Humorkampanje skal redusere sniking

Humorkampanje skal redusere sniking

 

Den positive trenden med mindre snik på buss, trikk og bane fortsetter i 2008. Nå satser de på enda større nedgang med ny humoristisk kampanje.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.02.2009 kl 14:43

OSLO: – Vi ønsker å formidle et humoristisk budskap i vår holdningskampanje. Her skal vi møte kundene på en morsom måte, ikke bare med en pekefinger, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter til Akersposten.no.

– Positiv trend

For hele året ligger snikandelen på 3,4 prosent for Ruter totalt i Oslo og Akershus. For Oslo alene er snikandelen 3,9 prosent, mens Akershus registrerte bare 0,6 prosent snik. Fordelt på driftsarter utgjør andelen snik 4,9 prosent på trikk, 3,4 på buss i Oslo, 3,8 på T-banen, 0,8 på buss i Akershus og 0,6 på båt i Akershus.

– For Oslo er dette litt høyere enn nivået for 2007, men samtidig bare om lag halvparten av nivået tilbake til 2003. Sammenliknet med 2007 utgjør økningen i antall snik 0,3 prosent i 2008, så den positive trenden med mindre snik opprettholdes, sier Gry Isberg.

Oppfølgningskampanje

I 2007 hadde Ruter en lignende kampanje som slo an blant publikum.

– Denne kampanjen ble veldig godt mottatt av våre kunder, og bidro helt klart til den positive trenden med færre snik, fremholder Isberg.

Som i den forrige kampanjen mot snik er det gjennomgående budskapet at det ikke finnes noen gode unnskyldninger for å snike.

– Det er aldri lønnsomt å snike. Blir man tatt så koster det samme som to månedskort, sier hun til Lokalavisen.

Hun understreker at Ruter ikke er ute etter profitt, men å gi et best mulig tilbud til kundene.

– Vi er kun ute etter å gi best mulig kollektivtilbud til folket. De pengene vi kunne tjent fra folk som sniker kunne gjort kollektivtilbudet i Oslo enda bedre enn hva det er i dag, sier Isberg.

Ingen typisk sniker

På spørsmål på hvem som sniker kan ikke informasjonssjefen gi et bra svar.

– Dette spørsmålet har vi fått mange ganger, men vi kan ikke gi et eksakt svar her. Men det vi kan si er at det er mange som er ubesluttsomme. Mange glemmer å stemple billetter, noen når ikke frem til sjåføren på grunn av mange folk osv, sier hun.

Ruter opplyser også at alle uten gyldig billett skal gå på foran i bussene.

– Dette er noe vi skal informere kundene våre om i nærmeste fremtid, opplyser hun.

Sterk vekst

Ruter legger snart frem tallene for fjoråret. Men allerede nå avslører informasjonssjefen at det kommer til å bli gode tall.

– I utgangen av november hadde vi et rekordår med 13 millioner reisende. Vi merker også et sterkt økende tall av månedskort etter at vi satt ned prisen, sier hun.

Med denne kampanjen skal de vise publikum at det lønner seg å ha gyldig billett.

Gjør man opp for seg på stedet med kontanter eller betalingskort koster det 750,- kroner å snike. Dersom snikere ønsker og betale over giro koster det 900,- kroner per 14 dager.

– Man skal ha en flau følelse om man blir tatt for sniking, avslutter Gry Isberg i Ruter.

Annonse
Se bildet større

Ruter satser på humor i sin nye snik-kampanje. Alle foto: Ruter

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!