Hjelp til selvhjelp

Hjelp til selvhjelp

Kom igjen: Gruppene er små, og derfor har Ingrid Næss muligheten til å følge opp hver og en. Foto: Kristine Aakvaag Harnes

Har du muskelskjelettplager og spenninger i kroppen eller ønsker du økt kroppsbevissthet kan Mensendieck være noe for deg.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.01.2006 kl 13:35

Storo: – Mensendieck er hjelp til selvhjelp, sier fysioterapeut Ingrid Næss ved Storo og Nydalen Mensendieck-Fysioterapi.

Treningsformen Mensendieck ble utformet på slutten av 1800-tallet av Bess Mensendieck. Hun ble født i USA, men reiste som ung til Paris hvor hun studerte sang og billedkunst. Der ble interessen for kroppsholdning og funksjon ble vekket, og Mensendieck utdannet seg videre til lege i Sveits. Med utgangspunkt i anatomien utformet hun sitt gymnastikksystem, "The Mensendieck system of functional exercises". I år har treningsformen 80-årsjubileum her til lands.

Forebygger

- Under oppvarmingen går vi i sirkler. Gjennom timen bruker vi mye gange og lett jogging for å styrke føtter, ankler og setet. Formålet med gangen er at man skal lære å gå hensiktsmessig. Slik kan du selv bidra til å forebygge plager i skjelett- og muskelsystemet, forklarer Næss.

Gymnastikkøvelsene velges ut fra den enkeltes behov og toleranse for bevegelse og belastning, og måten øvelsene formidles på er av vesentlig betydning.

I Mensendieck-gymnastikken legges det stor vekt på en stadig veksling mellom spenning og avspenning. Øvelsene gjentas over tid, slik at man selv får erfare betydningen av bevegelser kroppen din trives med, slik at det igjen blir lettere å bruke dem i dagliglivet.

- Holder kroppen ved like

I Næss' lokaler på Storo senter trener 320 personer Mensendieck i uken. Mange av dem har trent i årevis, og tror ikke de hadde fungert uten.

- Hadde det ikke vært for Mensendieck-treningen så hadde jeg nok ikke vært i jobb. Treningen holder kroppen min ved like etter en whiplashskade, forteller Sølvi Thostensen som har trent Mensendieck ukentlig i 14 år.

- Jeg sliter med dårlig rygg og nakke. Om jeg ikke hadde trent her hadde jeg nok vært veldig stiv og hatt mye vondt, tror treningsvenninnen Karin Westheim.

Kvinnene roser Mensendieck-senteret på Storo.

- Her blir vi fulgt opp på en helt annen måte enn på andre treningssentre. Vanligvis er vi mellom åtte og ti i gruppen, og dét er jo en stor fordel, mener Solveig Solli.

Annonse
Se bildet større

Løft opp! Ingrid Næss motiverer.

Se bildet større

Gruppene er små, og derfor har Ingrid Næss muligheten til å følge opp hver og en. Foto: Kristine Aakvaag Harnes

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!