Spike Jonze:

Huttetu, for en film!

Huttetu, for en film!

TILPASNINGSDYKTIG: Spike Jonze samarbeidet med Nicolas Cage og manusforfatter Charlie Kaufman på Oscar-nominerte «Adaptation» (2002). (FOTO: Filmweb)

Det kostet fem år, masse krangling og nærmere 100 millioner dollar. Men nå er Spike Jonze klar med «Til huttetuenes land».

Tekst:

Publisert:

— Vår største utfordring var å ikke ødelegge den. Vi måtte unngå å tilføre noe som ikke hørte hjemme. Først følte jeg at alle forsøk på å bygge ut historien førte oss i feil retning.

Den feirede amerikanske regissøren Spike Jonze (40) har listet seg inn på et hotellrom i London. Hverdagslig antrukket i kardigan over åpen skjorte besvarer han spørsmål om sin «Til huttetuenes land».

Det vil si, han besvarer noen av dem. Rett som det er, nøyer han seg med et «jeg vet ikke» eller «hva synes du?»

Følelsesladd

«Where the Wild Things Are», som den heter originalt, er basert på barneboka ved samme navn fra 1963. Mye av forberedelsene besto i å få Maurice Sendaks ni setninger til å rekke til halvannen times kinoforestilling.

— Ideen jeg til slutt gikk for, handler om hvem de ville tingene er, forteller Jonze.

— Jeg tenkte de rett og slett kunne være ville følelser, de ville følelsene Max bearbeider i seg selv og overfor menneskene rundt seg. Selv om ideen i utgangspunktet var enkel, virket den likevel stor nok, fordi vi kunne dra den uendelig langt.

Fantasibølge

Max er gutten som seiler i vei på en fantasibølge når tilværelsen butter imot. Ved en fjern kyst treffer han Carol, Douglas og de andre sorgmuntre tjukkasene som etter hvert blir viktige allierte.

— Vi la på visuelle effekter etterpå, for å få til de riktige ansiktsuttrykkene. Men skapningene var hele tida der sammen med Max under opptak, tre meter høye. De dunket borti ham, stakk ham med klørne sine og tråkket på ham, akkurat slik du ser det, forklarer Jonze, som har satt sammen litt av et skuespillerlag til stemmene.

James «Soprano» Gandolfini er med. Det samme er Oscar-vinner Forest Whitaker og fremadstormende Paul Dano.

Millionsluk

Siden featuredebuten «Being John Malkovich» (1999) har stjernene stilt opp for Jonze. Bossene i Hollywood er en annen dans. Denne gangen ble det bråk.

Warner har risikert mellom 80 og 100 millioner dollar med prosjektet, ifølge The Guardian.

— Det oppsto uenigheter med studioet. Da de fikk se filmen der, var den ikke helt som de forventet.

— De husket vel «Adaptation» og visste hva de gikk til?

— Jo, men alt sånt forsvinner ut av vinduet når folk blir bekymret. De var nervøse, så vi måtte kose litt med dem.

— Betyr det at du endret ting underveis?

— Nei, vi fortsatte å jobbe upåvirket. Og filmen ble jo ferdig.

Brettbakgrunn

— Hva er grunnen til at det strømmer så mye kreativitet fra skateboardmiljøet, som du selv har bakgrunn fra?

— Skateboard er kreativ virksomhet per definisjon. Siden det ikke finnes én måte å kjøre på, tror jeg det tiltrekker seg sånne som ikke vil gjøre ting på bestemt vis. Jeg har møtt så mange kreative typer i skateboardmiljøet, enten det gjelder fotografi eller bildekunst. Det er ikke akkurat noen lagsport.

— Kommer du til å samarbeide med manusforfatter Charlie Kaufman igjen?

— Ja, definitivt

— vi snakker alltid om saker. Jeg liker jo å bruke lang tid. Denne tok fem år, og de andre filmene mine tok tre hver. Prosessen min går tregt.

— Hva sier Maurice Sendak om «Huttetuene»?

— Vi viste den for ham i New York. Jeg tror vi var veldig nervøse, begge to. Da det var over, snudde han seg og ga meg en stor klem. Det var en enorm lettelse.

Annonse
Se bildet større

HELMAX: Max Records spiller hovedrollen i Spike Jonzes «Til huttetuenes land», som får norgespremiere 22. januar. (FOTO: Filmweb)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!