ANNONSE
Annonse

Humorkampanje skal redusere sniking

Den positive trenden med mindre snik på buss, trikk og bane fortsetter i 2008. Nå satser de på enda større nedgang med ny humoristisk kampanje.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 02.02.2009 kl 14:43

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

OSLO: – Vi ønsker å formidle et humoristisk budskap i vår holdningskampanje. Her skal vi møte kundene på en morsom måte, ikke bare med en pekefinger, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter til Akersposten.no.

– Positiv trend

For hele året ligger snikandelen på 3,4 prosent for Ruter totalt i Oslo og Akershus. For Oslo alene er snikandelen 3,9 prosent, mens Akershus registrerte bare 0,6 prosent snik. Fordelt på driftsarter utgjør andelen snik 4,9 prosent på trikk, 3,4 på buss i Oslo, 3,8 på T-banen, 0,8 på buss i Akershus og 0,6 på båt i Akershus.

– For Oslo er dette litt høyere enn nivået for 2007, men samtidig bare om lag halvparten av nivået tilbake til 2003. Sammenliknet med 2007 utgjør økningen i antall snik 0,3 prosent i 2008, så den positive trenden med mindre snik opprettholdes, sier Gry Isberg.

Oppfølgningskampanje

I 2007 hadde Ruter en lignende kampanje som slo an blant publikum.

– Denne kampanjen ble veldig godt mottatt av våre kunder, og bidro helt klart til den positive trenden med færre snik, fremholder Isberg.

Som i den forrige kampanjen mot snik er det gjennomgående budskapet at det ikke finnes noen gode unnskyldninger for å snike.

– Det er aldri lønnsomt å snike. Blir man tatt så koster det samme som to månedskort, sier hun til Lokalavisen.

Hun understreker at Ruter ikke er ute etter profitt, men å gi et best mulig tilbud til kundene.

– Vi er kun ute etter å gi best mulig kollektivtilbud til folket. De pengene vi kunne tjent fra folk som sniker kunne gjort kollektivtilbudet i Oslo enda bedre enn hva det er i dag, sier Isberg.

Ingen typisk sniker

På spørsmål på hvem som sniker kan ikke informasjonssjefen gi et bra svar.

– Dette spørsmålet har vi fått mange ganger, men vi kan ikke gi et eksakt svar her. Men det vi kan si er at det er mange som er ubesluttsomme. Mange glemmer å stemple billetter, noen når ikke frem til sjåføren på grunn av mange folk osv, sier hun.

Ruter opplyser også at alle uten gyldig billett skal gå på foran i bussene.

– Dette er noe vi skal informere kundene våre om i nærmeste fremtid, opplyser hun.

Sterk vekst

Ruter legger snart frem tallene for fjoråret. Men allerede nå avslører informasjonssjefen at det kommer til å bli gode tall.

– I utgangen av november hadde vi et rekordår med 13 millioner reisende. Vi merker også et sterkt økende tall av månedskort etter at vi satt ned prisen, sier hun.

Med denne kampanjen skal de vise publikum at det lønner seg å ha gyldig billett.

Gjør man opp for seg på stedet med kontanter eller betalingskort koster det 750,- kroner å snike. Dersom snikere ønsker og betale over giro koster det 900,- kroner per 14 dager.

– Man skal ha en flau følelse om man blir tatt for sniking, avslutter Gry Isberg i Ruter.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.