Hvermannsens nye drømmebil

Hvermannsens nye drømmebil

Greit førermiljø.

Hvis du tar summen av alle krav og ønsker til en moderne kompaktbil, ender du opp med den nye Golf 6. Billigere blir den også og sparemodellen slipper kun ut 99 gram CO2/km.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.09.2008 kl 15:16

Det er noe magisk over Volkswagen Golf. Dette er bilen med aksept i alle sosiale lag. Den har eksistert siden 1974, du kan tydelig se slektskapet med originalen, og Golf er visstnok verdens nest mest produserte personbil etter Toyota Corolla gjennom historien.

I det magiske ligger hvordan VW har klart å fornye Golf så mye ved hver revisjon at den holder seg på topp og er så attraktiv den må være for å fortsette som bestselger.

Ingen kan true

For heller ikke i år kan andre true Golf som den klart mest kjøpte personbilen i EU. Samtidig troner bilen på topp som mest populær i Norge i det Golf 5 erstattes av Golf 6.

– Klart Golf er vår aller viktigste bil, sier informasjonsdirektør Paul Hegna hos den norske VW-importøren.

Lite nytt å melde

Nå går nok Hegnas bekymringer for fremtiden mer på det generelt lave bilsalget enn at Golf skal feile.

For der VW-folket med desingsjef Walter deSilva i spissen (han sørget for å utsette introduksjonen av «ny» Golf med innpå to år fordi han ikke var fornøyd med de endringer som var gjort) snakker om en ny bil, vil den jevne forbruker knapt se forskjell.

For ser vi gjennom alt reklamefjas, inneholder ikke Golf 6 annet enn forfinet og forbedret teknikk som først og fremt skal gi bilen bedre faktisk og opplevd kvalitet.

Dessuten handler det om forbedret motorteknologi som igjen reduserer forbruket – og i Norge avgiften.

Billigere

For når Golf 6 faktisk blir litt billigere i innkjøp enn forgjengeren, handler dette også om forenklede produksjonsprosesser som faktisk gjør bilen billigere å produsere.

– Sammenliknet med dagens Golf inneholder den nye bilen merverdi for 12 – 13,000 kroner. Da vi introduserte Golf 5 var den seks prosent dyrere enn konkurrentene, nå er den helt gjennomsnittlig priset, presiserer Hegna. Prisen starter på 210.000 kroner.

I november

Golf 6 blir å se på norske veier fra tidlig i november. Hvis målet om å selge 4500 biler neste år innfris, snakker vi nok en gang om en salgsvinner.

Golf 6 er verken større eller mindre enn forgjengeren. Men den støyer mindre, drikker mindre, skal koste mindre å eie på grunn av forbedret kvalitet, og kan leveres med utstyr tidligere forbeholdt storbiler.

Vi kan nevne teknikk som gjør at bilen parkerer selv, ryggekamera, radarstyrt avstandskontroll og støtdemping som kan justeres fra komfortabel til sportslig.

Motorutvalg

Dette er de foreløpige motorene: 80 + 102 + 122 + 160 + 210 hk bensin samt 90 + 110 + 140 + 170 hk diesel.

Importøren regner med høyere bensinandel enn i dagens Golf (trolig 35/65 prosent fordeling) og at 110 hk diesel med fem dører og komfortlige utstyrspakke vil tiltrekke seg flest kunder inntil sparevarianten BlueMotion er på veien utpå vinteren.

At alle konkurrenter også heretter vil sammenlikne seg med Golf er kanskje den beste attesten!

Annonse
Se bildet større

VWs viktigste bil.

Se bildet større

Nye golf kjører bra.

Se bildet større

Ryggekamera skjult i døråpneren.

Se bildet større

Golf kommer med en BlueMotion-variant med et CO2-utslipp på 99 g/km.

Se bildet større

Kommer i november.

Se bildet større

TESTET: Nye Golf ble prøvekjørt på Island.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!