKKELFRI: Bilen kan leveres med nøkkelfri start.

Se bildet større

SPESIELL: Fords designspråk (energi i bevegelse) trer tydelig fram også i Fiesta.

Se bildet større

IPOD: Lett å koble til iPod-en, men spilleren leser ikke uten videre originale iPod-filer.

Se bildet større

BAK RATTET: Interiøret i Fiesta virker påkostet.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!