ANNONSE
Annonse

Hester på gang- og sykkelveiene er tema

Informasjonsansvarlig i Norsk Hestesenter Kari Hustad. Foto: Norsk Hestesenter

Neste uke skal det avholdes et stort arbeidsgruppmøte i Vegdirektoratet. Agenda er hest i trafikken. Snart kan ryttere få slippe til på steder hvor det i dag er forbudt å ri.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.02.2015 kl 21:07

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

LENA/MARIDALEN: Det er mange hester rundt omkring i Norge – rundt 125.000, ifølge Norsk Senter for Bygdeforskning.

Det er også mange hester i Nordre Aker – særlig i Maridalen.

Hvor kan man ri?

Det har nylig vært stor debatt om skiløyper. Hvem har lov å ferdes i de oppkjørte skitraseene? Bare de med ski på bena, mener noe. Kommunen ved Bymiljøetaten, sier derimot at det er lov å gå til fots mellom de oppkjørte klassiske sporene, altså i det som fungerer som skøytetrasé for skiløperne.

TIPS NORDRE AKER BUDSTIKKE!

Det som derimot ikke er lov, er å ri i skitraseene. Hester er tunge dyr, og kan nok lage dype spor i skitraseen. Det skjønner de aller fleste som rir.

Men når det er skrevet, og når skitraseene er kjørt opp, ja da er det stort sett bare veier med biltrafikk igjen å ri på vinterstid. Med andre ord, ridemulighetene blir voldsomt begrenset idet skifolket jubler og tar frem skiene.

Gang- og sykkelveier?

Men nå ser det kanskje ut til at det kan bli flere steder å ri trygt, uten biltrafikk.

Etter den tragiske trafikkulykken på Bjørkelangen i fjor der to unge jenter omkom da de var ute på veien med hest og vogn, ble hest og trafikk et stort tema.

Neste onsdag inviterer Vegdirektoratet til stort arbeidsmøte. Hest i trafikken står på agendaen, målet med dette første møtet er ifølge invitasjonen å kartlegge hvilke sider ved hest man møter i trafikken.

Inviterte er Norges Rytterforbund, Norsk Hestesenter, Norsk Islandshestforening og Det Norske Travselskap. Østfold Turhestforening og Landbruks-og Matdepartementet.

- Det er bra vi kommer sammen for å diskutere hva vi kan gjøre fra hvert vårt ståsted. Vi kan ikke gjemme bort 125.000 hester på stier og skogsveier i 2015. Ofte er det slik at man må via trafikkerte veier for å komme til et område som er egnet for ridning og kjøring.

- Et tema som helt sikkert kommer opp på dette møtet er hesteferdsel på gang-og sykkelstier. Det er i dag forbudt, men forbudet håndheves ikke like strengt over hele landet. Meningene er mange om dette temaet, også innad i hestemiljøene, sier Kari Hustad, informasjonsrådgiver ved Norsk Hestesenter (NHS) på Lena i Oppland.

LES OGSÅ: Dette trodde de ikke var mulig: Nå er fire rådyr døde av barlind-forgiftning

Bedre sikkerheten i møtet mellom hest og trafikk

Hun forteller videre at NHS arbeider parallelt med å lage et kurs- og undervisningsmateriale på nett, «Hesten i trafikken». Arbeidet er støttet med 210.000 kroner av Samferdselsdepartementet.

Hva kan ryttere, kusker og sjåfører gjøre for å redusere risiko for ulykker?

Hva er typiske situasjoner som kan utløse en ulykke?

Hvor store skader kan en hest på 700 kilo gjøre dersom den er ute av kontroll?

Hvilke hensyn bør sjåfører ta når de møter en hest?

Hva kan rytter/kusk gjøre for å unngå uhell?

Dette er spørsmål som skal diskuteres i møtet hos Vegdirektoratet.

- Vi ønsker å bidra til å øke sikkerheten i møter mellom hester og trafikk. Materialet skal i form være særlig rettet mot den yngre del av befolkningen, men det skal oppleves som relevant kunnskap for ryttere, kusker, fotgjengere og sjåfører, sier Hustad.

Undervisningsmaterialet er tenkt brukt i kurs og utdanning ved Norsk Hestesenter, og i tillegg tenkt tilbudt som trafikkopplæring i hele landet.

– Ulykker betydelig underrapportert

- Det finnes ikke gode statistikker som viser omfanget av ulykker i trafikken der hest er innblandet, dette på tross av at hest regnes som kjøretøy. Det er derimot antydet fra flere hold at det er god grunn til å tro at omfanget av ulykker, skader og nesten-ulykker med hest i trafikken er betydelig underrapportert, mener Hustad.

Hun legger til:

– 2014 blir dessverre husket som et år med en spesielt tragisk hendelse i trafikken hvor hesten har vært innblandet. Dette har preget hestemiljøet i Norge, og mange føler behov for å gjøre noe, sier hun.

Kanskje blir det i fremtiden lov å ri på den planlagte gang/sykkelveien fra Brekke til Hammern, og oppover og nedover langs Akerselva?

LES OGSÅ: Med hund i løypa: Johanne (63) ble angrepet av skiløper i Maridalen

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.